Sztárcsináló közösségek

A közösségi médiában rejlő lehetőségekről adott interjút Cometnek Bíró Pál, aki 2011 óta online video szakértőként koordinálja a YouTube magyarországi partnerkapcsolatait. A beszélgetésből az is kiderült, hogy milyen szerepet játszanak a közösségi felületek a sztárok imázsépítésében.

 

A YouTube-nak az a különlegessége, hogy mindenki kiállhat a világ legnagyobb színpadára és megmutatja miben tehetséges, miben más, miben jobb és ezt megoszthatja a világon bárkivel – mondta el a Cometnek Bíró Pál. A YouTube magyarországi vezetője hozzátette, hogy az egyértelmű, hogy egyre fontosabb szerepet kap a közösségi média a sztárok hírnevének és rajongói táboruknak az építésében. Sokkal megközelíthetőbbé, személyesebbé teszi a sztár és a követői közti kapcsolatot, és egy különleges, közvetlen kommunikációs csatornát kínál, amellyel kifejezetten azokat a felhasználókat tudják elérni, akik a közzétett tartalomra kíváncsiak.

 

A szakember beszélt arról is, hogy a közösségi oldalak felületet kínálnak arra, hogy bárkiből netes sztár válhasson, de a többi továbbra is magán a performeren múlik. Persze létezik rengeteg tanulmány és tanács arról, hogyan is lehet valakiből netes sztár, ilyen például az ingyenes és online Alkotói Akadémia (Creator Academy), amely azokat segíti a könnyebb eligazodásban, akik még újak a YouTube felületen. A tapasztalatok alapján azok válnak sztárrá, akik valamiben mások, újat tudnak mutatni, és azonosulni tudnak velük az internetezők.

 

„Ma már a legtöbb közösségi média felületen, köztük a YouTube-on is számos, úgymond hollywoodi történet születik – álomszerű karrierekkel, a teljes ismeretlenségből magukat sztárrá felépítő emberekkel. Gondoljunk akár Jamal Edwardsra, Smoshra vagy PedwDiePie-ra a külföldiek közül, utóbbinak például közel 50 millió feliratkozója van. Magyarországon is egyre népszerűbbé válik a YouTube vloggerkedés, és megvannak már a saját sztárjaink is. A Gemius végzett egy 10-29 éves magyar internethasználókra nézve reprezentatív kutatást 2016. szeptember 19. és 29. között. A felmérés a fiatalok médiahasználati szokásait és a körükben ismert és kedvelt hazai és külföldi hírességeket vizsgálta. A megkérdezett 10-19 éves fiatalok válaszaiból összeállított listán, a kedveltségi index szerint az első 10 helyen összesen 8 YouTube sztár szerepel. Ebből is látszik, hogy a fiatal generációk már kifejezetten nyitottak és igénylik az ilyen jellegű szórakoztatási formát” – jelezte az interjúban Bíró Pál.

 

A szakember rámutatott arra is, hogy igazából ma már nincsenek nagy különbségek az egyes országok között a közösségi médiahasználatban. „Természetesen egy-egy ország méretének, kiépített kultúrájának megfelelően alakul a közösségi média szereplők követői bázisa, de arányaiban hasonlóan nagy, megkerülhetetlen tömegekről beszélünk már minden esetben. A YouTube például 70 országban érhető el, de minden piacon figyelünk arra, hogy a videómegosztó azokat a tartalmakat helyezze előtérbe, amik kifejezetten annak az országnak a közönségét érdekli. Ezek nem nagy különbségek, inkább csak nagyobb fókuszt helyezünk a helyi tartalmakra, hogy tényleg azt tudjuk nyújtani a felhasználóknak amire kíváncsiak” – fűzte hozzá Bíró Pál.

  • Megosztom