Szükség van egyéniségekre – interjú Schiwert-Takács Lászlóval

Nem az a siker fokmérője, hogy ki mennyit szerepel a bulvárlapokban – nyilatkozta Schiwert-Takács László a Marketing&Media magazinnak. Az RTL Magyarország marketingkommunikációs igazgatója szerint a YouTube-sztárok televíziós műsorvezetőként lefagynának.

A tavalyi év kumulált nézettségi adatai alapján az RTL-től – a hírműsorokat nem számítva – a Király Péter, Tokár Tomi, Solti Ádám hármas műsorai voltak a legnézettebbek. Ez azt jelenti, hogy sikerül „kinevelni” új sztárokat?

– A sztárok csak ritkán születnek a semmiből, azokat többnyire a tévé vagy a film alkotja. Mindhárman egy-egy sikeres produkcióban szerepelnek napi szinten és részt vettek kiemelkedően sikeres, időszakosan látható műsorokban. A Barátok közt, az Éjjel-nappal Budapest és a Fókusz mindegyike erőteljes brand. A Konyhafőnök VIP és a Nyerő páros pedig két elképesztően népszerű műsor volt, ami sokat hozzátett mindhármuk ismertségéhez és népszerűségéhez. És igen, egy tévének dolga és célja új arcokat nevelni, de ehhez sikeres tartalmakra, tehetségre és egyéniségre van szükség.

Van manapság olyan műsorvezető-egyéniség, akiért érdemes megnézni egy adott esetben gyengébb produkciót is?

– Minden tévéműsort komoly előkészítés és alapos szakmai munka előz meg. Ez nem azt jelenti, hogy nem kellenek erős karakterek és nagy tehetségek, inkább azt, hogy számos tévécsatornán láttunk már porig égő formátumokat remek és tapasztalt műsorvezetőkkel. A saját portfóliónkban büszkék vagyunk mindegyik műsorvezetőnkre: Lilura, Ramira, Zsófira, Balázsra, Bencére és a hírek területén dolgozó képernyősökre, Erős Antóniára, Szellő Istvánra, Szabados Ágira, Rábai Balázsra és a Fókusz műsorvezetőire is, mert mindegyikük mögött sok munka, szakmai felkészültség és tehetség van. De a televíziózás nem egyszemélyes műfaj, ez egy csoportos foglalkozás.

A kereskedelmi televíziók és a bulvárlapok között mindig is volt a kapcsolat. Az RTL-hez köthető celebek tavaly kevesebbszer voltak a bulvárlapok címlapjain, mint a TV2-höz kötődők. Volt ebben tudatosság?

– Sikeres produkciót vinni műsorvezetőként vagy sokat szerepelni a bulvárlapok címlapján, e kettő között nincs egyenlőségjel. A sikerességnek nem fokmérője, hogy mennyit szerepel valaki a bulvárlapokban. Ráadásul a felvetés celebekről szól. Az RTL Magyarország kínálatának tudatosan egyre hangsúlyosabb eleme a saját gyártású fikció, azaz a sorozatok. A színészek ma már meghatározó arcai egy tévécsatornának, de jellemzően nem szerepelnek túl sokat a bulvárlapok oldalain. Nincs az a gyenge tartalom, amit el lehet adni azzal, ha egy műsorvezető vagy szereplő a csapból is folyik. És nincs szükség arra sem, hogy ezzel elégessük az arcainkat. Nagyon szeretjük a bulvárt és fontos, hogy együtt dolgozzunk, támogassuk egymás munkáját, de a celebek túlzott szerepeltetése önmagában nem megoldás semmire.

A tavalyi X-Faktorból és a Való világ 9. évadjából kevesen kerültek a bulvárlapok címlapjára. Egyre kevésbé izgalmasak az ezekben a műsorokban szereplők, vagy ennyire kevés az egyéniség közöttük?

– Ezzel csak nyomokban tudok egyetérteni, hiszen mindkét műsornak kiváló volt a sajtója. Ahogyan minden más, úgy a bulvár is átalakul, a print mellett ezen tartalmak miatt még fontosabbak az online/social media megjelenések, amikből van és volt bőven. Ugyanakkor a VV9 még nem ért véget, a szereplők, még be vannak zárva a villába. A tavalyi X-Faktor pedig kiemelkedő siker volt, jobban teljesített, mint az előző két évad. Maga a show nagyon gyakran szerepelt a címlapokon, ha nem is a szereplők sztorijaival, inkább a mentorok és a műsor izgalmas történeteivel. Ugyanakkor igaz az is, hogy a fiatalok ma sokkal tudatosabbak és sokkal jobban óvják a magánszférájukat. Attól, hogy valaki keveset szerepel a bulvárlapokban, még lehet nagyon sikeres és érdekes. Erre a legtökéletesebb példa az X-Faktor tavalyi győztese, az USNK. Az első daluk 6,7 milliós megtekintésnél jár, több mint százezer feliratkozójuk van. Rajongók várják őket visítva minden koncerten. Ennek van igazi értéke a piacon, ez vonzza a támogatókat, ennek van súlya.

Látsz arra esélyt, hogy a YouTube-on sikeres sztár televíziós karriert is befusson?

– Ami közös pont, hogy szükség van gondolatokra és egyéniségre. A nagy képernyőről a kicsire van átjárás, hiszen sok ismert tévés arc vált az elmúlt években sikeres social szereplővé, Szabó Zsófinak, Kiss Ramónának, Istenes Bencének óriási követőtábora van, kifejezetten közösségi felületekre gyártott tartalmakkal és remek eredményekkel büszkélkedhetnek. A másik irányú mozgásra eddig kevés igazán jelentős példa akad. Vannak ígéretes arcok, de többnyire még nagyon fiatalok. Nagyon más képességek és mondanivaló kell a két felülethez és más a két feladat funkciója. A legtöbb sikeres influencer szinte csak saját élményeiről, önmagáról beszél, előtérbe állítva saját magát. A legtöbben egy stúdió színpadán lefagynának. A televíziós műsorvezetés egy szakma, nincs lehetőség egy szövegben mondatonként vágni és még számtalan kívánalomnak kell megfelelni.

Baross Gábor

  • Megosztom