Topvezetők 2020-ról – itt a folytatás

A Marketing&Media magazin idén is felkérte szerkesztőbizottságának tagjait, hogy röviden értékeljék az idei esztendőt. Mai online összeállításunkból kiderül, hogy kinek volt olyan az idei év, mint egy hullámvasút, mit tanulhattunk a törődésről és milyen új szakma született.

 

Kovács Tibor, RAS, ügyvezető igazgató

Képesek vagyunk a törődésre

Kimerítő év volt, tele tanulságokkal. Hozzá vagyunk szokva a pörgéshez, de 2020 olyan sok újratervezést, annyi munkát és újfajta stresszt hozott magával, mintha legalább két-három évet zsúfoltunk volna 12 hónapba. Mindeközben nagyon jó volt megtapasztalni azt, hogy mi, emberek, képesek vagyunk szinte mindenhez alkalmazkodni, gyorsan adaptálódni új kondíciókhoz, sőt, képesek vagyunk új készségeket is viszonylag gyorsan kifejleszteni magunkban. És igenis oda tudunk figyelni másokra, képesek vagyunk a törődésre és az odafordulásra, nem idegenedtünk el egymástól teljesen.

 

Faludi Péter, Havas Media, ügyvezető igazgató

Megérte a rengeteg munka

Szakmai pályafutásom talán legizgalmasabb éve volt 2020, és megint beigazolódott, hogy mindig az kerül ki győztesként a krízisből, aki a leggyorsabban tud alkalmazkodni, és nem az, aki a legerősebb. Március 16-án cégünk nagyságrendileg egy óra alatt átállt teljes home office rendszerbe. Annak a hátterében, hogy szinte észrevétlenül tudtuk kezelni a kihívásokat, a több éve tartó és folyamatos vállalatikultúra-fejlesztés, valamint a működési modellünk áll, ami a Havas csoport hitvállalása. Olyan transzparens és nyílt légkört igyekeztünk teremteni, amelynek a közepén a bizalom áll. Ez pedig igaz a struktúránk minden szegletére. Visszatekintve az elmúlt évek nehézségeire, mára magabiztosan állíthatjuk, hogy megérte a rengeteg munka, amire a bizonyíték a 2020-as évünk.

 

Guttengéber Csaba, Atmedia, ügyvezető igazgató

Kissé optimistább vagyok

A világjárvány hatásai miatt kihívásokkal teli volt 2020. A tavaszi állapothoz képest azonban az év végén már kissé optimistább vagyok, mert van esélyünk arra, hogy a kereskedelmi forgalom éves visszaesése egy számjegyű legyen a tavaszi 15-20 százalékos prognózisok helyett. De ezért megdolgoztunk, és külön büszke vagyok a televíziós, valamint rádiós kereskedelmi csapatainkra, akiknek sikerült megtartaniuk az éves bevételek jelentős részét, sőt, az online csapatunknak sikerült forgalmat növelni ebben a viszontagságokkal teli esztendőben.

 

Nagy Bálint, IBS, marketingtanszék-vezető

Új szakma született

Különös esztendő volt a 2020-as, sok furcsaságot hozott. A tanári szakma a Covid által felforgatottak közé tartozott. Egyik hétről a másikra kellett áttérni a full online oktatásra, ennek összes technikai és még inkább pedagógiai nehézségeivel. Szembesülni azzal, hogy egy egészen új világba csöppentünk, ahol más az idő múlása, más a szavak jelentése, más és másként hat a humor, más a testbeszéd (ha egyáltalán felfedjük a testünket), minden egy csapásra átalakult. Egy új szakma született néhány hónap alatt, az online pedagógia.

 

Hidvégi Krisztina, New Land Media, médiaigazgató

Komfortzónából mozdít ki

Minden mélypont, ismeretlen helyzet a komfortzónából mozdít ki, emberként és cégként is. A „végleteinket támadja”, pozitív és negatív értelemben, sztereotípiák dőlhetnek össze és épülhetnek fel. Jó példa erre a home office. Sokan vágytak arra, hogy többet lehessenek otthon, mára azonban többen rájöttek, hogy amiről azt hitték, jó vagy kezelhető, arról kiderült, hogy mégsem az. Vagy éppen fordítva. A fő cél 2020-ban az (új) egyensúly megtalálása volt. A Lounge Groupnál például szervezeti kérdéseket gondoltunk át a hatékonyság, az új hangsúlyok fényében. A munkánkhoz szükséges óriási adatmennyiség – kampánymetrikák, piaci adatok, elemzések és javaslatok – alapján a nap végén üzletileg egy kérdésre kell választ adnunk: mit értünk el, mi a konklúzió és hogyan tovább. Éppen ezért fejlesztendő területként azonosítottuk a mennyiségi adatfeldolgozást és a minőségi vizuális lényeglátást, emellett létrehoztuk a médiadivízión belül – egyébként régóta tervezett – stratégiai és médiakutató üzletágakat.

