Újabb kihívás előtt állnak az autógyártók

Jövőre tovább szigorodik az új személygépkocsikra, kisteherautókra vonatkozó széndioxid-kibocsátási korlát az Európai Unióban. Most jelent meg az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) új tanulmánya arról, hogyan teljesíthetik a gépkocsigyártók a 2021-től érvényes előírásokat, és menekülhetnek meg a büntetéstől.

Habár sok éve tudni lehet, hogy az egy gyártó által egy évben eladott új gépkocsik átlagos széndioxid-kibocsátása 2021-től fokozatosan 95 gramm lehet csak kilométerenként – a fogyasztásban ez 100 kilométerre 4,1 liter benzint vagy 3,6 liter gázolajat jelent –, kérdéses, kinek mennyire sikerül ennek megfelelnie.

A gépkocsigyártók új autóikkal a tavalyi adatok alapján kilométerenként 120 gramm körül teljesítenek, azaz vagy 25 grammal haladják meg a 2021-es korlátot. Ahhoz, hogy ezt leszorítsák, bevezethetnek technikai változtatásokat a benzines, dízeles járműveknél és növelhetik a csak akkumulátoros és a hibrid gépkocsik arányát a kínálatban. A marketingpolitikájukon is változtathatnak, nagyobb hangsúlyt adva a villanyautóknak, és felhagyva az utóbbi éveknek a luxusterepjárókat (SUV) népszerűsítő kampányaikkal. (Mint az kiderül a tanulmányból, a SUV-eladások megugró részesedése hozzájárult ahhoz, hogy több gyárnak is nőtt az éves átlagos kibocsátási értéke.)

„A magyar állam paradox módon nemcsak a széndioxid-kibocsátás jelentős csökkenését érheti el, ha a kisebb kibocsátású járművek használatát mozdítaná elő a személygépkocsik adóztatásának átalakításával, hanem az autógyártóknak is segítene azzal, hogy az új gépkocsieladásokat az alacsonyabb, leginkább a nulla kibocsátású modellek felé tereli. Mindenekelőtt arra volna szükség, hogy az autók adózása a jelenleginél sokkal inkább arányos legyen azzal, hogy évente mennyi széndioxidot bocsátanak a levegőbe. Ma ugyanis a cégautók adóztatása kifejezetten kedvez a nagy fogyasztású autók vásárlásának ” – állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

„Bár fontos, hogy mielőbb nullára csökkenjen az új gépkocsik széndioxid-kibocsátása, és jó indulásnak látszik a jövőre életbe lépő korlátozás, szükség van a forgalom csökkentésére is. Napi utazásaink észszerűsítését, a saját gépkocsi használata helyett inkább más utazási mód választását ösztönző közlekedéspolitikára is szükség van. Anélkül képtelenség a magyarországi széndioxid-kibocsátást annyira csökkenteni, hogy az megfeleljen az éghajlatvédelmi céloknak” – tette hozzá Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

  • Megosztom