Reklámadó: hetekig tarthat a bizonytalanság

A reklámadó nem szűnik meg, mértéke azonban változni fog, igaz arra még heteket kell várni, hogy megtudjuk, mennyit kell majd fizetniük az érintett cégeknek – többek között ez derült ki Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter ma reggeli, Kossuth Rádióban adott interjújából. Orbán Viktor miniszterelnök február 24-én fogadja a reklámadó által leginkább érintett RTL Klub tulajdonosa, a Bertelsmann-csoport első emberét. Lázár János a mostani interjúban és már korábban is többször beszélt arról, hogy Európában az ausztriai, öt százalékos adó a legmagasabb.

 

“Reklámadó lesz, az a kérdés, hogy mennyit fognak fizetni a cégek” – idézi az MTI Lázár János Kossuth Rádióban adott interjúját. A Miniszterelnökséget vezető miniszter kifejtette, hogy a miniszterelnök és a frakció felhatalmazása alapján a feladata az, hogy az Európai Bizottság által reklámadó ügyben indított, Magyarországot várhatóan elmarasztaló eljárások megelőzése érdekében tárgyaljon a reklámadó fizetésre kötelezettekkel, közöttük az RTL Klub tulajdonosával, a Bertelsmann-csoporttal.

 

Konkrétumokról még nem tudott nyilatkozni, mivel február 24-én fogadja a csoport első emberét Orbán Viktor miniszterelnök. Tájékoztatása szerint a Miniszterelnökségnek és a Bertelsmann-csoportnak kész javaslata van a csoportot vezető elnök és a miniszterelnök számára. A tárgyalások idejét firtató kérdésre azt felelte, hogy azok lassan befejeződnek.

 

A tavaly nyáron bevezetett reklámadó jelenleg sávos felépítésű, így a nagyobb hirdetési bevétellel bíró cégek magasabb adókulccsal fizetik az új terhet. A legfelső sáv, ami eredetileg 40 százalék volt, majd 50 százalékra emelték kizárólag az RTL Klubot érintette. A csatorna esti híradója a reklámadó bevezetését követően több politikai témájú összeállítást közölt, és számos, a kormánynak, illetve a Fidesznek kellemetlen témát tartott napirenden.

 

A reklámadó lehetséges módosításáról egy hete beszélt Lázár János. Akkor jelezte, hogy a kormány tavaly augusztus óta folyamatosan kap formális és informális jelzéseket arról, hogy az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságának komoly aggályai vannak a magyarországi reklámadóval kapcsolatban.

 

A főigazgatóság január végén küldött levelében konkrétan a reklámadó progresszív, azaz sávos rendszerét ellenezte, mert az az alacsony reklámbevételű vállalkozásoknak szelektív gazdasági előnyt jelent, valamint mértékét is kifogásolta, mert az “objektíve is alkalmas arra, hogy gazdasági hátrányt okozzon” – ismertette az uniós aggályt a Miniszterelnökség vezetője.

 

A kabinet emellett olyan “tanácsokat” is kapott uniós szinten, hogy ha az RTL Klub tulajdonosa, a luxemburgi székhelyű Bertelsmann-csoport egyeztetés céljából jelentkezik nála, akkor fogadja a megkeresésüket, ellenkező esetben “az elmarasztalás lehetősége áll nyitva” Magyarország előtt.

 

A Bertelsmann-csoport tett is mérlegelést érdemlő rendezési javaslatot, amely figyelembe veszi, hogy az európai uniós tagállamokban a legmagasabb reklámadó – öt százalék – Ausztriában van – mondta Lázár János megerősítve, hogy a kormány november óta tárgyal Luxemburgban és Budapesten a Bertelsmann-csoporttal a vita peren kívüli, vagy európai bizottsági eljáráson kívüli megoldásáról.

 

A reklámadóból egyébként a várhatóan lényegesen alacsonyabb adókulcs ellenére továbbra is ugyanakkora bevétellel számol a kormány. Továbbra sem lehet tudni ugyanakkor, hogy marad-e az 500 millió forintos határ, ami alatt eddig nem kellett fizetni, vagy ezt lejjebb viszik, esetleg teljesen eltörlik ezt a limitet. Ez rendkívül komoly terhet jelentene a kisebb médiacégeknek és akár tömeges csődökhöz is vezethetne.

 

A reklámadó kapcsán várható változások élezték ki végleg az ellentétet a kormány és Simicska Lajos között, ami a múlt heti, a hazai médiában példátlan eseményekhez vezetett. A milliárdos üzletember érdekeltségébe tartozó Magyar Nemzet, Hír TV és Lánchíd Rádió vezetése ugyanis pénteken lelkiismereti okokra hivatkozva felmondott. Előző nap Simicska Lajos arról beszélt egy interjúban, hogy totális médiaháború jöhet Magyarországon.

  • Megosztom