Törvénymódosítás és különadó miatt tiltakozik az MRSZ

Indokolatlannak tartja a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) a reklámtörvény tervezett módosítását, a szervezet szerint az ilyen mértékű beavatkozás a piac működésébe bizonytalanságot kelt. Az MRSZ tiltakozik a külterületi reklámhordozók esetében tervezett új adó ellen is, ami 4-6 milliárd forintos plusz terhet is jelenthet.

 

Két, a reklámipart szorosan érintő törvénymódosítási javaslat jelent meg a hétfőn közzétett T/13159. számú „egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról” szóló törvényjavaslati csomagban. A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény vonatkozó javasolt módosításait indokolatlannak véli a Magyar Reklámszövetség. A szervezet 2016 júliusában az ún. bónusz törvény bevezetéskor is hangsúlyozta: az ilyen mértékű piaci szabályozás indokolatlan beavatkozás a piac működésébe, és további bizonytalanságot kelt.

 

A módosítási tervezetben a jogszabály elkerülő magatartás szankciójának szigorítása mellett (az eddigi tízszeres büntetést ötvenszeresre kívánja emelni, és kiterjeszti a jogtalan előnyt juttató félre is) új elemként jelenik a NAV részére az NFH felé való bejelentési kötelem (amennyiben az állami adóhatóság az 5/C. § és az 5/D. § (1) és (4) bekezdésében foglaltak megsértésére utaló körülmény jut tudomására, abban az esetben köteles ezt haladéktalanul a fogyasztóvédelmi hatóság tudomására juttatni).

 

A jelenlegi törvénytervezet azonban nem csak a reklámtörvényt kívánja módosítani, hanem ismételten a közterületi reklámeszközök kerültek fókuszba, viszont ezúttal adóügyi szempontból – derül ki az MRSZ közleményéből. A Magyar Reklámszövetség üdvözölte, hogy a kormány nyitottságot mutatott az egyeztetésre a sajtóban kiszivárgott – településkép védelméről szóló törvény – plakátpiac szabályozására irányuló módosítás kapcsán. Az MRSZ Out of Home (Közterület) Tagozata által készített szakmai vállalás csomag részletes kidolgozása tárgyában megkezdődtek az egyeztetések az elmúlt héten.

 

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosításával ugyanis a jogalkotó a közterületi reklámeszközök megadóztatását javasolja úgy, hogy az akár 60%-os áremelkedést is jelenthet a közterületi reklámpiacon. A közterületi reklámeszközök nagyságának és számának ismeretében ez a szabályozás 4-6 milliárd forint adóterhet róhat a piacra.

 

A Magyar Reklámszövetség felhívta a figyelmet arra is, hogy a teljes közterületi piac az MRSZ 2016-ban bemutatott reklámköltési adatai alapján nem haladta meg a 15 milliárd forintot. Egy ilyen mértékű adóteher a közterületi piac ellehetetlenítését vonja maga után; hiszen egy teljesíthetetlen különadót ró a reklámadó mellett a kültéri reklámszegmensre.

 

A Magyar Reklámszövetség a fenti szakmai érvei alapján, mint korábban is, most is kéri a kormányzatot a tervezett jogszabályváltozások reklámpiacot érintő részeinek megfontolására.

  • Megosztom