 

Ritter Tamás, Marketing&Media, managing partner

Voltak kifejezett nyertesek

Sosem lehet egy időszakról egységes képet alkotni, hiszen ahány tevékenység, szektor, annyiféleképpen alakulhat valakinek a sikere, eredményessége. Ez különösképpen igaz a 2020-as évre. Még a kommunikációs iparágon belül is nagy a szórás, és azt hiszem, hogy akinek nem nullázódott a tevékenysége, tudott dolgozni, van munkahelye és tudott eredményt termelni, az nyugodtan kijelentheti, hogy relatíve jó éve volt. Azért azt se felejtsük el, hogy a feje tetejére állt világban voltak nyertesek is, mint például az e-kereskedelem, összességében a digitalizáció, de a bicikligyártók is nehezen tudták tartani a lépést a megnövekedett kereslettel. Az év első felében úgy éreztem, hogy az üzleti döntéseket a várakozások és egyfajta hangulati válság határozta meg.

 

Kádár Tamás, Sziget, CEO

Bevételek nélkül

Felesleges részletezni, hogy 2020-ban a világjárvány milyen problémákat okozhatott egy olyan vállalatnak, mint a Sziget Zrt., hiszen az öt fesztiválunk közül (Gourmet, Gyerek Sziget, Volt, Balaton Sound, Sziget) egyet sem tudtunk megrendezni, így árbevétel nélkül kellett valahogy végigcsinálnunk ezt az évet. A költségeink fedezetére, a munkahelyek megtartására – sajnos sok más magyar vállalkozáshoz hasonlóan – mi sem tudtunk semmilyen valódi kormányzati segítséget igénybe venni, mert ilyen nem volt. Számtalan különböző indoklást hallottunk, hogy miért nem kaphatunk érdemi támogatást, tragikomikus magyarázatoktól a teljesen érthetetlenekig, de sajnos továbbra sem értem, hogy a fesztiválpiac, és ezen belül legnagyobb hazai szereplőként a Sziget, amelyik évtizedekig jelentős mértékben hozzájárult Magyarország turizmusához, a GDP-hez, a régió legnagyobb turisztikai eseményeként miért nem kap valódi segítséget egy ilyen időszak áthidalásához és azt követően az újrainduláshoz.

 

Hinora Ferenc, MMSZ, elnök; Positive, CEO

Gyorsan kellett alkalmazkodni

Az új normális élet megértéséről szólt 2020, amikor is a hibrid korszak végleg beköszöntött. Most már nem elegendő csak offline térben jelen lennie bármilyen márkának, terméknek vagy szolgáltatásnak, de az sem elegendő, ha egy márka csak online él. Egyensúlyra kell törekednünk a hibrid világban. Üzletileg az idei év megítélése termék-, szolgáltatás- és iparágfüggő volt. A pandémiának voltak nagy nyertesei és vesztesei, egy viszont minden piaci szereplőre igaz volt, hogy gyorsan kellett alkalmazkodni, és ennek képessége megmutatta egy adott szervezet marketingintelligenciáját is.

 

Dudás Gergely, R-Time, ügyvezető igazgató, RTL Magyarország kereskedelmi igazgató

Újra fölfelé

Olyan volt 2020, mint egy hullámvasút! Erősen kellett kapaszkodni és koncentrálni, hogy mindig felkészülj a következő kanyarra. Májusban és júniusban lejtmenetben voltunk, de most már újra fölfelé haladunk – csak hogy a hasonlatnál maradjak.

 

Furák András, Republic Group, portfólió igazgató

Fontos az erős csapat

Szélsőséges, de tanulságos. Egyértelmű, hogy az egész évet jelentősen befolyásolta a vírus két hulláma. Hatalmas változások mentek végbe. Az ügyfeleknek stratégiailag teljesen más megközelítésű kommunikációra van szükségük. Jelenleg újra megdermedt a gazdaság, bizonytalanság érezhető, ami a tervezhetőség hiányából fakad, ezért a következő éves célokat, még a legnagyobb márkák is csak nagy rizikóval alkothatják meg. Mi is rákényszerültünk arra, hogy egyes belső fejlesztési folyamatok felgyorsuljanak. Ilyen volt például a teljes home office rendszer bevezetése, és az ebből adódó irodai funkciók átalakítása. Ezentúl a legfontosabb az integrált digitális működésre való átállás. Ami egyértelműen jó volt az a németországi terjeszkedés és hogy senior szakembereket igazoltunk le. Nehéz időkben különösen fontos egy erős csapat.

  • Megosztom