Nincs előrelépés a piackutatásban

Az iparági teljesítmény harmadik éve stagnál, és a várakozások szerint – a kedvezőtlen gazdasági körülmények miatt – hazánkban 2011 sem hoz látványos pozitív elmozdulást.

Mintegy 17,1 milliárd forintot realizált a piackutatási iparág 2010-ben a Professzionális Piackutatók Társasága (PPT) és a Piackutatók Magyaroszági Szövetsége (PMSZ) közös adatgyűjtése szerint.
A piackutatási iparág trendjei Magyarországon a nemzetközileg tapasztalt irányoknak megfelelően alakulnak. A piackutatási költés világszerte csökkent, a dinamikus növekedés egyedül a kialakulóban lévő (ázsiai, dél-amerikai) piacok sajátja.

Az iparági bevétel döntő többsége (82 százaléka) belföldi megbízásokból származott 2010-ben. A megbízások csaknem felét, 46 százalékát, – akárcsak nemzetközi viszonylatban – a termelő vállalatok adják. Ezen belül 38 százalék az FMCG megrendelések aránya, ami a 25 százalékos nemzetközi átlagnál jóval magasabb. Hazánkban a piackutatásból származó bevétel alakulásában jelentős szerepe van a média- és a távközlési szektornak is, 14, illetve 10 százalékos részesedéssel.
A kutatások döntő többsége kvantitatív kutatás: értékbeli arányuk 82 százalék volt 2010-ben, enyhén csökkenő, akárcsak világszerte. A kvalitatív kutatások részesedése 12, az egyéb kutatásoké 6 százalék.
 
Az otthoni megkérdezés egyre nehezülő feltételei, az együttműködési hajlandóság csökkenése, az olcsóbb adatfelvételi technikák felé való eltolódás miatt 42 százalékra csökkent a személyes megkérdezések részesedése, amely 2004-ben még 62 százalék volt. Ezzel párhuzamosan 15 százalékra csökkent a telefonos kutatások aránya hazánkban (2006-ban 22 százalék volt); az adatfelvételi módszer térvesztése világjelenség. Jelentős a lemaradás hazánkban az online kutatások területén: értékbeli arányuk 2010-ben 6 százalék volt – alig több, mint a nemzetközi átlag negyede. Bár a hazai piackutató ügynökségek felkészültek online kutatások lebonyolítására, a megrendelői oldal részéről a módszer újszerűsége miatt nem egyszer ódzkodás tapasztalható.
A kutatások többsége (51 százalék) ad hoc kutatás – arányuk csökkenő (2006-ban 53, 2003-ban még 58 százalék volt Magyarországon), ugyanakkor egyre nagyobb részt hasítanak ki a bevételekből az ismétlődő kutatások.
 
A piackutatási szektor irányában a visszafogott büdzsék mellett ugyanakkor egyre nagyobbak a megrendelői elvárások. Az eredményekhez olcsón, gyorsan, ugyanakkor magas szakmai színvonalon, innovatív megoldásokkal kívánnak a kliensek hozzájutni.

  • Megosztom