Platformos forradalom a televíziózásban

Az idén új műsorszórási technológiát indít el előfizetéses szolgáltatásánál az Antenna Hungária, és vadonatúj tévés platformot vezet be a Telekom és a Vodafone is – derül ki a Marketing&Media magazin összeállításából. Mindezzel párhuzamosan csak lassan csökken az analóg kábelszolgáltatást használók köre.

Míg az elmúlt évek a hazai műsorterjesztési piac tulajdonosi szerkezetében hoztak komoly változásokat, a 2020-as esztendő inkább technológiai fronton hoz majd több újdonságot. Ezek közé tartozik a földfelszíni digitális sugárzás előfi zetéses szolgáltatása. Az állami tulajdonú Antenna Hungária a műsorszórótender egyedüli indulójaként 2019 szeptemberében szerződést köthetett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH) az országos földfelszíni digitális televízió-műsorszóró hálózat üzemeltetésére. A korábbi szerződésük 2020 szeptemberében jár le, és újabb 12 évre hosszabbítottak.

Mindez az ingyenesen fogható MinDig TV nevű szolgáltatást technológiai szempontból nem érinti. Az előfizetéses MinDig TV Extra esetében viszont az úgynevezett DVB-T2-es rendszerre állnak át. Ehhez új beltéri egység szükséges, amelynek a költségét az Antenna Hungária gálánsan magára vállalta, és már meg is kezdték az új médiaboxok postázását az előfi zetőiknek. Ez egyébként 85–90 ezer háztartást, illetve készüléket jelent.

„A változások, így a frekvenciasávok átrendezése, ezáltal pedig maga az átállás jelentősen javítják a jövőbeni szolgáltatásokat. Ősztől például tovább nő a hálózati lefedettség, új funkciók és internetes tartalmak lesznek elérhetők, a MinDig TV Extra esetében HD minőségű adásokkal is bővülhet a televíziós kínálat” – tudta meg a lap az Antenna Hungáriától. Az elérhető csatornaszám növekedését illetően annyit válaszoltak, hogy a terveik között szerepel, de ezzel kapcsolatban még folynak a tárgyalások.

Újító szolgáltatók

A Telekom és a Vodafone is egészen jelentős fejlesztéssel készül 2020-ra. A Magyar Telekom az IPTV-s szolgáltatását még 2006-ban vezette be az emlékezetes „Apa kezdődik” kampánnyal. Akkoriban a technológia egyik fő újdonságának a megállítható és visszatekerhető adás számított. Lassan már egy kissé koros megoldásról van szó, ezért a Telekom elő is fog állni egy teljesen új tévés platformmal, s a hírek szerint ez a Deutsche Telekomon belül elsőként a magyar piacon debütál.

„Az ügyfeleink olyan szolgáltatásokat várnak el, amelyek biztosítják számukra, hogy az adott tartalomhoz hozzáférjenek, függetlenül attól, hogy az lineáris tévécsatornán vagy bármilyen on-demand szolgáltatásban érhető el” – mondta ennek kapcsán lapunknak Rajki Annamária, a Magyar Telekom TV- és entertainment igazgatója. A szakember szerint ennek keretében kiemelt figyelmet szenteltek a MoziKlub tartalmának bővítésére, amelyben immár több mint 6000 szinkronizált film és sorozat érhető el. Tavaly a TVGO nevű online szolgáltatásuk ráncfelvarráson esett át, és az idén valóban jön az új tévés platformjuk. „Ennek a folyamatnak a része egy felhőalapú platformra való fokozatos áttérés. Ez egységes platformot biztosít majd az ügyfeleinknek, bárhol is veszik igénybe a szolgáltatásainkat. Emellett lehetőséget nyújt új típusú szolgáltatások bevezetésére” – mondta Rajki Annamária.

A Telekom igyekezete nem véletlen, ugyanis a Vodafone is előállt egy új, IP-alapú televíziós platformmal. A Vodafone TV nevű szolgáltatás elvileg már február eleje óta elérhető, viszont ezt nem verték különösebben nagy dobra, kampányát csak március elején indították el. A felhőalapú szolgáltatáshoz egy wifi modemnél is kisebb beltéri egységet adnak, amely összehangolható a hozzákapcsolódó mobilalkalmazással. S ha minden igaz, gördülékenyebb és jobb minőséget nyújt, mint a Horizon beltéri egységek.

Analóg kemény mag

Az NMHH legutóbb a tavaly novemberi adatgyűjtése alapján közölt információkat a műsorterjesztési piacról. Ebből kiderül, hogy a 30,1 százalékos részesedésű Telekom számít a piacvezetőnek, utánuk a Digi-csoport következik – amelybe már beleszámolják az Invitelt – 29,6, majd a Vodafone 18,9 százalékkal.

Az NMHH becslése szerint egyébként 3,56 millió háztartásnak van valamilyen televíziós előfizetése. Ennek a döntő része már digitális technológiát használ, viszont még mindig van egy igen számottevő analóg kábeles kemény mag. A hatóság a hét legnagyobb piaci szereplő adatszolgáltatása alapján 656 ezer analóg kábeles háztartásról tud. Ebben azonban nincsenek benne a digitalizációban jellemzően kevésbé erős kis szolgáltatók. Az analóg módon tévéző háztartások száma így valójában valahol 800 ezer körül lehet.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami megvásárolható a Digitalstandon is.

  • Megosztom