Ügynökségi rekord a TOP50-ben

A Top50-et továbbra is a médiavállalatok vezetői és tulajdonosai uralják, de feljövőben vannak az ügynökségi szakemberek, az idén 9. alkalommal kiadott listán minden eddiginél többen voltak. Fogynak a főszerkesztők, Simicskáék nagyot buktak, és évről évre több politikához köthető szereplője van a toplistánknak.

 

A Top50 szereplőinek zömét mindig is három nagy szektorba lehetett sorolni. Ezek a médiavállalatok, a média- és reklámügynökségek, valamint a telekommunikációs cégek. Ebből az első kettő nem szorul különösebb magyarázatra, az viszont érdekes jelenség, hogy a hirdetői szektort szinte kizárólag a telekommunikációs vállalatok képviselik. A gyógyszeripari vállalatok hiába számítanak néhány éve a legjelentősebb hirdetőnek, az idei Top50-be sem jutott be egyetlen képviselőjük.

 

Ügynökségi rekord

 

Ahogy 2008 óta minden évben, úgy az idén is a médiavállalatok adták a Top50 legtöbb szereplőjét, egészen pontosan 54 százalékát. Ez négy százalékpontos csökkenés a tavalyi részarányukhoz képest. Voltak ennél már kevesebben is, ugyanis 2012-ben 52 százalékon álltak. A legtöbben 2009-ben és 2011-ben voltak, amikor a Top 50-be bekerülők 62 százalékát adták a médiacégek.

 

Az idén a listán szereplők 30 százaléka került ki a reklám- és médiaügynökségi vezetők köréből. Tavaly 24 százalékát adták a listának, azaz komolyan erősödtek, olyannyira, hogy a Top 50 eddigi története során még soha nem voltak ennyien. Az első három évben csak 16-18 százalékos volt a részarányuk, azóta viszont növekvő trendet mutatnak. Tavaly fordult elő először, hogy egyetlen médiaügynökségi vezető sem jutott be a top 10-be, az idén azonban Gulyás János, az MEC Hungary ügyvezetője mentette meg az ügynökségi szakma becsületét azzal, hogy bekerült az élbolyba.

 

A telekommunikációs cégekhez sorolható az idén a Top 50 szereplőinek 10 százaléka. Tavaly nyolc, előtte 12 százalékon álltak, azaz kisebb kilengésekkel viszonylag állandó erőt mutatnak a toplistán. Immár negyedik éve, hogy a piackutató cégek közül egyetlen szakember sem kerül be a Top 50-be. Régebben előfordult, hogy a lista 10 százalékát elfoglalták a kutatók, 2012-ben még bekerültek ketten, azóta viszont senki, s igazából a közelében sincsenek az 50-nek.

 

Több RTL-es

 

Amióta az összeállításunk létezik, két állandó eleme biztosan van. Az egyik az, hogy az első helyezettet az RTL adja, a másik pedig az, hogy az RTL-től kerülnek be a legtöbben a Top 50-be. Tavaly négyen képviselték a médiavállalatot a listán, az idén öten, és közülük ketten jutottak be a top 10-be.

 

A TV2-nél mindig nagy a mozgolódás, ami az elmúlt években sokszor gátja is volt annak, hogy jól szerepeljenek az összeállításban. Rengeteg alkalommal fordult elő, hogy mire egy TV2-s szakember bekerült volna a toplistára, vagy jobb helyezést érhetett volna el, addigra kirúgták, vagy önszántából otthagyta a televíziót. Miután tavaly is mozgalmas éve volt a csatornának, ezért megint nagy cserélődések voltak náluk, hiszen a Simon Zsolt, Yvonne Dederick, Csikesz Erika hármasból már senki sem dolgozik a TV2-nél. Azért nem panaszkodhatnak, mert az idén Andy Vajna és Dirk Gerkens révén ketten képviselik a csatornát, ráadásul mindketten a top 10-ben vannak. Sőt elvileg idesorolható Rákosi Tamás is, akinek a műsorgyártó cége mostantól a TV2 csoporttal működik szimbiózisban.

 

Állami hátszél

 

Az elmúlt néhány év trendje, hogy a politikához köthető személyek szinte elárasztották a toplistánkat. Az első néhány kiadványunkra ez még egyáltalán nem volt jellemző, 2011 óta viszont ez egyre nyilvánvalóbb. Ráadásul ezen a körön belül is óriási a fluktuáció. Két évvel ezelőtt még a kormány közeli médiakör fejeként emlegettük Simicska Lajost, de még tavaly is – amikor azért már új szelek fújtak – négy olyan szakember volt a Top 50-ben, akik a Simicska-birodalomhoz voltak sorolhatók. Az idén viszont ebből a körből csak Simicska Lajos árválkodik a Top 50-ben.

 

A Top 50-en belül viszont egyre kevesebben vannak a főszerkesztők. Nekik eleve nehéz bejutniuk, hiszen többnyire kevés pénzösszeg felett rendelkeznek. A véleményük ereje ezt valamennyire kompenzálni tudja, de mint látjuk, egyre kevésbé. 2013-ban még hat főszerkesztő tolongott a Top 50-ben, 2014-ben öten, 2015-ben négyen, az idén pedig hárman jutottak be a toplistára.

 

Heszler Róbert

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el, amelyben a hazai médiapiac legbefolyásosabb személyiségeit mutatjuk be.

  • Megosztom