Szemben a trendekkel – interjú Kázmér Judittal

A sajtópiaci tendenciákkal ellentétben a mi hirdetési árbevételünk évről-évre kis mértékben növekszik – mondta el a Marketing&Media magazinnak Kázmér Judit, a Pannon Lapok Társasága ügyvezető igazgatója. Az interjúban beszélt arról is, hogy milyen tapasztalatokat szereztek a fizetős online megoldásuk kapcsán.

 

– Üzleti szempontból milyen éve volt a Pannon Lapok Társaságának?

 

– Üzletileg még nem zártuk le természetesen az évet, de egyértelműen elégedettek lehetünk. Részben sikeresen befejeztük az eladás rendkívül bonyolult és embert próbáló munkáját. Sok munkatársunk dolgozott heteken át napi 12 órát, és sokszor a hétvégéken sem jutott elegendő idő a kikapcsolódásra, de azok is szépen helyt álltak, akik éppen nem az eladás közvetlen előkészítésén munkálkodtak. Volt néhány bizonytalan hét-hónap, amikor még semmi nem volt egyértelmű, de senki nem hagyta itt a céget, és senki nem engedett munkája színvonalából. A megyei lapjaink és online hírportálaink mellett 2016-ban is sikeres volt a negyedéves Prémium magazinunk, a közkedvelt szakácskönyv-sorozatunkból négy új gyűjteményt adtunk ki, Magyarország piacvezető Vitorlás Magazinját országos terjesztésben jelentetjük meg és megújítottuk a 160 ezer példányban megjelenő havi rejtvénymagazint, amely az idei év őszétől RejtényTipp néven jelenik meg

Idén is kiadtuk megyei összefogásban – NAV megyei szervezetei, a Megyei Kereskedelmi és Iparkamarák – a TOP 100-at, amely már régen nem 100, hanem háromszáz, sőt van megye, ahol az ötszáz legsikeresebb hazai cég adatait tartalmazza, mellette pedig kimutatásokat, statisztikákat, elemzéseket a megyei gazdasági életéről. Igazi hiánypótló, értékes termék, amelynek ott kell lennie minden vállalkozás vezetőjének könyvespolcán. Remek megyei rendezvényeket szerveztünk idén, egyebek mellett sikeres állásbörzéket, valamint főként a megyei KKV-szektor számára képzéseket, fórumokat szerveztünk.

 

– A tervekhez képest hogyan alakult a megyei napilapok értékesített példányszáma?

 

– Jó évet zárunk, hiszen az, hogy lapjaink példányszáma csak kis mértékben csökkent, ez nem kis mutatvány a napilapok piacán. Meg is dolgozunk ezért, például komoly civil tudósítói hálózatot építettünk ki, részben így tudjuk elérni azt, hogy igazán helyiek legyünk. Tovább erősítettük megyekártya programunkat, és ma már olvasóinktól hallom, hogy ennek igazán komoly értéke van, kiváló partnereinknek köszönhetően jelentős megtakarítást lehet elérni vele. Ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a példányszámok szempontjában vezetők vagyunk az országban. Zászlóshajóink, a Vas Népe az országban a második, a Zalai Hírlap a harmadik legnagyobb példányszámú regionális napilap. Az olvasottság terén sem kell szégyenkeznünk. A lefedettség a PLT lapoknál átlagosan 50 százalékos. Kiemelkedően jól teljesít Vas megye, ahol ez a szám 67 százalék.

 

– A hirdetési bevételek szempontjából milyen volt 2016-os év?

 

– A sajtópiaci trenddel szemben a PLT hirdetési árbevétele évről-évre kis mértékben növekszik. A négy megyében évente több mint 30 ezer hirdetés jelenik meg a lapjainkban és akkor az online felületeinkről még nem is beszéltem. Ebben az évben a szokásosnál aprólékosabban átvilágítottuk, majd át is alakítottuk a sales szervezetünket, figyelembe véve a médiapiaci változásokat és az általános trendeket is. Tanácsadó kollégáink minden igényt kielégítő, integrált kommunikációs megoldásokkal járják a piacot és az eddigi visszajelzések nagyon pozitívak partnereinktől. Megmondom őszintén, nagyon ambiciózus vagyok a jövő évi árbevétel tekintetében, el sem tudom képzelni, hogy ne folytassuk a növekedést.

 

– Idén a Veszprém megyei hírportálnál, a Veol.hu-nál megpróbálkoztak egy teljes mértékben fizetős modell bevezetésével. Ilyenre nem nagyon volt még példa a hazai médiapiacon. Miként reagáltak az olvasók arra, hogy fizetni kellett az online tartalomért?

 

– Ma még nem megoldott, hogy a hiteles online hírszerkesztőségek milyen üzleti modell mellett tudnának nyereségesen működni. A nyomtatott világban oly természetes terjesztési bevétel részben vagy teljesen hiányzik. Többféle kísérletet ismerünk, jelenleg leginkább az a modell működik, hogy az archív tartalmakért kell csak fizetni. A PLT korábbi ügyvezetése úgy gondolta, hogy itt az ideje belevágnunk egy úttörő kezdeményezésbe. Nem titok, az olvasóink nem fogadták lelkesen a változást, bár meg kell, hogy mondjam, a többség kitartott mellettünk. Mégis azt a tanulságot vontuk le, hogy nem érett még meg a piac erre a váltásra. Más utakat kell találnunk, hogy a hirdetési bevétel mellett egyéb online bevételi forrásaink is legyenek.

 

– Szeptember végén a Mediaworks tulajdonába került a PLT. Mit jelent ez a kiadó szempontjából a jövőre nézve?

 

– Tesszük a dolgunkat, mint eddig.

 

  • Megosztom