Társadalmi célokat is szolgál az innováció

A Microsoft Magyarország „Társadalmi hasznosság startupként? Lehetséges!” címmel rendezett online beszélgetést, ahova a hazai startup közösség sikeres jövő előtt álló, de már bizonyított vállalkozásainak ügyvezetőit hívták el – olyan cégek képviselőit, amelyeket a felhőtechnológia és annak a közösség érdekében való hatékony felhasználása köt össze. A roboGaze, a MedInnoScan, és a Munch.hu nemzetközileg is példamutató megoldásokat kínálnak fontos társadalmi és környezeti problémákra.

De mégis, hogyan lehet egyensúlyozni a társadalmi vállalkozások két alapcélja, a profittermelés és a társadalmi haszon között? „A legsikeresebb és egyben legnagyobb társadalmi hatású innovációk azok voltak, melyek egy-egy technológiát képesek voltak demokratizálni, azaz tömegek számára elérhetővé tenni. Ilyen módon kombinálni tudták a társadalmi hasznosulást a nyereség szerzés vállalkozói imperatívuszával. Elég a Ford vagy a Kodak példájára gondolni” – adott választ Csaba Zoltán, a roboGaze alapítója a dilemmára.

A roboGaze egy mesterséges intelligencia alapú monitoring rendszert fejleszt, amely az járművezetők viselkedését elemezve valós időben detektálja a lehetséges közlekedési baleseteket kiváltó mintákat, mint például mobilhasználat, vagy fáradtság. Ezzel minden évben sok tízezer ember életét menthetik meg az utakon. ”A szabályozó környezet kedvezően alakul, ugyanis az EU-ban 2024-től minden új autóban kötelező lesz sofőr monitorozó megoldást alkalmazni. A mesterséges intelligencia rohamos fejlődése pedig lehetővé teszi, hogy széles kör számára megfizethető és elérhető legyen az életmentő technológia” – mondta Csaba Zoltán.

Lehet ma még egyáltalán olyan iparágról beszélni, ahol a felhőtechnológia és a mesterséges intelligencia nincs jelen? A szakemberek szerint a felhőtechnológiát eleinte valóban bizalmatlanság övezte, mára azonban az állami szektorban is egyre elfogadottabb az alkalmazása, hiszen nemcsak megbízható, hanem biztonságosabb is más megoldásoknál, ráadásul rugalmas és skálázható. Ezért mindegy, hogy az agráriumban, az egészségügyben vagy a gyártás területén tevékenykedik, ma már minden vállalat és vállalkozás digitális.

Az egyébként orvosi diagnosztikai mesterséges intelligenciák fejlesztésével foglalkozó MedInnoScan olyan Szoldán Péterapplikációt fejlesztett, aminek segítségével a bőrgyógyászati problémával küzdő betegek fényképet készíthetnek az érintett bőrfelületről. Ezek, valamint a kérdőívre adott válaszok alapján a rendszerhez csatlakozott bőrgyógyászok az esetek túlnyomó többségében diagnózist és terápia javaslatot adnak, a szükséges gyógyszerek, készítmények receptjét a felhőbe rögzítik. Azokat a patikában kiváltva az emberek a rendelőben történő megjelenés nélkül, mobiltelefonon keresztül részesülhetnek bőrgyógyászati kezelésben. „A járványhelyzet miatti segíteni akarás azt eredményezte, hogy felgyorsult a fejlesztés. Ebben segített, hogy a felhőtechnológia olyan erőforrásokat és megoldásokat tett elérhetővé a kezdő vállalkozások számára is, amelyeket korábban csak a nagyok engedhettek meg maguknak. A társadalmi hasznosság vezérelte befektetés egyértelműen megtérül, ebben nem volt vita a tulajdonostársak között” – mondta el Szoldán Péter, a MedInnoScan ügyvezetője. Hozzátette: rengeteg a jó ötlet, emiatt pedig nagy az igény a jó szakemberekre, de legalább ennyire arra a tudásra és kapcsolati hálóra is, amely a létrejövő termék piaci bevezetését segíti.

