Leépítettek a médiacégek

A válság kezdete óta a nagy médiacégek több száz alkalmazottól váltak meg. A legjobb fizetésekre a televízióknál lehet számítani, a lapkiadók közül pedig a megyei újságoknál alacsonyabbak a bérek, mint az országos társaiknál.

A top 10 médiacég 2008-ban összességében még 5076 embert foglalkoztatott, 2011-ben pedig 4792-t, tehát az összlétszám 284-gyel csökkent a válság kezdete óta. Az egész médiapiacot tekintve, beleértve a közszolgálati médiából elküldött újságírókat is, illetve hozzászámítva az elküldött számlás vállalkozókat, vélhetően több ezer fővel csökkent az újságírók száma 2008 óta.

 

A top 10 céget tekintve nagyok a szórások. Az Axel Springer vállalataitól láthatóan sok embert elküldtek, hiszen 2008-ban a két cég együtt még 692 főt foglalkoztatott, tavaly pedig csak 529-et. Ugyanebben az időszakban a Sanománál 557-ről 504-re csökkent a létszám. Az RTL Klubnál is 93-mal kevesebben dolgoztak 2011-ben, mint a válság kezdetén, viszont a TV2-t működtető cég létszámadatainál nem látszik ilyen mértékű csökkenés. A Ringier esetén pedig az elmúlt években emelkedett is az alkalmazotti létszám.

 

Azt persze ehhez hozzá kell tenni, hogy a médiapiacon nem minden esetben lehet messzemenő következtetéseket levonni a bejelentett munkatársak számából. Nem tudható pontosan például, hogy egy-egy cégnél mennyire jellemző a számlázós, tanácsadói szerződéses „munkaviszonyban” dolgozók száma.

 

A társaságok által benyújtott beszámolókból kalkulálható az egy főre eső havi bérköltség is. Azonban ennél is meg kell jegyezni, hogy az egyes cégek közötti eltérések abból is adódhatnak, hogy az alkalmazottak mekkora körét foglalkoztatják bejelentve. Az egy főre kalkulált havi bruttó bérköltségek tekintetében két részre szakad a mezőny, mert a televízióknál jóval magasabb átlagbéreket láthatunk, mint a sajtópiaci szereplőknél. Az egy alkalmazottra jutó legmagasabb bér tekintetében a TV2-é az első hely, ahol ez havi 678 ezer forintot tesz ki. A második a Chello 658 ezer, majd az RTL Klub jön 629 ezres és a Viasat 626 ezres átlagbérrel. Kakukktojás a Hír Tv, ahol ennél kevesebb, 472 ezres az átlagbérköltség. A sajtócégek között a Sanoma vezet havi 482 ezer forinttal, a sereghajtó pedig a megyei lapokat kiadó Axel Springer Magyarország, ahol ugyanez 295 ezer forintot tesz ki.

 

Arról, hogyan alakult a foglalkoztatottak száma a legnagyobb hazai médiacégeknél és mennyit keresnek az ott dolgozók a Marketing&Media legújabb számában olvashat bővebben.

  • Megosztom