Pallagi Ferenc és Hivatal Péter a lappiacról

 

Az idei Print Ereje kampányunkban a legnagyobb kiadók vezetői nyilatkoznak 2015-ös terveikről, stratégiájukról a Marketing&Media friss lapszámában. Szerdán pedig a Print Dayen egy nagyszabású rendezvény keretében a hazai lapkiadók sales szakemberei mutatják majd be, miért is érdemes a sajtóban jelen lenni. Ezúttal a Pallagi Ferenccel, a Lapcom Zrt. ügyvezetőjével és Hivatal Péterrel, az MTG Gratis Kft. vezérigazgatójával készült interjúkból közlünk részleteket.

 

Piaci konszolidáció jöhet

 

Kismértékben erősödött a Lapcom Zrt. pozíciója a lapkiadó piacon a tavalyi médiapiaci átalakulások következtében. Pallagi Ferenc, a kiadó ügyvezetője, a Bors főszerkesztője piaci konszolidációt vár, a hirdetési piac legnagyobb veszélyének pedig a kormány új adónemét tartja.

 

– A tavalyihoz képest milyen lesz a Lapcom idei éve?

 

– Az elmúlt évhez hasonló lesz, amennyiben a kormány nem áll elő további olyan ötletekkel, amelyek pusztítják a magyar média amúgy is nehéz helyzetben lévő piaci pozícióját.

 

– Tavaly komoly átalakulások voltak a médiapiacon. Befolyásolja ez a kiadó helyzetét?

 

– Az átalakulásokról én azt látom, hogy elindult a piac egyfajta konszolidáció felé. Bizonyos szereplők, elsősorban külföldi befektetők leléptek a színről, vagy visszahúzódtak. Nem tavaly, de nálunk is elindult az a folyamat, amely Kelet-Európa több országában megfigyelhető, hogy a helyi pénzügyi és politikai befektetők vették át a külföldi szakmai befektetők helyét, és ezen az alapon egyfajta konszolidáció indul el a piacon, ám ennek a végső eredményét szerintem még nagyon nehéz kiszámítani.

 

– Mit gondol, a tavalyi átalakulások következtében erősödik a kiadó helyzete?

 

– Miután eltűnt a piacról egy jelentős nagy szereplő, a Ringier, illetve az Axel Springer vagyona újraosztódott, a mi piaci pozíciónk ezáltal kismértékben, de erősödött.

 

– Az olvasók megnyerésére szolgálnak a Borsban található matricás nyereményakciók. Az akciók ideje alatt még mindig sikerül növelni az eladott példányszámot?

 

– Pillanatnyilag nem nagyon vannak más eszközök. Az olvasószámot lehet növelni ezzel az amúgy hatékony eszközzel, de ma már nem olyan ütemben, mint mondjuk tíz, vagy tizenöt évvel ezelőtt.

 

 

Hosszú távon

 

Stabilizációt vár az idén a piactól Hivatal Péter, az MTG Gratis Kft. vezérigazgatója, aki reméli, hogy az idei év legalább stagnálást hoz a médiapiacon. A Metropol a dizájnváltás után az idén a fiatalokra is fókuszál.

 

– A kiadó részéről mit várnak az idei évtől?

 

– Piaci stabilizációt, konszolidációt várunk, méghozzá azért, mert tavaly olyan sok változás volt a printpiacon, hogy ennek a rendeződésnek egy kicsit meg kell nyugodnia. A piacnak mindenképpen szüksége van arra, hogy ez a rendeződés ülepedjen le, és álljon be egy normális menetbe. Ez már csak azért is fontos lenne, mert ezek a cégek eddig nem tudtak hosszú távon gondolkodni, hanem mindig csak arra a néhány hónapra, amíg az egyesülés, illetve az eladás, a vétel le nem zajlott. Ehhez képest egy hosszú távú gondolkodás mindenkinek jót tesz.

 

– A médiapiaci átalakulások mennyiben befolyásolják a kiadó helyzetét? Erősödik-e a pozíciójuk a printpiacon?

 

– A hirdetési napilappiacon a bevételeinket és a részesedésünket még mindig növelni tudtuk, ezáltal a teljes napilappiac hirdetési bevételének a 45 százalékát megszereztük. Hogy ez erősíthető-e, vagy sem, azt nagyon nehéz eldönteni, mert ez egy olyan magas érték, hogy kockázatos lenne a további növekedésre fix terveket készíteni. Azt gondolom, hogy már az is erősítésnek számít, ha ezt az értéket tartani tudjuk.

 

– Az idén februárban megújult a Metropol dizájnja. Ezek közül mit emelne ki, mit tart a legnagyobb változásnak?

 

– Az egyik, hogy megváltoztattuk a szigorú rovatstruktúrákat. Természetesen az egyes rovatok megmaradtak, de mindegyikből kiemeljük a legfontosabbakat, és a kettes-hármas oldalra a nap témájával együtt készítünk egy összefoglalót a külföldi és a hazai friss hírekből. Ezzel még áttekinthetőbbé tesszük a lapot. A másik változtatás, hogy a lap egyre inkább hasonlít az internetes oldalakhoz. Felgyorsult a világ, az emberek máshogy fogyasztják az információkat, és úgy gondolom, hogy az internethez való közelítés egy trendet indíthat el a napilapok között.

 

– Tavaly a Metropol 16. születésnapja alkalmából ünnepi számot készítettek. Készülnek-e hasonló újdonságokkal az idei évben?

 

– A születésnapi számot megtartjuk, és az idén is készítünk egyet. Természetesen lesznek olyan, részben marketingakcióink, amelyek tavaly is beváltak. Ezek közé tartozik a Metropol fesztiválozója, amely azt jelzi, hogy a megszokott olvasóréteg mellett a fiatalokra egy kicsit jobban fókuszálunk az idén.

 

Baross Gábor

 

Április 15-én kerül sor a Print Ereje kampány újabb, rendhagyó eseményére. A nyomtatott sajtópiac tíz legfontosabb, legnagyobb szereplőjének összefogásában megvalósuló prezentációs esemény és az azt követő díjátadó gála helyszíne a Groupama Aréna. A Marketing&Media által szervezett esemény partnerei: a Magyar Lapkiadók Egyesülete, Centrál Médiacsoport, Lapcom, Lapker, Marquard Media, Mediaworks, Metropol, Pannon Lapok Társasága, Ringier Axel Springer, Russmedia. A Print Day egy olyan bemutatkozó esemény, ahol az ügyfelek és az ügynökségi szakemberek első kézből kapnak átfogó képet a print piac legfontosabb, legfrissebb trendjeiről, és ahol megismerkedhetnek a kiadók újdonságaival, fejlesztéseivel, legfontosabb terveivel.

  • Megosztom