Reklámok alapján választunk gyógyszert

A férfiakhoz képest több nő használ fájdalomcsillapítót, ugyanakkor a gyakori kenőcshasználók közt már a férfiak vannak többségben. A kutatásból az is kiderült, hogy a megkérdezettek szívesen kipróbálják a tévéreklámokban látott termékeket.

A 18–64 évesek több mint háromnegyede szívesen próbál ki természetes fájdalomcsillapítási módszereket, ugyanakkor a legtöbben tablettával vagy fájdalomcsillapító kenőccsel is kezelik a panaszaikat – derült ki a KutatóCentrum és a HáziPatika.com közös kutatássorozatának 2011-es felméréséből, amelyben a fájdalomcsillapítók használatával és vásárlásával kapcsolatos szokásokat, valamint az egyes márkák ismertségét vizsgálták.

Azoknak, akik nem használtak tablettát vagy kenőcsöt az adatfelvételt megelőző fél évben, kevesebb mint egytizede mondta, hogy azért nem volt szüksége gyógyszeres kezelésre, mert alternatív módon sikerült csillapítania a fájdalmát.

A válaszadók háromnegyede használt fájdalomcsillapító tablettát, kenőcsöt vagy mindkettőt az elmúlt fél évben. Elsősorban a nők kezelik így a panaszaikat: 81 százalékuk használt valamilyen fájdalomcsillapítót, míg a férfiaknál ugyanez az arány 67 százalék volt.

Érdekes, hogy a gyakori kenőcshasználók között már a férfiak vannak többségben. Míg a fájdalomcsillapító gélt használóknál közel fele-fele az arány, addig azok, akik egy hónap alatt tíznél többször kezelték magukat ilyen módszerrel, 68 százaléka az erősebb nem képviselői közül került ki.

Ennek többek között az lehet a magyarázata, hogy a férfiak jellemzően keményebb sportokat űznek, ami gyakran izomfájdalommal jár. Ezt igazolja, hogy a 18–64 évesek a kenőcsöt leggyakrabban az ízületi panaszok, a nyak- és hátfájás, valamint az izomfájdalmak kezelésére alkalmazzák, míg tablettát leginkább fejfájás és magas láz esetén vesznek be.

A megkérdezettek az orvosokat és a szakembereket tartják a leghitelesebb forrásnak – leginkább háziorvostól, gyógyszerésztől és szakorvostól fogadnak el ajánlást –, ennek ellenére 42 százalékuk szívesen próbálja ki a tévében reklámozott termékeket. Jellemzően nincsenek kedvenc márkák: a válaszadók csupán 18 százaléka ragaszkodik megszokott fájdalomcsillapítójához – mutatott rá a KutatóCentrum és HáziPatika.com közös felmérése.

Bár a gyógyszerválasztásnál kiemelten fontos, hogy ne károsítsa a szervezetet, a mellékhatásokról sajnos még mindig kevesen, mindössze a megkérdezettek 15 százaléka tájékozódik.

  • Megosztom