Nőttek tavaly az ügynökségek

Emelkedett a múlt évben 2012-höz képest a 30 legnagyobb ügynökség árbevétele Magyarországon, és külön jó hír, hogy alig akadt veszteséges cég. Az élen az OMG, a leginkább az I.M.G. fejlődött, a jövőt viszont beárnyékolja, hogy egyelőre nem lehet tudni, mi lesz a bónuszok szabályozásával.

 

A legnagyobb árbevételű ügynökségek tavalyi bevételi és eredményességi adatai alapján az a kép alakult ki, hogy az ügynökségek összességében lényegesen jobb bőrben vannak, mint a médiavállalatok. Ehhez persze nyilvánvalóan hozzájárul az is, hogy a médiacégekhez képest egészen más a kiadási és bevételi struktúrájuk.

 

A Marketing&Media magazin által vizsgált harminc ügynökségből tavaly 19-nek nőtt az árbevétele, 18-nak pedig az eredménye is – derül ki a cégek legfrissebb pénzügyi beszámolói alapján készített összeállításunkból. Ezen belül 12 olyan eminens cég volt, amelyiknek egyszerre nőtt a bevétele és a nyeresége. A top 30-ban csupán két veszteséges vállalatot találtunk, az Universal McCann-t és a Kirowski Isobart, előbbi 92 milliós, utóbbi 27 milliós mínusszal zárta a tavalyi évet. Esetükben vélhetően nem pénzügyi műveletek okozták a veszteséget, ugyanis a vállalkozási eredményük is negatív számot mutat. Mindenesetre a két veszteséges cég is javulás 2012-höz képest, hiszen akkor még három tartozott ebbe a körbe.

 

A legmagasabb árbevételt az OMG, Vivaki, MEC hármas érte el, 15,7 milliárd, 14,8 milliárd, valamint 9,8 milliárd forinttal. Az adózott eredmény tekintetében viszont egészen máshogy néz ki a képzeletbeli dobogó. A Café Reklám teljesített a legjobban a maga 633 milliós nyereségével, majd a 361 milliós I.M.G. Inter Media Group és a 293 milliós Bell & Partners következik. Egy évvel korábban is a Café volt a legnyereségesebb, akkor 543 millió forintot hozott a cég, és 317 milliós eredménnyel a MEC volt a második, 310 millióval az OMD a harmadik.

 

A növekedés terén kiemelkedik a mezőnyből az I.M.G médiaügynökség, amelynek egyetlen év alatt 5,4 milliárdról 8,9 milliárd forintra nőtt az árbevételük, ami 65 százalékos bővülést jelent. Ráadásul a nyereségük ennél is jobban emelkedett, a 2013-es 186 millió forintról közel a duplájára. Árbevétel tekintetében jó éve volt tavaly a MEC Hungarynek is, a korábbi 8,7 milliárdos forgalmuk több mint egymilliárddal nőtt, de hasonló mértékű bővülést ért el az Initiative, valamint a Bell & Partners is.

 

A top 30 ügynökség 2012-es összesített árbevétele 116,3 milliárd forintot tett ki. Ez tavaly 119,1 milliárd volt, de még akkor is bővült a bevétel, ha az utóbbiból kivonjuk a csak 2013-ban indult I.M.S. Inter Media Solution – az I.M.G. testvércége – bevételét. A növekedés így is 1,4 százalékot tett ki.

 

Bár a pénzügyi adataik összességében jók, van egy tényező, ami miatt lehet, hogy hamarosan nem lesznek ilyen irigyeltek a médiaügynökségek. Ez pedig az ügynökségi bónuszok állami szabályozásának kérdése. Most ugyan nagy a hallgatás ezzel kapcsolatban, de a reklámadóval kapcsolatban is hasonló volt a helyzet, és miután váratlanul előhúzták a kalapból, egy hét alatt lezavarták a parlamenti szavazást is. Ugyan korábban már mi is írtunk arról, hogy a román piacon a televíziókra vonatkozóan bevezetett bónusztilalomnak milyen rossz hatása volt az egész piacra, azt nem tudni, ez mennyire hatotta meg a döntéshozókat. Amennyiben pedig a reklámadóval vetjük össze ezt a kérdést, akkor az ügynökségek még rosszabb helyzetben is vannak, hiszen a lakosság szélesebb köre felé ez még nehezebben kommunikálható, mint a reklámadó káros hatása. Arról nem is beszélve, hogy ebben a kérdésben a médiavállalatok és az ügynökségek nem feltétlenül egy oldalon állnak.

 

Heszler Róbert

  • Megosztom