Új bevételi forrást keresnek a lapok

A megyei napilapok kiadói lehetnek az online fizetős üzleti modell hazai úttörői. Veszprém megye hírei már csak előfizetőknek érhetők el, a Russmedia pedig díj ellenében extra tartalmat ad.

 

Gyakorlatilag az internet létezésével egyidős dilemma, hogy miként lehetne díjfizetésre ösztönözni az olvasókat. Világszerte többféle fizetős online üzleti modellt látni, de az még messze nem tisztult le, hogy melyik lehet a leghatékonyabb megoldás. A hazai digitális piac néhány évvel ezelőtt közel járt egy online fizetőfalas rendszer bevezetéséhez, azonban az ötletgazda Piano Media nem tudott teljes piaci konszenzust elérni. Azt pedig a nagy online szereplők nem merték megkockáztatni, hogy valaki kimarad a megoldásból, és látogatottság terén letarolja a hazai piacot.

 

Így az egyes szereplők jobb híján valamilyen szólómegoldásban gondolkodhatnak. A nemzetközi piacon alapvetően két irány látszódik a fizetős modellen belül. Az egyikben részben, vagy egészben korlátozzák a tartalomhoz való hozzáférést, a másikban pedig pénzért pluszszolgáltatásokat adnak.

 

Magyarországon az első igazán komoly lépést az online díjfizetéses modell felé a Pannon Lapok Társasága (PLT) tette meg. Az idén februárban a Veszprém megyében megjelenő Napló című napilapjukhoz kapcsolódó internetes felület, a Veol tartalmait fizetőssé tették.

 

A szolgáltatás a tervek szerint működik, azonban már voltak apróbb változtatások. Ezek közé tartozott, hogy az olvasók visszajelzése alapján külön csomagot vezettek be a nyomtatott Napló előfizetőinek. Számukra a 30 napos előfizetés 490 forintba kerül, amiért nemcsak a Veolhoz kapnak hozzáférést, hanem a lap digitális változatához és egy digitális receptgyűjteményhez is. A nyomtatott napilap előfizetése nélkül egyébként havi 1490 forintba kerül a legolcsóbb hozzáférés. A PLT a Veszprém megyében megszerzett tapasztalatok alapján fogja eldönteni, hogy a másik három megyéjében – Fejérben, Vasban és Zalában – is bevezet-e hasonló konstrukciót.

 

A Russmedia egy amolyan hibrid megoldást dolgozott ki. Náluk külön weboldalakon érhetők el a napilapjaik digitális változata. Tehát például a borsodi Észak-Magyarország napilap cikkei megtekinthetők az eszak.hu oldalon, ahol a regisztrált felhasználók havi nyolc cikket ingyen is elolvashatnak, az előfizetők pedig a teljes tartalmat megkapják. A laphoz képest itt bővebb képgalériák érhetők el, az előfizetők letölthetnek egy mobilalkalmazást, valamint a 19 órakor frissülő „esti kiadásban” a napilap másnapi cikkeinek egy részét is elolvashatják.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Heszler Róbert

 

Idén újra elindult a Print Ereje kampány, ennek keretében a Marketing&Media magazinban megjelent, a nyomtatott lappiacról szóló összeállításokat közlünk az mmonline.hu-n is. A következő hetekben pedig kiemelten foglalkozik a print szegmenssel, a hazai és a nemzetközi trendekkel.

  • Megosztom