Ők a közösségi média sztárjai

Kasza Tibor trónja nincs veszélyben, már ami a facebookos rajongói számokat tekinti, igaz, tavaly már nem ő volt az, aki a legtöbb új követőt gyűjtötte be magának. A magyar Instagram-toplistát Palvin Barbara vezeti, és már van egymilliós követői táborral rendelkező magyar YouTube csatorna is.

Még mindig a Facebook a legnépszerűbb közösségi oldal, amelyet Magyarországon 5,8 millióan használnak. A számokból kitűnik, hogy a fiatalok már inkább az Instagramot használják, hiszen a 18–24 évesek 18,4 százaléka facebookos, míg ugyanezen korosztály 33 százaléka van fent az Instán.

„A Z generáció már inkább aktív az Instagramon, a YouTube-on, a TikTokon, mint a Facebookon, és ezeken a felületeken meg is vannak a saját celebjeik. A többieknek pedig fel kell kötni a gatyát, hogy a fiatalokat, valamint a még vizuálisabb, még tovább egyszerűsödő tartalmak iránt fogékony közönséget is meg tudják szólítani. Nem véletlen, hogy Liptai Claudia, Csonka András vagy Jakupcsek Gabriella is megjelent már az Instán” – mondta el Bradács András, a Front Page Communications vezető tanácsadója.

A hazai Facebook-király továbbra is Kasza Tibor, aki egymilliós rajongótábort gyűjtött össze a közösségi oldalon, ráadásul Majka mögött ő volt az, aki a legtöbb – 56 ezer – új rajongót gyűjtötte 2018. január és 2019. január között. Amennyiben megnézzük a 2018. januári és az idén januári számokat, néhány celebnél meglepődve tapasztalhatjuk a lájkok visszaesését. Például Rubint Rékát tavaly 949 ezren követték, míg az idén 922 ezren, Hoszszú Katinkát a 2018-as 504 ezer helyett 498 ezren. Rajtuk kívül vannak még néhányan, akiknek ugyancsak csökkent a rajongói száma az egy évvel ezelőttihez képest. A Front Page Communications vezető tanácsadója szerint bár minden eset egyedi, két markáns tendencia megfigyelhető. „Az egyik, hogy a Facebook rendszeresen végez takarítást duplikált vagy nem aktív, esetleg rosszindulatú felhasználói fiókok között. A nagy számok törvénye alapján valószínű, hogy a többszázezres rajongótáborokban sok ilyen gyanús account is megbújhat, így ha a Facebook fogja a kaszát, apadnak a fanek. Ehhez hozzájöhet egy-egy magánéleti botrány, megosztó vagy rosszul elsült aktivitás, passzívabb időszak, így az év summája negatív lehet” – fűzte hozzá.

A magyar Instagram-toplista élén továbbra is Palvin Barbara áll, aki az elmúlt évben szintet lépet, ugyanis megugrotta a tízmilliós követői számot, és az idén januárban már 10,3 millió követő kedvelte az általa kitett 1583 poszt valamelyikét. Sőt, az influencerkereso.hu adataiból kiderül az is, hogy az általa posztolt képekhez átlagosan 4271,5 hozzászólás érkezik, azaz Palvin Barbara rajongói igencsak aktívak.

A tavalyi listánkhoz képest Dzsudzsák Balázs is szintet lépett, a válogatott labdarúgó követőinek száma ugyanis átlépte az egymilliós álomhatárt. Mindezt úgy, hogy Palvin Barbarához képest mindössze 218 alkalommal posztolt az oldalon, vagyis nem tartozik a legaktívabb instázók közé, mégis sokan követik a bejegyzéseit.

Míg Palvin Barbarát, valamint Dzsudzsák Balázst az egész ország „ismeri”, és többször is felbukkantak a bulvárújságok címoldalán, addig a magyar instagramos toplista harmadik, negyedik és ötödik helyezettje, a cosplaymodell Enji Night, illetve két divatinfluencer, a modell Andy Csinger, illetve a fitneszsztár Tóth Attila szinte csak az instások számára ismert arc. Mégis, népszerű bejegyzéseiknek köszönhetően több mint félmilliós rajongótábort tudhatnak magukénak.

Egyre inkább előtérbe kerül a videós tartalmak fogyasztása, idehaza több mint négymilliónyian néznek rendszeresen YouTube-videókat. Ennek is köszönhető, hogy a Videómánia oldal elérte az egymillió feliratkozót, és a többi csatorna nézőszáma is töretlenül növekszik.

A YouTube havi regisztrált nézőinek száma a kétmilliárdot közelíti, igaz, ennél biztos többen nézik a videómegosztóra feltöltött filmeket, hiszen ebben az adatban csak azok szerepelnek, akiknek van YouTube-fiókjuk. Az oldalra percenként csaknem 400 órányi videót töltenek fel, és a statisztikák szerint az emberek naponta egymilliárd órányi videót néznek, és ezek több mint a felét mobileszközökről. Tavaly márciusban a magyarok közül 4,34 milliónyian állították, hogy rendszeresen néznek videókat a YouTube-on.

Az elmúlt évben sikerült elérni egy álomhatárt, decemberben ugyanis a Videómánia csatorna elérte az egymillió feliratkozót. A Dancsó Péter által működtetett, vicces filmkritikákat sugárzó oldal 2018-ban 265 ezer feliratkozót gyűjtött, és nemsokára eléri a 300 millió megtekintést is. Dancsó Péter nem csupán a YouTube-on, hanem az Instagramon is aktív, a képmegosztó felületen 357 ezres rajongószámával ő a tizennegyedik legnépszerűbb magyar instás.

A legtöbb feliratkozót begyűjtő Videómánia mögött a második helyen a népszerű slágerek paródiáit elkészítő PamKutya áll. Béla és Pista, azaz Osbáth Márk és Osbáth Norbert több mint 936 ezer feliratkozónál jár, és ők ugyancsak fontosnak tartják az Instagramon való jelenlétet, ahol 307 ezren nézik az általuk kitett fotókat, és ezzel a magyar instások közül a 21. helyet foglalják el. A 2018-as listánkhoz képest változás történt a harmadik helyen, ugyanis a dobogó harmadik fokát Péter Bence zongoraművész foglalja el, aki népszerű slágerek feldolgozásával szerzett rajongókat magának. Több mint 699 ezer feliratkozóval büszkélkedhet, a videóit pedig több mint 951 milliónyian látták.

Baross Gábor

A közösségi média magyar sztárjairól szóló teljes elemzést a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

  • Megosztom