Nem lesz több hipermarket és diszkont?

Jelentősebb kereskedelmi beruházások nélkül telhet el a jövő év is Magyarországon, a nemzetközi láncok várhatóan több fejlesztést tovább halasztanak.

 

Jövőre sem várható jelentősebb kiskereskedelmi beruházás a magyar piacon, sőt az sem kizárt, hogy néhány fejlesztést elhalasztanak a nemzetközi láncok. Az Auchan a Cora-lánc felvásárlásával lesz elfoglalva és küzd Győrben a plázastop ellen, a Spar a Plus korábbi felvásárlásával és integrálásával lényegében 6-7 évnyi fejlesztést tudott le egyszerre, a Tesco pedig legfeljebb annyi áruházat ad majd át 2013-ban, mint az idén − vagyis néhányat. A lánc ráadásul az internetes kereskedelem beindításával van elfoglalva.

A diszkontpiac izgalmas lehet, ám a Napi Gazdaság információi szerint a két rivális (Aldi, Lidl) sem terjeszkedik olyan gyors ütemben, mint az előző 2-3 évben. A kiskereskedelmi piac így jövőre aligha járul hozzá szignifikánsan a munkahely-teremtési programhoz, de sokkal inkább aggasztó jel, hogy a beszállítók körében is bizonytalanság jellemző. A „kirakat” fejlesztésekkel szemben a többség nem tervez beruházásokat, illetve ha tervez is, csak opcionálisan, az ország gazdasági stabilitásától függővé téve a lépést. A nemzetközi tulajdonosok döntéseit erősen befolyásolja a forint árfolyamának hektikus mozgása, a gazdaságpolitika, illetve az adópolitika kiszámíthatatlansága.

A napokban tette közzé 2011-es üzleti évének beszámolóját a Tesco és a Lidl is. A Tesco tavaly is megtartotta vezető pozícióját a hipermarketek között, mint ahogy a Lidl elsőségét sem veszélyeztette semelyik diszkontversenytársa: az előbbi 5 százalékkal, az utóbbi kereskedelmi lánc 6 százalékkal tudta növelni nettó árbevételét az előző üzleti évhez képest. További részleteket erről itt olvashat.

A vállalati háttér-információk szerint mindezt tetézi, hogy a magyar menedzserek sorra veszítik el pozíciójukat. A jelenség nem új keletű, ám a mostani piaci helyzetben problémát okoz. A magyar vezetők helyét cseh, lengyel vagy más régiós országból származó üzletemberek veszik át. A magyar leányvállalatok ezzel a csoporton belül kompetenciát és anyavállalati bizalmat vesztenek – írta a napi.hu.

 

  • Megosztom