Így hathat az uniós áfa-szabályozás

Az áfaszabályok változása miatt az RTL-nek és a UPC-nek is a magyar államkasszába kell majd befizetnie az általános forgalmi adót, ami így az eddigi 15-ről 27 százalékra ugrik, legalábbis erről számolt be mai számában a Magyar Nemzet. A UPC Magyarország Kft. és a Magyar RTL Televízió Zrt. azonban eddig is a magyar áfát fizette, az intézkedés komolyabban a műholdas szolgáltató UPC Directet, illetve annak ügyfeleit érintheti.

A táv- és hírközlési szolgáltatásokra vonatkozó áfaszabályok uniós szintű változása miatt jövőre sokat veszít vonzerejéből Luxemburg, miközben jelentős pluszbevétellel számolhatnak a közösség országai, így hazánk is. Az RTL-nek és a UPC-nek is a magyar államkasszába kell befizetnie a forgalmi adót – írja a Magyar Nemzet.

A Magyar Nemzet írása szerint a Luxemburgban bejegyzett, többmilliós magyarországi ügyfélkörrel bíró RTL, valamint a UPC is várhatóan több milliárd forinttal gazdagítja majd a magyar államot. A cégeknek jövőre 15 helyett 27 százalékos áfát kell fizetniük, ami akár áremelkedést is hozhat. Ez ellen szól ugyanakkor a piaci verseny, hiszen az eddig itthon vagy éppen Romániában áfát fizető cégek – ilyen például a Digi is – gond nélkül be tudták építeni tarifáikba a közterhet – olvasható a Magyar Nemzetben. (A szolgáltatók által kiszámlázott áfát az áfa-visszaigénylő pozícióban lévő vállalkozó ügyfeleik ugyanakkor visszaigényelhetik.)

“A vállalkozások, így a táv- és hírközlési szolgáltatók adóoptimalizáló törekvései ezzel együtt megmaradnak, ami természetes. A mozgástér azonban az uniós változásokkal lényegesen kisebb lesz” – mondta az újság megkeresésére Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértő.

Magyarországon két UPC cég is kínál szolgáltatásokat. A UPC Magyarország Kft. tájékoztatása szerint a vállalat 1999-es megalakulása óta folyamatosan és jelenleg is magyarországi székhellyel működik és a magyar államnak fizeti az áruforgalmi adót, a mindenkori magyar ÁFA-törvényben megállapított mértéknek megfelelően, amely a jelenleg hatályos áfa szabályozás szerint 27%.

A Direct ugyanakkor eddig 3 százalékos áfával nyújtotta szolgáltatásait és ügyfelei egy luxemburgi céggel szerződnek. Az ő esetükben a változás akár díjemelkedést is hozhat.

Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója az mmonline.hu érdeklődésére elmondta, hogy Magyarországon bejegyzett cégként mindig is magyar áfa szerint állították ki a számlát, tehát az uniós jogszabályváltozás sehogyan nem módosítja a társaság áfa-fizetési gyakorlatát.

  • Megosztom