PLT: tovább terjeszkednének

Távlatilag úgy gondolkodom a napilapjainkról, hogy akkor is meg kellene állniuk a lábukon, ha egy fillér hirdetési árbevételük sem lenne – mondja Szabó Miklós, a Pannon Lapok Társasága ügyvezetésének elnöke, aki beszélt arról is, hogy terveznek-e terjeszkedést a médiapiacon.

 

– Korábban többször említetted, hogy elfogadhatatlan számodra, hogy csökkenjenek a napilapjaitok értékesített példányszámai. Sikerül tartani ezt a tervet?

 

– Az eddigi számok alapján csökkenés biztosan nem lesz, és bízom abban, hogy az év eleji adatokhoz képest növekedést is fel tudunk mutatni.

 

– Azt jól érzem, hogy az eladott példányszám kérdése azért vált ennyire létfontosságúvá, mert a reklámpiac az elmúlt években igencsak összezsugorodott?

 

– Ez így van, ezzel a problémával küszködik mindenki, aki a médiapiacon tevékenykedik. Már régen elmúltak azok az idők, amikor egy-egy újságnál a hirdetési bevételek akár meg is haladhatták a lapeladásból származó bevételeket. A PLT-nél is még tíz évvel ezelőtt nagyjából fele-fele volt a két bevételi forrás aránya, de a válság kitörése óta évről évre csökken a reklámok súlya.

 

– A trend az, hogy ez a következő években is csökken, vagy már elértük a gödör alját?

 

– Szeretném hinni, de őszintén szólva már felhagytam azzal, hogy ebben bizakodjak. A reklámpiac állapotával kapcsolatban a valóság mindig keresztülhúzta a várakozásaimat. Nem véletlen, hogy a terjesztési bevétel ennyire fontos számunkra. Távlatilag úgy gondolkodom a napilapjainkról, hogy akkor is meg kellene állniuk a lábukon, ha egy fillér hirdetési árbevételük sem lenne. Oda szeretnék eljutni, hogy az legyen a profitunk, amit a hirdetési piacról megszerzünk.

 

– Általánosságban a lappiacon problémát jelent a fiatal olvasók elérése. Megyei szinten is ez a helyzet?

 

– A helyi lapok piacán is a tartalom a király. Amennyiben sikerül a fiatalabbak számára is érdekes tartalmakat előállítanunk, akkor ugyanolyan olvasóink lesznek, mint az idősebbek. Az manapság az egyik legnagyobb kihívás, hogy a nyomtatott lapos üzleti modellünket hogyan tudjuk megvalósítani digitális formában.

 

– A PLT német anyacége, a Funke Mediengruppe a közelmúltban nyomtatott lapokat vásárolt az Axel Springertől. A magyar médiapiacon terveztek terjeszkedést?

 

– Most már azt mondhatom, hogy igen, különösen, hogy a „házi feladatokat” elvégeztük. Az ittlétem óta reorganizáltuk a céget, pozitív eredmények vannak, sikerül stabilizálni a példányszámokat. A fontos feladatokat elvégeztük. Még egy trendfordulót szeretnék elérni, ez pedig a napilapos értékesítést érinti. Azt szeretném, ha a legközelebb már arról beszélhetnék, hogy emelkedik a napilapjaink hirdetési árbevétele. Az előállított tartalom minősége is nagyon fontos tényező lesz abban, hogy miként tudjuk növelni az olvasóközönségünket. A kérdés lényegi részére válaszolva: el vagyunk foglalva magunkkal, de nyilván keresgélünk, nézelődünk, lehetnek kisebb akvizíciók. Elvileg tehát van erre lehetőségünk. A tulajdonosunk által kötött üzlet – ismereteim szerint – az idén a legnagyobb volt az európai médiapiacon, hiszen csaknem egymilliárd eurót tett ki a vételár. Ezzel az anyacégünk egyértelműen letette a voksot a regionális sajtó és a nyomtatott média mellett. Ez világosan mutatja, hogy hiszünk a nyomtatott lapok jövőjében.

 

Heszler Róbert

 

A Szabó Miklóssal készült interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media legújabb számában olvashatja el.

  • Megosztom