Lesz-e trendforduló?

Trendfordulót, a hirdetési árbevételek növekedését várja 2014-től Szabó Miklós, a Pannon Lapok Társasága ügyvezetésének elnöke, aki elégedett a kiadó idei évi eredményével.

– A printmédia piacon az idei is nehéz év volt. Hogy látja, milyen volt a PLT idei éve a tavalyi­hoz képest?

– Elégedett vagyok, hiszen az idei esztendő a válságos éveket követően kimagasló eredményt hozott, ráadásul egy kivételével teljesítettük a célkitűzéseinket is. A PLT csoport reorganizáció­ja lezajlott, így az eredményünk már 2012-ben is javuló tendenciát mutatott, és ez 2013-ban tovább folytatódott. Az idei jobb eredmények annak is köszönhetők, hogy már nem jelentkeztek a ta­valyi egyszeri költségek.

– Mik voltak a főbb célkitűzéseik az idei évre?

– Az egyik az eladott példányszámok­ növelése, amely teljesült. Ami nem valósult meg, és amivel még dolgoznunk kell, az az, hogy trendforduló legyen a napilapos hirdetésértékesítésben. Hogy ez az idén elmaradt, annak oka nem a helyi, inkább a budapesti, az ügynökségektől érkező hirdetési árbevétel csökkenésében keresendő.

A hetilapok esetén, amelyekből heti 300 ezer példány jelenik meg, sokkal jobb eredményt értünk el a reorganizációnak köszönhetően, amely hetilap-összevonásokat, illetve az új hetilapok alapítását jelentett.

Az online területen kedvező tendencia, hogy a hírportáljaink eltartják magukat, emelkednek a látogatottsági adataink, ezzel együtt nő az árbevételünk.

Az idén elindítottuk a digitális újságot is, ami egy óriási kihívást jelent, hiszen nem tudjuk, hogy erre a területre hogyan alkalmazható hatékonyan a napilapos üzleti modell. Egyelőre kérdés, hogy hogyan fogadtassuk el az olvasóinkkal, hogy az információ a digitális környezetben sem feltétlenül ingyenes. Ezen módszer megtalálásán dolgozunk, ami azért is nehéz, hiszen még nem tudni, hogy mi működik Magyarországon, ráadásul világszerte is sokféle modell működik. Egyelőre nincs kész receptünk, nincs hazai mintánk az ilyesfajta működésre.

– Mit vár a jövő évtől? Hogyan alakulnak a lapértékesítési számok, illetve a hirdetési bevételek? Mivel lenne elégedett?

– Optimistán látom a 2014-es évet, annak ellenére, hogy nem a környezet változik jó irányba. Az elmúlt két év eredményeiben és a munkatársaim hozzáállásán azt látom, hogy képesek vagyunk tovább növelni mind az eredményeinket, mind a példányszámainkat. A hirdetési árbevételeink terén pedig azt várom, hogy megvalósul az idén elmaradt trendforduló.

Emellett feladatunk a jövő évre az online portfólió további építése, a digitális újság kifejlesztése, valamint a szerkesztőségi munka megfeleltetése a digitális kor elvárásainak.

– Jövőre választások lesznek. A politikai hirdetések helyet kapnak-e a lapjaikban? Ha igen, ezek mennyivel növelhetik a hirdetési bevételeiket?

– A korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy eddig nem halmoztak el minket az ilyen hirdetések. Pedig az egyedülálló elérési adatainknak köszönhetően érdemes lenne használni a felületeinket, de nem várok csodát ettől, nem alapozok ezekre a bevételekre. Ehelyett a hagyományos piacról szeretnék több árbevételt.

– Korábban azt nyilatkozta lapunknak, hogy terjeszkedést terveznek a médiapiacon. Milyen irányban szeretne terjeszkedni?

– Kisebb vásárlásaink már eddig is voltak, és újabbak is szerepelnek a terveink között. Számunkra nagyon fontos a helyi, regionális piacunk megerősítése, valamint az online portfóliónk további építése. Az olvasóink mindebből nem sokat vesznek majd észre, hiszen ők továbbra is a megszokott formában, a megszokott színvonalon tájékozódhatnak a lapjainkból.

Baross Gábor

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Média év végi számában olvasható.

  • Megosztom