A Munch.hu társalapítója, Wettstein Albert elmondta: „A Munch.hu egy égető társadalmi és környezeti problémára, az ételpazarlásra kínálWettstein Albert megoldást: éttermeknek, pékségeknek, boltoknak és szállodáknak kínál olyan platformot, ahol az el nem adott, de jó minőségű ételeket tovább értékesíthetik. Olyan társadalmi-üzleti vállalkozást szerettünk volna létrehozni, amelyben minden résztvevő fél nyertesnek érzi magát, miközben társadalmi és üzleti értelemben is fenntartható. Ezt a szemléletet a piac is meghálálja és megtérül a társadalmi hasznosság érdekében végzett befektetés is. A digitális technológiákban született megoldások esetében a hasznosság a prioritás, a technológia a hatékonyságot és a képességet biztosítja.”

A Startup Hungary a közelmúltban végzett felmérést több mint 200 hazai startup körében, amelyben a Microsoft stratégiai partnerként vett részt. A kutatás kimutatta, hogy a magyar startupok életerősek, bizakodóak, szeretnének betörni a nemzetközi piacokra és kevéssé rázta meg őket a járvány okozta gazdasági válság. Többségük a magas hozzáadott értéket képviselő technológiai szektorban, leginkább a B2B SaaS piacon tevékenykedik és az AI, a Big Data, a Fintech, az Analytics/BI, IoT és a Medtech piaci szegmenseket célozta meg. Több mint 60 százalékuk építi az üzleti modelljét a technológiai innovációra, ugyancsak ilyen arányban fejlesztenek mobil vagy webes alkalmazásokat és több mint a felük (57%) a szolgáltatásai, termékei előfizetéseiből szerzi a bevételeit.

A 80 000 euró fölötti havi árbevétellel rendelkező magyar startupok, jövedelmük háromnegyedét külföldi partnerekkel üzletelve keresik meg. A legnagyobb kihívás, amivel a hazai startupok szembenéznek az ügyfélszerzéssel kapcsolatos: a válaszadók 39 százaléka mondta azt, hogy az értékesítés és a marketing területén való jártasság a legnagyobb hiányosságuk.

A Microsoft az elmúlt 15 évben folyamatosan fejlesztette az együttműködését a startupokkal. Szabó Péter, a Microsoft Magyarország Partnerfejlesztési Igazgatója a rendezvényen Szabó Péterelmondta: a technológia az üzleti lehetőségek kiaknázásában is tud ma már segítséget nyújtani, a felhőmegoldásoknak köszönhetően a piacra lépés is gyorsabb és egyszerűbb. Hozzátette: a Microsoft a vele együttműködő vállalkozásokkal nemzetközileg érvényes marketing tapasztalatát is megosztja és értékesítői és partnerhálózatán keresztül is segíti a startupok termékeinek piacra jutását.

„A legmodernebb technológiák, mint a felhő és a mesterséges intelligencia gyors bevezetésében és hatékony alkalmazásában élen járnak a startupok és az innovatív kis- és közepes vállalkozások. Büszkék vagyunk arra, hogy a Microsoft technológiáit olyan sikeres, hazai startupok alkalmazzák, amelyek, amelyek jobbá teszik, átformálják a világunkat. Mi épp erre vállalkoztunk: technológiai eszközöket és üzleti tanácsadást adunk tehetséges, kreatív emberek kezébe ahhoz, hogy válaszokat adjanak az emberiség előtt álló kihívásokra.”

Az említett felmérés szerint, a hazai startupok 44 százaléka működtet valamilyen együttműködést egy nagyvállalattal. Az esetek felében ez a nagyvállalat egyben a startup stratégiai partnere is, és sokan (30%) fejlesztenek valamilyen innovatív terméket vagy szolgáltatást közösen. A válaszokból az derül ki, hogy a vállalkozások elégedettek ezekkel az együttműködésekkel: 50 százalékuk ítélte ezeket jónak, 27 százalékuk pedig nagyon jónak.

  • Megosztom