Teljesen átalakulhat a digitális közönségmérés

Jelentős változást hozhat a hazai digitális közönségmérésben a jövő év, az mmonline.hu információ szerint több piaci szereplő is új struktúrában képzelné el az online reklámpiac szempontjából rendkívül fontos szolgáltatást. Jelenleg egy egyszemélyes kft. rendeli meg a szolgáltatást, azonban információink szerint a Mediaworks borítaná a mostani helyzetet és úgy tudjuk, az Indamedia is hajlik egy új konstrukcióra és nagy kérdés lehet, hogyan reagál a helyzetre a Central Médiacsoport.

Az elmúlt napokban több forgatókönyv is eljutott az mmonline.hu-hoz annak kapcsán, hogy piaci szereplők alapvetően változtatnák meg a digitális közönségmérés jelenlegi rendszerét. Most a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) biztosítja a magyar interaktív piac számára a forgalom- és közönségmérési adatokat az ügynökségekkel és a kiadókkal szoros együttműködésben. A kiadók és a sales house-ok folyamatos versenyben vannak, hogy ki tud nagyobb közönséget elérni a digitális térben, mivel ez jelentős mértékben befolyásolja a piaci költéseket és az ügyfelek hirdetési hajlandóságát. Bár az utóbbi években folyamatosan bővül a hazai digitális reklámpiac, sok hirdető választja a globális szereplőket (Facebook, Google) a helyiek helyett, így még inkább felértékelődik az adatok fontossága.

Az mmonline.hu-hoz eljutott egy olyan, szakmai körökben forgó levél, ami egy lehetséges forgatókönyvet vázol arra vonatkozóan, hogyan alakítanák át egyes piaci szereplők a jelenlegi struktúrát. Ahogyan azt tegnap is megírtuk, az egyik főszereplő a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA), vagyis pontosabban annak egyik meghatározó érdekeltsége, a Mediaworks. Információink szerint a kiadó idén nyáron jelezte, hogy kilép tagként a DKT-ból, vagyis nem fizet tovább a mostani formában a mérésért. A már említett levél szerint a cég ugyanakkor most már visszalépne, de nem mint egyszerű tag, hanem tulajdonosként.

A piac szereplői, akik részt kívánnak venni a DKT mérésében, látogatás alapján fizetik a tagdíjat. A három legnagyobb szereplő és egyben legnagyobb finanszírozó az origo.hu-t értékesítő Evomedia, az index.hu-t értékesítő Indamedia és 24.hu tulajdonló Central Média.

Az mmonline.hu-hoz is eljutott írás szerint „a tavalyi év során már lehetett olyan hangokat hallani a piacról, hogy Mediaworks (KESMA) nem elégedett az adatok minőségével, mivel a Mediaworks vezetése szerint sokkal több olvasót érnek el, mint amit a DKT mér vagy mért. Ez folyamatos téma volt állítólag a vezetőségi meetingeken, ahol is felmerült egy a kormányhoz közeli vállalkozó neve – Hantosi Bálinté – hogy majd ő rendberakja az adatokat.” Hantosi Bálint neve a rádió hallgatottság-mérés kapcsán lehet ismerős. A hozzánk került levélben vázolt forgatókönyv szerint pedig az adatok rendbetétele azért fontos a Mediaworksnek, mert így hitelesíthető lenne az állami hirdetések értéke, hisz nagyobb eléréssel nagyobb bevételt lehet remélni.

A DKT körüli ügyeket elemző írás szerzője szerint Hantosi Bálintnak szerepe volt abban is, hogy a DKT korábbi ügyvezetője, Máth András teljesen ellehetetlenüljön és elfogyjon körülötte a levegő, így eltávolították és új ügyvezetőt neveztek ki. Az új ügyvezető már csak arról tudta tájékoztatni a tagságot, hogy a legnagyobb finanszírozók egy csoportja – Mediaworks, Evomedia, Lapcom – nyáron kilép a DKT tagságából. „Hantosi terve az volt, hogy pénzügyileg térdre kényszeríti a DKT-t, a mérés előbb utóbb összedől, ha a kilépő tagok több milliós hozzájárulása hiányozni fog, a szolgáltatás finanszírozásából. A többi tag élén a két legnagyobb finanszírozóval az Indamedia és a Central Médiával, úgy döntöttek, hogy viszik tovább a finanszírozást, még annak ellenére is, hogy jövőre nagy tagi díj növekedés várható” – vázolta a helyzetet a titokzatos levélíró.

Az eredeti terv helyére egy újabb lépett, amiben a 3 legnagyobb szereplő venné meg a DKT-t üzemeltető társaságot. Az mmonline.hu-hoz eljutott információk szerint ebben az Index felületeit is értékesítő Indamedia partner is lenne, nagy kérdés, hogyan reagál erre a független Central Médiacsoport.

Az mmonline.hu iparági forrásokból egy másik forgatókönyvről is értesült. A Digitális Közönségmérési Tanács Kft. egyszemélyes tulajdonosa jelenleg a Dr Nemes Ákos Ügyvédi Iroda. Információink szerint a piaci szereplők ezen a helyzeten változtatnának, azt szeretnék elérni, hogy a mérést finanszírozó vállalkozások legyenek a szolgáltatást megrendelő vállalkozás tulajdonosai. A DKT elnökségében egyébként az egyik legnagyobb hazai médiacég, a Mediaworks nem képviselteti magát.

Egyelőre a DKT oldaláról nem adnak információkat, tegnap Papliczky Pál, a cég ügyvezetője érdeklődésünkre azt közölte, hogy november 11-én lesz elnökségi ülés, utána adnak majd tájékoztatást. A következő napokban ugyanakkor valószínűleg újabb fejleményekre számíthatunk, mivel az mmonline.hu-hoz eljutott levél szerint a Central Médiacsoportnak rövid időn belül döntenie kell, hogy támogatja az új tulajdonosi struktúra kialakítását, vagy magára vállalja a független mérés további finanszírozásának jelentős részét.

Érdekes kérdés lehet az is, hogy a jövőben milyen formában működik majd tovább a DKT, ha a változást célzó bármelyik forgatókönyv sikerül, akkor marad-e a gazdasági társasági forma, vagy esetleg egyesületként folytatja a szervezet.

Cikkünk megjelenését követően reagált a Central Médiacsoport. A kiadó közleményében hangsúlyozta, hogy ahogyan eddig is, a továbbiakban is egy olyan független mérésben hisznek, ami átfogja a teljes piacot és hiteles információkat biztosít a olvasók és a hirdetők felé. Ezt a tevékenységet a Digitális Közönségmérési Tanácsnak kell biztosítania a legszélesebb szakmai háttérrel, ami a médiacégek mellett magában foglalja a hirdetőket képviselő ügynökségeket és a kisebb partnereket reprezentáló sales house-okat. Minden olyan döntést, ami a DKT és a piac jövőjét érinti, a DKT tagjainak kell közösen meghoznia, ebben vesz részt a Central a jövőben is – olvasható a társaság mmonline.hu-hoz eljuttatott közleményében.

 

  • Megosztom