Techvezérek 2020-ról és a jövőről – 1. rész

Az 5G-s hálózatok kulcsszerepet játszhatnak a gazdaság felpörgetésében, a fejekben komoly változás ment végbe, azonban a cégeknek nagy szükségük van most a szakértő segítségre a megfelelő folyamatok és technológiák megtalálására – többek között erről beszélt a Marketing&Media magazinnak nyolc hazai infokommunikációs cég vezetője.

 

Christopher Mattheisen, Microsoft Magyarország, ügyvezető igazgató

Kétévnyi fejlődés két hónap alatt

– Mennyire pörgött fel a digitalizáció az elmúlt hónapokban?

– A koronavírus-járványra adott első globális reakciók eredményeként kétévnyi digitális átalakulást sikerült mindössze két hónap alatt megvalósítani. Ez a trend tovább gyorsul, és mostanra elérkeztünk egy fordulóponthoz, ahol az üzleti életben eddig megszokott módszerek többé már nem működnek. A szervezeteknek gyors ütemben kell átvenniük a legmodernebb technológiákat annak érdekében, hogy kezelni tudják a globális egészségügyi, turisztikai és kereskedelmi korlátozásokból eredő dinamikus gazdasági kihívásokat, ugyanakkor meg kell teremteniük a feltételeket ahhoz, hogy kialakíthassák és fejleszthessék saját digitális képességeiket.

– Mit gondol, hogyan készülhetünk fel a hasonló történésekre?

– A technológia rendkívül fontos szerepet játszik majd az általános gazdasági helyreállításban, ezért elkötelezetten törekszünk arra, hogy segítséget nyújtsunk ügyfeleinknek a szükséges technológiák bevezetésében és alkalmazásában. Az embereknek is fejleszteniük kell saját digitális készségeiket ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak és megvalósíthassák szakmai és személyes céljaikat.

 

Rehus Péter, IBM Magyarországi Kft., ügyvezető igazgató

Felgyorsult folyamatok

– A digitális átállás már évek óta napirenden van, hogyan hatott erre a folyamatra a járvány?

– Az üzleti élet minden szereplője felgyorsította a digitális átalakulást, hogy képes legyen versenyezni ezekben a nehéz időkben és felkészülhessen az „új normálisra”. A kényszer hatására a pár évig tartó transzformációs folyamatok néhány hétre vagy hónapra zsugorodtak. A történelem majd úgy tekint vissza erre az időszakra, mint amikor az üzleti élet és a társadalom digitális átalakulása hirtelen felgyorsult. A hibrid felhő és az AI továbbra is az a két meghatározó erő, amely a digitális átalakulás motorja, kiegészítve a kiberbiztonsággal.

– Rengeteget hallani arról, hogy megnőtt a kereslet az új technológiák iránt. Az IBM mesterséges intelligenciában, felhőszolgáltatásokban is fontos piaci szereplő, mik voltak a tapasztalatok?

– Azon vállalatoknál, amelyek nem voltak erre tökéletesen felkészülve, a tömeges és hirtelen jött otthoni munkavégzés új „kiskapukat” nyitott a kiberbűnözők számára. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az IBM Security üzletága egyre több ügyfelet szolgál ki a régióban. Egy másik lényeges trend az, hogy mind több cég költözteti működését az IBM Cloudba. A járvány előtt sok pilotprojektünk az üzleti folyamatok automatizálására, a szervezeten átívelő munkafolyamatok digitalizálására és a háttérirodai folyamatokban a rutinfeladatok automatizálására összpontosított. Most gyorsan felül kell vizsgálni és újraépíteni az üzleti folyamatokat a hatékonyság növelésének érdekében, az új ügyféltapasztalatok fényében.

 

Jakab Roland, Ericsson, regionális igazgató

Most kezdődik a java

– Hogyan hathat a technológiai fejlődésre a járvány?

– Általában a technológia gyorsabban fejlődik, mint a társadalom, most viszont, a világjárványban a társadalomnak vannak igényei, amelyeket jelenleg a technológia nem elégít ki. Ennek megfelelően a technológia fejlődése felgyorsul, és ez lehetővé teszi a társadalom többi részének, hogy ezt a fejlődést kihasználják. Az utóbbi hónapokban az informatika, illetve a digitalizáció által nyújtott lehetőségek tartották működésben a gazdaságot. A hálózatok lettek a világgazdaság lélegeztetőgépei, egyértelművé vált, hogy digitalizáció nélkül nincs fejlődés, gazdasági előrehaladás.

– Hogyan tudjuk igazán kihasználni a felgyorsuló technológiai fejlődést?

– A kényszer szülte helyzetben meg kellett tenni a szükséges lépéseket, ami a digitalizáció ügyét még jobban segíti majd. A java azonban most kezdődik: nagyon sok adat keletkezett, amelyekre építve lehet akár nagyságrendet ugrani. Azonban nagy szükség lenne olyan szakértői segítségre, tanácsadásra, aminek a segítségével egy cég át tudja tekinteni a folyamatait, a termékportfólióját, a saját működését, vagyis azt, hogy ebben az új helyzetben hogyan lesz képes újítani, megújulni. Olyan innovációs központoknak kell most létrejönniük, amelyek segítségével az előbb vázolt utat ezek a cégek be tudják járni.

 

Bíró Pál, Google Magyarország, vezető

Maradjunk nyugodtak

– Véleménye szerint hogyan hatott a Covid-járvány a digitalizációra?

– Az idei év öt esztendővel felgyorsította a digitális átalakulást. A vezetőknek már az év elején a legfontosabb teendőik közé kellett sorolniuk a digitalizáció kérdését, és ez csak egyre fontosabb lett az év folyamán. Persze ez nagyon sok területet ölel fel: látjuk az e-kereskedőket, amelyeket kihívás elé állított a megnövekedett kereslet miatti árukészlet biztosítása, másrészt látunk hagyományos hirdetőket, amelyek a csökkentett költségvetésüket digitális eszközök segítségével optimalizálták.

– Milyen tanulságokat lehet leszűrni a mostani helyzetből?

– Bízom abban, hogy hasonló események nem lesznek a közeljövőben, de azt hiszem, hogy erre csak fejben készülhetünk fel. A legfontosabb tanulság, amit hasonló helyzetben mindannyiunknak szem előtt kell tartania: maradjunk nyugodtak, figyeljünk oda a jóllétünkre, kommunikáljunk a családunkkal, barátainkkal, kollégáinkkal, segítsük a csapatunkat és arra fókuszáljunk, amin változtatni tudunk.

 

Kalocsai Zoltán

A Marketing&Media magazin idei utolsó számában mintegy 40 hazai topvezető értékeli az idei évet, latolgatja, hogy mi várható 2021-ben illetve beszél ünnepi szokásairól. A Digitalstandon is elérhető lapszámban emellett összeállítások olvashatók 2020 jelentősebb történéseiről a hazai és nemzetközi médiapiacon, a digitális iparban, vagy éppen a márkák világában.

  • Megosztom