Szabó Miklós és Fodor István a lappiacról

Az idei Print Ereje kampányunkban a legnagyobb kiadók vezetői nyilatkoznak 2015-ös terveikről, stratégiájukról a Marketing&Media friss lapszámában. Szerdán pedig a Print Dayen a kiadók sales szakemberei mutatják majd be, miért is érdemes a sajtóban jelen lenni. Ezúttal a Szabó Miklóssal, a Pannon Lapok Társasága ügyvezetésének elnökével és Fodor Istvánnal, a Russmedia Kft. ügyvezető igazgatójával készült interjúkból közlünk részleteket.

 

A napilapok élbolyában

 

A sajtópiacon tapasztalható általános trenddel szemben növelni tudtuk a hirdetési bevételünket – büszkélkedik Szabó Miklós, a Pannon Lapok Társasága ügyvezetésének elnöke, aki beszélt arról is, hogy terveznek-e terjeszkedést a városi lapok piacán.

 

– Régi vesszőparipád, hogy egy nyomtatott napilapnál sem szabad belenyugodni az értékesített példányszámok csökkenésébe. Ebből a szempontból milyen volt a Pannon Lapok Társaságához (PLT) tartozó napilapok tavalyi éve?

 

– Ezt a célt az elmúlt évben sajnos nem sikerült elérni, ugyanakkor a hazai napilapok mezőnyében még így is az élbolyban vagyunk. A teljes képhez hozzátartozik, hogy 2014-ben az inflációt jóval meghaladó mértékű áremelést hajtottunk végre, tehát az értékesített példányszám alakulása ellenére elégedett vagyok a kiadó által elért eredménnyel.

 

– Hogyan alakultak a kiadó reklámbevételei?

 

– A sajtópiacon tapasztalható általános trenddel szemben ezen a területen sikerült növekedést elérnünk. Még úgy is, ha az egyszeri hatásoktól, azaz a tavalyi választások kapcsán befolyt bevételektől eltekintünk. A hirdetésértékesítés reorganizációja tehát tavaly már meghozta az eredményét, és szerintem ezt a növekvő trendet a reklámbevételek terén tartani fogjuk 2015-ben is.

 

– A PLT-hez tartozó Maraton Lapcsoport révén városi lapokat is megjelentet a kiadó. Nemrég hosszabbítottátok meg a szerződéseteket a hévízi lap esetén, de már van olyan község, ahol szintén ti adjátok ki a helyi újságot. Ez tisztán üzlet, vagy ezekkel a megállapodásokkal inkább a megyén belüli beágyazottságotokat szeretnétek erősíteni?

 

– Ez tisztán üzlet. Egy-egy település nagyon nehezen és drágán tud olyan professzionális infrastruktúrát felépíteni, amely alkalmas a helyi lap megjelentetésére. Nálunk viszont ez adott, ezért jobban járnak az önkormányzatok, ha a mi szolgáltatásunkat veszik igénybe, és egyébként elégedettek is az általunk összeállított -helyi lappal.

 

– Terveztek ezen a téren terjeszkedést is?

 

– Elképzelhető, de persze azt látni kell, hogy ezek a megállapodások pluszbevételt jelentenek, viszont a teljes árbevételen belül nagyon kis részt tesznek ki, tehát nem ez áll a munkánk fókuszában.

 

 

Bővülő szolgáltatáskínálat

 

Nem vár komolyabb változásokat az idei évtől Fodor István, a Russmedia Kft. ügyvezető igazgatója. A tavalyi médiapiaci átalakulások nem érintették a céget, amely az idén további fejlesztéseket tervez és új tevékenységeket is indít.

 

– Mit gondol, a Russmedia számára milyen lehet az idei év?

 

– Az árbevételek alakulását tekintve nem várunk lényeges változásokat 2015-ben. A költségek vonatkozásában a reklámadó befolyásolhatja lényegesen az eredményességet, emiatt jelenleg, március közepén még bizonytalanságot érzek. A három és tíz százalék közötti sávban mozgunk, s nem mindegy, hogy mi lesz a végső döntés.

 

– Az elmúlt esztendőhöz képest mit várnak a hirdetési piactól?

 

– Szinten tartást tervezünk. A tavalyi, választási hirdetésekből származó egyszeri bevételeinket az idén új, főként regionális bevételekkel tervezzük kompenzálni.

 

– Melyek a Russmedia legfőbb tervei 2015-re?

 

– Az idén tovább kívánjuk fejleszteni lapjaink fizetett digitális elérését, emellett további előnyöket építünk be az ajánlatainkba. Új bevételek szerzését célzó tevékenységeket is indítunk, főként rendezvény-, utazásszervezés és a digitális szolgáltatások területén.

 

– A megyei napilapok az értékesített példányszámukat tekintve egész jól állnak az országos napilapokhoz képest. Mi a legnagyobb előnye a megyei napilapoknak, és meddig lehet még fenntartani ezt az előnyt?

 

– Véleményem szerint a megyei lapok egyik előnye a stabil előfizetői bázis. Az előfizetések az értékesített példányszám 90-95 százalékát teszik ki, ezáltal lapjaink nincsenek olyan mértékben kitéve azon kedvezőtlen hatásoknak, mint amelyek az árusértékesítésben jelen vannak, mint például a vasárnapi zárva tartás. Ez, valamint az a közvetlen, illetve rugalmas kapcsolat, amelyet az általunk üzemeltetett terjesztési hálózat és szervezet biztosít, tudja a példányszámot jobban szinten tartani. Azon dolgozunk, hogy ez a lehető legtovább így maradjon, ennek fenntartása azonban nem képzelhető el a szolgáltatások bővítése nélkül.

 

Heszler Róbert – Baross Gábor

 

 

A kiadóvezetőkkel készült interjúkat teljes terjedelmükben a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Április 15-én kerül sor a Print Ereje kampány újabb, rendhagyó eseményére. A nyomtatott sajtópiac tíz legfontosabb, legnagyobb szereplőjének összefogásában megvalósuló prezentációs esemény és az azt követő díjátadó gála helyszíne a Groupama Aréna. A Marketing&Media által szervezett esemény partnerei: a Magyar Lapkiadók Egyesülete, Centrál Médiacsoport, Lapcom, Lapker, Marquard Media, Mediaworks, Metropol, Pannon Lapok Társasága, Ringier Axel Springer, Russmedia. A Print Day egy olyan bemutatkozó esemény, ahol az ügyfelek és az ügynökségi szakemberek első kézből kapnak átfogó képet a print piac legfontosabb, legfrissebb trendjeiről, és ahol megismerkedhetnek a kiadók újdonságaival, fejlesztéseivel, legfontosabb terveivel.

  • Megosztom