Választási regisztráció tévéknek és rádióknak

A Nemzeti Választási Bizottság (NVB) úgy döntött, a választás kitűzése után felhívja majd az országos kereskedelmi médiaszolgáltatók figyelmét arra, hogy nyilvántartásba kell vetetniük magukat, ha politikai reklámot szándékoznak sugározni a kampányban.

Az NVB ülésen elhangzott, hogy a választási eljárásról szóló törvény szerint az általános választást megelőző kampányidőszakban a nem közszolgálati, de “országosan elérhető lineáris médiaszolgáltatást nyújtó médiaszolgáltatónak”, azaz minden televíziónak és rádiónak legkésőbb a választást megelőző 50. napon be kell jelentenie az NVB-nek, ha politikai reklámot akar közzétenni.

Ha az adott médiaszolgáltató határidőig nem nyilatkozik, akkor nem tehet közzé ilyet a kampányidőszakban – számolt be róla a Magyar Távirati Iroda.

A jogszabály szerint a Nemzeti Választási Iroda a választások hivatalos honlapján közzéteszi majd a nyilatkozatot tevő médiaszolgáltatók és a médiaszolgáltatások megnevezését, valamint az általuk a politikai reklámok közzétételre biztosított időtartamot.

Az NVB egyúttal úgy határozott, a kiadók figyelmét is felhívja arra, hogy ha egy sajtótermék politikai hirdetést akar közölni, akkor a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül az Állami Számvevőszékhez el kell juttatnia hirdetési szolgáltatásainak árjegyzékét, amelyet az nyilvántartásba vesz, és honlapján közzétesz. Ez utóbbival kapcsolatban részletek olvashatók korábbi hírünkben.

Már nem tilos, de csak ingyen

A kormányváltás óta többször is megváltoztatta a jogalkotó a politikai hirdetések közzétételének szabályozását. A kormánypártok egyszer kísérletet tettek ezen hirdetések televízióban és rádióban való közzétételének betiltására is, ám ez nemzetközi (uniós) jogba ütközött, így végül a kormánypártok kénytelenek voltak ismét módosítani a szabályozáson. Ekkor született az a megoldás, hogy az elektronikus médiaszolgáltatóknak mégsem kell elutasítaniuk a politikai hirdetéseket, viszont csak ingyenesen fogadhatnak be ilyen reklámokat. Az egyelőre nem látszik, hogy a piaci alapokon működő médiavállalkozások biztosítanak-e ingyenes reklámfelületet a pártok számára.

  • Megosztom