Továbbra is jól megy a megyei lapoknak

Naponta közel félmillió példányban értékesítik a megyei lapokat, amelyek kiadói együttesen évi több tízmilliárd forintos árbevételt érnek el. A megyei lapok példája jól mutatja azt is, hogy manapság azok a nyomtatott termékek tudják megőrizni a piaci pozíciójukat, amelyek egyedi, máshol nem elérhető tartalmat nyújtanak.

 

Régóta a hazai sajtópiac egyik legjobban teljesítő szegmensének számítanak a megyei lapok. Igaz ez mind üzleti szempontból, mind az értékesített példányszámok tekintetében. A megyei lapok példája jól mutatja azt is, hogy manapság azok a nyomtatott termékek tudják megőrizni a piaci pozíciójukat, amelyek egyedi, máshol nem elérhető tartalmat nyújtanak. Ebben egyébként az országos – írott, online és elektronikus – média is sokat segített a megyei lapoknak, hiszen sokan közülük az elmúlt években leépítették, vagy eleve ki sem építették az országos tudósítói hálózatukat. Ezért aki a szűkebb lakókörnyezetéből nem csak a frontális autóbalesetekről szeretne értesülni, az a helyi nyomtatott és online médiából tud leginkább tájékozódni. Sőt a trend az, hogy a megyei híreken belül az olvasók egyre inkább elvárják a hiperlokális tartalmakat is.

 

Megyei különbségek

 

A lapunknak nyilatkozó kiadóvezetők alapvetően elégedettek voltak a tavalyi évvel. A Győr-Moson-Sopron megyei Kisalföldet és a csongrádi Délmagyarországot kiadó Lapcom Zrt. 2014-ben 9,6 milliárd forintos nettó árbevételt ért el. Györke Zoltán, a kiadó kereskedelmi és üzletágvezető vezérigazgató-helyettese arról számolt be, hogy tavaly ehhez képest néhány százalékos növekedést értek el. Bár azt fontos megjegyezni, hogy a Lapcom nem tisztán megyei lapkiadó, hiszen a Bors című napilapot is megjelentetik. A kiadónak egyébként az említett országos bulvárnapilap hozza a legtöbb bevételt, de ettől nincs sokkal lemaradva a Kisalföld, majd a Délmagyarország következik.

 

A Russmedia 2014-ben csoportszinten több mint hatmilliárd forintos nettó árbevételt produkált. „Tavaly ezt sikerült növelnünk, mind a hirdetési, mind a terjesztési bevételünk emelkedett, az internetes terület pedig, főként a CVonline-nak köszönhetően, különösen szépen teljesített” – tudtuk meg Fodor Istvántól, a Russmedia Kft. ügyvezető igazgatójától. A cég összes bevételének 40 százaléka lapeladásból származik, 40 százalékát a hirdetésekből, illetve az online tevékenységekből szerzik, a fennmaradó 20 százalékot pedig az egyéb bevételeik adják.

 

A megyei lapokra általánosságban jellemző, hogy viszonylag alacsony az országos hirdetőktől származó bevételük, inkább a helyi, direkt reklámozók dominálnak. A Russmedia esetén ezek a helyi cégek adják a hirdetési bevételük 70 százalékát.

 

A Pannon Lapok Társasága (PLT) 2014-ben 7,7 milliárd forintos nettó árbevételt ért el. Tavaly ehhez képest kisebb növekedést realizáltak, viszont ennél fontosabb, hogy az összbevételen belül a számukra legfontosabb két elem – a lapeladási és a hirdetési – egyaránt nőtt. A hirdetési árbevételben 20 százalékos bővülést tudtak felmutatni.

 

Idei tervek

 

A Lapcom Zrt. vezérigazgató-helyettese szerint az idei év nehezebb lesz a hazai médiapiacnak, mint a tavalyi vagy a tavalyelőtti. A saját kiadójukat tekintve mindenesetre optimista, a lapeladás tekintetében úgy látja, hogy tarthatók a céljaik. A hirdetési piacon pedig továbbra is a direkt értékesítésre fókuszálnak, ahol néhány százalékos növekedés biztos elérhető. Az értékesítést segíti, hogy a napilapjaikhoz immár összesen hét magazint adnak ajándékba. Az online üzletágnál pedig elsősorban az e-commerce területen terveznek fejlesztéseket.

 

A Russmedia az idén elindít egy lokális üzleti és életstílus-magazint, bővíti az általuk kiadott mellékleteket mind mennyiségben, mind minőségben és rendezvényeket, kiállításokat is szervez.„Az idén szeretnénk a digitális előfizetéseink számát is gyarapítani. Ezt jelentős fejlesztések támogatják, egy korszerű digitális shopot indítunk, illetve a lap digitális kiadása is új dizájnt kap” – sorolja terveiket Fodor István.

 

A PLT idei nagy lépése volt, hogy előfizetéses üzleti modellt vezettek be a Veszprém megyei hírportáljuknál. A kiadónak egyébként az utóbbi időben szépen bővült a magazinportfóliója is, hiszen tavaly megvásárolták az Északipart nevű lapot, a közelmúltban pedig a Vitorlás Magazint.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Heszler Róbert

 

Idén újra elindult a Print Ereje kampány, ennek keretében a Marketing&Media magazinban megjelent, a nyomtatott lappiacról szóló összeállításokat közlünk az mmonline.hu-n is. A következő hetekben pedig kiemelten foglalkozik a print szegmenssel, a hazai és a nemzetközi trendekkel.

 

  • Megosztom