Pick és Rába: íme a legjobb márkák

Az üzleti márkák között a Rába Járműipari Holding, míg a fogyasztói kategóriában a Pick végzett a MagyarBrands listáján. A klasszikus magyar márkákból álló élmezőny tavalyhoz képest viszonylag stabil, az összetett értékelési eljárás eredményeképpen megszületett ranglista azonban így is szolgál jó pár meglepetéssel.

A MagyarBrands fogyasztói toplistáját a múlt évhez hasonlóan a Pick vezeti. Nem csak amiatt abszolút győztes, mert a tulajdonosok és a menedzsment magyar, hanem azért is, mert kimagaslóan szerepel a minőségi versenyben is. A Pick a legelismertebb magyar fogyasztói márka, amelyik az identitás értékelése során is az első három márka között végzett. A második a Zwack Unicum, míg a harmadik a Gyulai lett ebben a kategóriában.

 

2011 nehéz éve a magyar gazdaságnak, érdemes egy pillantást vetni arra, mely márkák tudtak ennek ellenére előrelépni, kik járnak jó úton a márkaépítésben. A pontozási rendszer egyik eleme a tradíció, az első hét helyezett 100 éves vagy annál is régebbi matuzsálem. A nyolcadik helyezett az Univer, aki a maga zsenge, alig több, mint fél évszázados múltjával fel tudott sorakozni mögéjük. Az Univer azonban egy ennél is fontosabb eredménnyel hívja fel magára a figyelmet. Ő az, aki egy év alatt a legtöbbet lépett előre az élmezőnyben és így kiérdemelte a legfejlődőképesebb fogyasztói márka címet a MagyarBrands rangsorban.

 

Érdekes végignézni a teljes díjazotti kört is abból a szempontból, hogy általában melyik márka az, amelyik a legjobb helyezést éri el korához képest. Az elmúlt évtized legdinamikusabb márkája toronymagasan a Szentkirályi. Alig több mint 8 éves márkaként a 15. helyen szerepel. Ezen a téren jól áll az Univer és a Béres márkanév is, ők is rendkívül dinamikusan fejlődtek az elmúlt évtizedben. Az új, 5 évnél nem régebbi márkák közül is többen bekerültek a listába. Ezek közül a legsikeresebb új díjazott a CIG Pannónia. A cég sokat köszönhet annak, hogy menedzsmentje multinacionális cégeknél edződött és most tudatosan magyar márkát épít a biztosítói piacon és kihasználja ennek előnyeit mind az üzletépítésben, mind a finanszírozásban. Ne felejtkezzünk meg arról sem, hogy a sikeres brandépítés mellett 2010-es árbevétel-növekedésük is kimagasló volt a hasonló méretű cégek körében.

 

A lista azt is megmutatja, milyen értékeket kockáztatunk, hiszen a sokáig bizonytalan sorsú Hollóházi 13. helyezett az összesített fogyasztói rangsorban. Idén is szép számmal kerültek ki díjazott márkák a pályázók közül. Így olyan márkák, mint a Batz vagy a chocoMe is bekerült a díjazotti körbe kreativitásukkal, jó márkaépítésükkel. Akad példa arra is, hogy régi márkák újraélednek, ennek köszönhetően került fel a listára a Stühmer.

 

A MagyarBrands Üzleti Márkák abszolút győztese ismét a Rába. Elsősorban annak köszönheti első helyét, hogy minden kategóriában egyenletesen jól szerepelt. A kategória második helyezettje az MTI lett, míg a harmadik helyen a Richter végzett. Múltjához, a márka korához képest az összesített rangsorban a MEHIB és a Waberer’s szerepelt holtversenyben a legjobban, ők az elmúlt évtizedben a legdinamikusabb magyar üzleti márkák. Jól szerepelt ebből a szempontból a Graboplast is, ráadásul ők a tavalyi listához képest nagyot léptek előre, hiszen 24. helyről 11.-ek lettek, míg a Főgáz 19.-ből 7. lett idén. Így a Graboplast és a FŐGÁZ a két legfejlődőképesebb üzleti márka 2011-ben.

 

A reputáció szempontjából a Richter végzett az első helyen és idén ő kapta a legtöbb pontot az identitásra. A Richter tehát idén a legelismertebb magyar üzleti márka. Az új, öt évnél nem régebbi márkák közül a Dunavox végzett az első helyen, ő a 2011-es MagyarBrands év új díjazott üzleti márkája.

 

A díjazott körbe nem kerültek be a médiák, a non-profit vállalkozások és az állami vagy önkormányzati kulturális intézmények. Ugyanakkor két különdíjat is kiosztottak pályázati formában, MagyarBrands Kultúráért Különdíjat kapott a Vígszínház és MagyarBrands Gyermekekért Különdíjat a Bátor Tábor Alapítvány.

 

A Superbrands Magyarország tavaly úttörő kezdeményezést indított útjára, amikor MagyarBrands program néven a magyar márkák összegyűjtésére, értékelésére és díjazására vállalkozott. A MagyarBrands címet elnyert márkák a védjegyadatbázisból és a pályázó márkákból kerültek ki. 2011-ben 150 fogyasztói és 80 üzleti márka részesült MagyarBrands elismerésben. A márkák hivatalos rangsora az október 6-án megjelenő Toplista MagyarBrands kiadványban tekinthető meg.

 

„Kötelességünknek éreztük pajzsra emelni azokat a márkákat, amelyek hosszabb-rövidebb ideje elválaszthatatlan részét képezik életünknek, részesei nemzeti önazonosságunknak és a magyar gazdaság sikereit testesítik meg. Hogy a MagyaBrands díj odaítélése objektív, számszerűsíthető kritériumok alapján történjen, a program szakértői úgy döntöttek, hogy egy komplex mutatószámot hoznak létre mindazon szempontok összegzéséből, amelyek közrejátszanak abban, hogy egy márkáról azt mondhatjuk: hazai és sikeres. A MagyarBrands-mutató 7 indikátor súlyozott átlaga. Szerepet kap benne a márka hazai története, ismertsége, a cég tulajdoni viszonyai, a hazai foglalkoztatottak száma, a menedzsment összetétele, illetve a márka reputációja és identitása” – nyilatkozta Wiszkidenszky András, a MagyarBrands program vezetője.

  • Megosztom