Triplázott a mozis hirdetési piac

Talán még sokan emlékeznek az internet előtti időkből azokra a hirdetőoszlopokra ragasztott plakátokra, amelyek az aktuális heti moziműsort mutatták, Hová menjünk moziba? címmel. Ha a marketingkampányok kidolgozói fejével gondolkodnánk, így is feltehetnénk a kérdést: Hová? Menjünk moziba!

Míg a reklámozók 2013-ban listaáron 2,24 milliárd, addig 2018-ban ugyancsak listaáron 6,33 milliárd forintot költöttek a filmszínházakban, azaz 5 év alatt közel megtriplázodott a mozis hirdetési kedv. Ez az emelkedő nézettség mellett a mozik folyamatos fejlesztésének is köszönhető. Ebbe tartozik a Cinema City által nyitott ScreenX terem, a harmadik 4DX terem Debrecenben, a VIP mozi teljes körű felújítása, a B1 poszterbox digitalizációja, és az üléscserék, illetve a Mammut mozik újranyitása is hozzájárul majd ehhez. Mindezek – a sikeres és nézőcsalogató produkciók választékával karöltve – növekvő nézőszámhoz vezetnek, ami ígéretes „terepet” nyújt a hirdetőknek. A mozivászon az egy helyen történő fókuszált fi gyelmet biztosítja a több képernyős világunkban, garantálva ezzel a minőségi elérést.

 

 

A mozis reklámpiac az elmúlt években folyamatosan pörög. Míg korábban a nyár holtidőnek számított, mostanra a legnagyobb fi lmforgalmazók a vakáció idejére is időzítenek sikerfilmeket, amelyek több ezer nézőt vonzanak a mozikba. A reklámtorta egy kicsi, de évek óta növekvő szeletéről van szó, párhuzamosan azzal, ahogy a moziba járók száma is emelkedik. Ahhoz, hogy a mozi mint reklámhordozó mostanában jól szerepel, az is hozzájárul, hogy 2011 óta minden évben nőtt a filmszínházak látogatottsága, 2011 és 2018 között összesen 64 százalékkal. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adatai szerint 2011-ben 9,5 millió mozijegyet értékesítettek, ez a szám 2018-ra 15,6 millióra nőtt.

A tavalyi év is növekedést hozott, csak a Mamma Mia: Sose hagyjuk abba részére közel 576 ezer jegyet adtak el, és 573 ezer értékesített belépővel büszkélkedhetett a Bosszúállók: Végjáték része is. Az idén ugyancsak jó esély van a bővülésre, hiszen ebben az évben még olyan filmek érkeznek a moziba, mint a Gemini Man, amelyet Will Smith Magyarországon forgatott, a Demóna második része, a Terminátor 6, a Charlie angyalai új köntösben, a Jumanji folytatása, a Jégvarázs második része, illetve a Star Wars befejező epizódja is év végén.

A közép-európai mozis hirdetési piacon a New Age Advertising a piacvezető, a cég a lengyel, cseh, román, bolgár, szlovák és magyar irodákon keresztül 112 Cinema City moziban és 9 IMAX teremben biztosít reklámtevékenységeket. A New Age Advertising Magyarországon 17 Cinema City, 3 Mi Mozink, valamint az újranyitás után a Mammut 1 és 2 moziban biztosít országos hirdetési lehetőséget ügyfeleinek, ideértve a 4DX és a Simple IMAX, ScreenX termet is. Jelenleg 170 vásznon teszik lehetővé az on-screen kampányok megvalósulását.

A mozis hirdetésekben rejlő lehetőséget olyan nagyvállalatok ismerték fel és használják, mint a Magyar Telekom, ami 2011 óta a teremszponzoráció márkaépítő elemeit használva bővítette ki célcsoportra optimalizált média mixét. Ugyancsak elkötelezett mozis reklámozó az OTP Csoport, kiemelve az OTP Mobilt, amely a Simple márkával 2016 májusa óta névadó szponzora az IMAX mozinak.

A Philips 2017-ben egy integrált, országos mozikampányt épített a médiamixébe. Egyrészt a vásznon látható volt a legújabb Star Wars edition borotvakészüléket bemutató szpot, amelynek látványvilága erősen összefonódott a filmmel. Másrészt a mozijegy a rajta elhelyezett üzenettel egy kedvezményre jogosító kupon volt minden mozizó számára, amelyet beválthattak a Philips webshopjában.

Az evosoft Hungary Kft. – felismerve a mozis megjelenésben rejlő lehetőségeket a munkáltatói márka építésére – a 2017-es on-screen toborzókampányát folytatta 2018 áprilisától a névadó teremszponzoráció márkaépítő elemeivel a Cinema City Allleeban, majd egy év múlva az Arénában is megjelent az evosoft terem.

A mozis hirdetők többféle lehetőség közül választhatnak, a klasszikus on-screen film előtti hirdetések mellett off-screen, szponzorációs és akár márkák aktivitását és márkaépítést célzó hosszú távú együttműködések is megvalósíthatók – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Kiss Zsuzsanna, a Cinema City médiaértékesítési igazgatója. A társaság portfóliója egyébként májusban bővült, hiszen visszakerültek a céghez a Mammut bevásárlóközpontban lévő mozik. Kiss Zsuzsanna szerint még korai lenne a nyitás pontos időpontjáról beszélni, de mindkét helyszínt átalakítják. A felújítás részét képezi majd a Cinema City Arénában oly népszerű all inclusive VIP-moziélmény kialakítása a Mammutban is.

Az összeállítás teljes terjedelmében és a Kiss Zsuzsannával készült interjú a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

Baross Gábor

  • Megosztom