Változások a budapesti turistabuszos közlekedésben

Május 31-től több olyan változás is életbe lép, amellyel könnyebben mozoghatnak a turistabuszok Budapest belvárosában. Rossz hír viszont, hogy a nyári turisztikai főszezon kellős közepén Lipótváros teljes területéről kitiltanák a turistabuszokat.

A Fővárosi Turisztikai Kerekasztal Turistabusz Munkacsoportjának ülésén a NiT Hungary által előterjesztett csomag alapján a BKK Zrt. több olyan forgalmi változtatást vezet be, amelyek megkönnyítik a turistabuszok közlekedését és parkolását. Biztonságos megállóhelyeket alakítanak ki a rakparti hajóállomások közelében is. Mindettől Budapest helyzetének javulását várják közép-európai turisztikai versenytársaival szemben. Bécsben és Prágában ugyanis már régóta védett utakon terelik a városnéző járatokat.

430-450 turistabusz közlekedik naponta Budapest utcáin a főszezonban. Magyarországra éves szinten 4 millió külföldi vendég látogat, közülük 2,8 millióan turisztikai céllal. Ennek 40%-a, azaz 1,12 millió turista érkezik busszal, vagy utazik azzal városon belül, illetve annak környékén. Ezért is van égetően nagy szükség egy átfogó, a turisztikai szakma, a városvezetés és a lakosság közmegegyezésén alapuló Budapest-stratégiára a turisztikai célú közlekedésről. Ennek érdekében jött létre külön Turistabusz Munkacsoport a Fővárosi Turisztikai Kerekasztalon belül, amelynek tagjai védett városnéző útvonal létrehozására törekednek, illetve a turistabuszok rövid- és hosszú időtartamú várakozási, valamint parkolási rendjének biztosítását szorgalmazzák.

A kerekasztal legutóbbi tanácskozásán a NiT Hungary által kidolgozott, és a Turistabusz Munkacsoport által benyújtott csomag alapján számos egyszerű, és könnyen végrehajtható változtatás bevezetéséről döntött a BKK Zrt., amelyek nagy segítséget nyújtanak nyáron a turistabuszok számára.

„Nagy sikerként könyveljük el, hogy legkésőbb 2015. május 31-től kiegészítő tábla segíti a Bálna-parkolóból a Fővám térre és a Vámház körútra kihajtó autóbuszokat. Jelenleg a Corvinus Egyetem előtti lezárt rész állja útjukat. Szintén jelentős előrelépés, hogy ugyan egyelőre a Batthyány tér és a Clark Ádám tér közötti szakaszon, de a turistabuszok számára is használhatóvá válik az I. kerületi Fő utca autóbusz forgalmi sávja” – mondta Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

Hamarosan megtörténik a Carl Lutz rakpart végén a díjmentes buszparkolás engedélyezése is. Így május 31-e után a dél-északi irányból közlekedő autóbuszok megfordulhatnak, és akár parkolhatnak is a kijelölt területen. Hosszabb távú cél pedig új gyalogos átkelőhely kijelölése a Kós Károly sétánynál, hogy a Hősök terén a turisták gyalogos közlekedése biztonságosabbá váljon.

A BKK ígérete szerint a mostani változásokat június végéig újabbak követik: járdaszélesítés mellett 15 férőhelyes autóbusz-parkoló létesül az Id. Antall József rakparton, lámpás gyalogátkelőt kap a Lánchíd pesti torkolata, és bővülni fog a Műcsarnok melletti buszparkoló férőhelyeinek száma is.

Lipótvárosból kitiltják a turistabuszokat?

Ugyanakkor jelentős vitára és szakmai ellenérzésekre számíthat az a tervezett intézkedés, amely szerint a nyári turisztikai főszezon kellős közepén Lipótváros teljes területéről kitiltanák a turistabuszokat. Bár a tervezett korlátozás pontos részletei még nem ismertek, egy ilyen döntés alapvetően befolyásolja a helyi turisztikai szolgáltatások ellátását és minőségét.

A NiT Hungary a könnyítéseket örömmel köszöni meg, de nem támogat semmilyen olyan átgondolatlan és drasztikus beavatkozást, mely a lakosság és a szakma konszenzusát figyelmen kívül hagyva, egyeztetések nélkül rendezi át Budapest turisztikai térképét.

  • Megosztom