Változások a képernyő mögött

A műsorterjesztési piac több nagy szereplőjénél is tulajdonosváltás zajlik, vagy zajlott a közelmúltban, amiből leginkább a Telekom profitált – derül ki a Marketing&Media magazin összeállításából. A magyar nyelvű tévécsatornák száma az idén tovább nőtt, és az RTL Klub, valamint a TV2 is árat emel.

Az ügyfelek döntő többségének valószínűleg sejtése sincs róla, de éppen hatalmas átrendeződések zajlanak a hazai műsorterjesztési piacon. Három nagy piaci szereplőinél ugyanis szinte egyszerre került vagy kerül sor tulajdonosi átrendeződésre. Ennek az első látványosabb jelei 2020-ban lesznek láthatók, hiszen eltűnik az egyik ismert márkanév. Miután a Vodafone megvásárolta a Liberty Globaltól a UPC hazai vezetékes szolgáltatását, jövő áprilistól már nem használják a UPC elnevezést.

A műholdas UPC Direct esetén is várható névváltás, de ennek a pontos időpontja még nem ismert. A műholdas szolgáltató dupla tulajdonosváltáson esett át. Első körben a luxemburgi székhelyű, de cseh hátterű M7 Group vásárolta fel a Libertytől a céget, majd ez a közelmúltban a francia Canal+ Grouphoz került. Még a tulajdonosváltás előtt azt lehetett hallani, hogy a UPC Direct márkanevet Skylinkre vagy FocusSatra cserélik, most viszont az sem elképzelhetetlen, hogy a Canal+ nevet veszi majd fel a szolgáltató, hiszen Lengyelországban már régóta ezt használják.

Elhúzódó vizsgálat

Az emlegetett Invitel felvásárlása már több mint egy éve a levegőben lóg. Tavaly a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) előbb rábólintott arra, hogy a Digi megszerezhesse az Invitel lakossági üzletágát, majd tavaly novemberben ezt visszavonták és új vizsgálatot kezdtek. A két cég fúzióját nem állították le, egy felügyeleti biztos mellett zajlik, de amíg nincs meg a GVH jóváhagyása, addig semmi nem tekinthető véglegesnek.

Megúszott büntetés

A bizonytalanság egy cégnek sem tesz jót, és ez a piaci erőviszonyokban is meglátszik. Az NMHH adatai szerint az elmúlt egy évben a fentiekből kimaradó Telekom tudta növelni a piaci részesedését a műsorterjesztési piacon. Nem is kevéssel, 27,2 százalékról egy év alatt 29,3-ra nőttek. A Digi Csoport részesedése 30,4 százalékról kerek 30-ra csökkent, így már csak minimális az előnyük a Telekom előtt. A UPC részesedése pedig 25,9 százalékról 25,4-re változott, de a Tarr kivételével minden más szereplő piacot vesztett. Mindeközben a teljes televíziós előfizetési piac ha kismértékben is, de nőtt. Az idén nyáron az NMHH szerint 3,58 millió háztartásban fizettek elő valamilyen tévés szolgáltatásra, ez 15 ezres bővülés 2018 júliusához képest. A Telekom növekedésében a konkurenseinél lévő bizonytalanság mellett szerepet játszhatott, hogy a 2017-ben indított Flip nevű szolgáltatásukkal ügyesen mozdultak rá az árérzékenyebb vevőkörre. A társaságnál nem árulták el, hogy mennyi előfi zetője van a Flipnek, de szerintük ez a szolgáltatás nem a saját ügyfélállományukat kannibalizálja. A GVH a Flip kapcsán is vizsgálódott, ugyanis a szolgáltatást a Telekom hálózatán belül csak ott tették elérhetővé, ahol erős volt a piaci verseny. A cég kötelezettséget vállalt, hogy 406 településen új, kedvező árú triple-play csomagot vezet be. A GVH ezt elfogadta és nem szabott ki büntetést.

Árat emel az RTL Klub és a TV2

A nyáron új általános szerződési feltételeket (ászf) léptetett életbe az M-RTL Zrt. az RTL Klubra vonatkozóan. A csatorna árát előfizetőnként és havonta 318 forintban határozták meg. Ez listaár, amit hároméves szerződéssel és early bird kedvezménnyel 181 forintra lehet leszorítani. Ez az ár az első évben érvényes, majd a másodikban 184, a harmadikban 188 forintra emelkedik a havi díj.

A korábbi megállapodásokat 150 forintos áron kötötték, azaz ez bő 20 százalékos emelést jelent. Ezt az inflációval és a műsorgyártás, valamint a műsorvásárlás megnövekedett költéseivel indokolták. Ezzel párhuzamosan pedig az RTL Most! prémium változatát az RTL Most+-t is bevezetik a piacra, amiért nem közvetlenül a fogyasztóktól, hanem a műsorterjesztőktől kérnek pénzt. Bár új ászf-et még nem publikáltak, a TV2 sajtóosztálya a megkeresésünkre megerősítette, hogy ők is árat emelnek. Erről a lépésről már tájékoztatták a műsorterjesztő partnereiket, akikkel folynak is az ezzel kapcsolatos tárgyalásaik.

Növekvő csatornaszám

A forrongó műsorterjesztési területhez képest a televíziók piaca szinte a béke szigetének tűnik. A TV2 Csoport csatornaoffenzívájának lecsengésével mintha kicsit beálltak volna az erőviszonyok. Ugyanakkor az idén még így is nőtt a magyar nyelven elérhető tévéadók köre. Az év eddigi részében három csatorna húzta le a rolót.

A YouTube-csatornából kinőtt tematikus romatelevízió, a Dikh TV már a Digi, a MinDig Tv Extra és a Telekom kínálatában is elérhető. Az év legelején indult el az ATV Spirit, majd két TV2-s csatorna, a Jocky Tv és a Moziverzum, valamint tavasszal a Viacom egy új gyerekadót, a Nicktoonst is bevezette a piacra. Így a három megszűnésre öt új indulása jutott. S jöhetnek továbbiak is, hiszen például az SPI egy török drámacsatorna, a TDC hazai változatának elindításáról tárgyal a kábelszolgáltatókkal.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

  • Megosztom