Útkeresésben a nyomtatott sajtó

Az útkeresés jegyében telt a Lapkiadók Világszövetségének múlt heti, bécsi konferenciája. Ennek megfelelően a számos érintett téma között kiemelt figyelmet szenteltek a digitális változatok fizetőssé tételének, illetve a minőségi újságírásnak.

Bár a múlt évben is folytatódott a nyomtatott lapok példányszámának zuhanása, a Lapkiadók Világszövetségének (WAN-IFRA) adatai szerint még mindig többen olvasnak nyomtatott sajtót, mint amennyien az internetet használják. A szervezet felmérése szerint a világon naponta 2,3 milliárdan olvasnak papíralapú újságot, míg 1,9 milliárd ember az interneten keresztül tájékozódik.

 

A médiafogyasztási szokások nagyon eltérőek a világ különböző pontjain. A nyomtatott lapok példányszáma például Ázsiában növekszik, ugyanakkor Észak-Amerikában és Nyugat-Európában csökken. Globális szinten a két ellentétes hatás egyelőre kiegyenlíti egymást, a kiadványok száma világszinten vizsgálva nagyjából megszilárdult, állandósult. Tavaly a világon 14 853 újság jelent meg, s ez kétszázzal több, mint az azt megelőző esztendőben. A legnagyobb visszaesés az ingyenes napilapoknál figyelhető meg, ezek számára véget ért a felfutás a WAN-IFRA adatai szerint.

 

A közösségi média kezdi átalakítani a tartalom gyűjtés és terjesztés koncepcióját és folyamatát, azonban a kiadók számára továbbra is komoly kihívást jelent, hogy megtalálják azt az üzleti modellt, amely ezen a területen is működőképes.

 

A digitális hirdetési bevételek növekedése egyelőre nem kompenzálja a nyomtatott sajtó elveszített reklám jövedelmét a szervezet felmérése szerint. Éppen ezért az egész iparág kiemelt figyelemmel kíséri a fizetőfal (pay-wall) megoldást bevezető kiadványok eredményeit. Bár első hallásra talán ijesztőnek tűnik az online tartalmak fizetőssé tétele, az eddigi tapasztalatok nem feltétlenül negatívak

 

A New York Times az idén márciusban tette fizetőssé az online tartalmakat és az eddig tapasztalatok kedvezőek – számolt be az eredményekről Jim Roberts, a lap szerkesztője. Kezdetben ugyan tartottak attól, hogy elveszíti a kemény munkával kialakított olvasóközönségüket – különösen a fiatalokat – de tévedtek. A lapnak 224 ezer digitális előfizetője van, további 75 ezer ügyfél pedig e-papír előfizetéssel bír. Emellett a nyomtatott kiadványt megrendelő 756 ezer előfizető is böngészheti a lap weboldalát.

 

Hasonló tapasztalatokról számolt be a Berliner Morgenpost főszerkesztője, Dirk Nolde is. A kezdeti félelmek a fizetőfal bevezetésétől alaptalanok voltak, a tapasztalatok szerint az olvasóik akarnak fizetni a tartalmakért, mégpedig azért, mert minőségi írások között válogathatnak.

  • Megosztom