Nem könnyű a címlapra kerülni

A valóságshow-k és a tehetségkutatók szereplői ma már nem kerülnek olyan könnyen a címlapra, mint korábban. Egy jó sztori viszont még mindig jócskán, akár 30 száza­lékkal is megdobhatja az eladásokat. Zámbó Jimmy volt minden idők legnagyobb címlap­királya. A mai celebeknek nem jósolnak nagy jövőt a Marketing és Média által megkérdezett főszerkesztők.

Murányi Marcell (Blikk) véleménye:

Kifutási idő

Sokat változott a piac az elmúlt tíz évben, a legszembetűnőbb eltérés az, hogy a valóságshow-k és tehetségkutatók által kitermelt celebek kifutási ideje felgyorsult, alig néhány hetük, hónapjuk van arra, hogy ismertségüket kihasználják, szemben a régi, akár több évig tartó időszakokkal. E műsorok nélkül is megtalálja a Blikk a jó címlapsztorikat, a valóságshow-hősök történetei ugyan hálás történetek, hála a kereskedelmi televíziók gondos szereplőválogatásának, de kevés bennük az igazi munka, mi pedig szeretünk dolgozni.

Siker

Nehéz kimutatni, hogy egy jó történet mennyit hoz, mert a jó eladás mindig relatív, hiszen függ az évszaktól, az időjárástól, attól, hogy hónap eleje vagy vége van, illetve attól is, hogy az adott történetet hányan és hogyan használták fel. Folyamatosan jó eladást a többhetes promóciós akciók hoznak, azoknak kimutatható a hatásuk.

Kölcsönhatás

A tévék a legritkább esetben próbálják meg felépíteni, és „tartós fogyasztási cikké” változtatni a celebjeiket. A print- és online médiumok ezért is könnyebben tudják őket tovább hasznosítani és újrafelhasználni, mert a tévékből hiányoznak. Ez történelmileg így alakult.

Végzet

A halála utáni hónapokban elképesztő hisztériát és ezáltal példányszámot hozott minden Zámbó Jimmyről szóló címlap, igaz, azokban a boldog időkben az internethasználat nem volt annyira elterjedt, mint most, ráadásul a kereskedelmi tévék elvétve foglalkoztak ezzel a témával. Minden idők második legerősebb története Daróczi Dávid halála volt. A Blikk egy hónapig tartotta címlapon, és többet adott el a róla szóló cikkekkel, mint a szokásos tavaszi promóciós akciójával. Cinikusan hangzik, de ezek az igazán összetett, sokdimenziós történetek hiányoznak most. Ha jó egy sztori, emeljük a nyomott példányszámot, és ez szinte mindig bejön.

Népújság

A Blikket nem bulvárlapnak, hanem népújságnak tartom, hiszen minden tizedik magyarhoz eljut. Olvasótábora szinte lefedi Magyarország demográfiai modelljét, és politikával, a mindennapi emberek gondjaival, sporttal, sztárokkal, celebekkel foglalkozik, azaz informál, szórakoztat, tanít és segít.

Pallagi Ferenc (Bors) véleménye:

Telítettség

A valóságshow-k, tehetségkutatók szereplői ma már nem „működnek” annyira jól a címlapokon, mint 4-5 évvel ezelőtt, hiszen az olvasók „megteltek” már ezekkel az emberekkel. Igaz, a mostani, a Való világ hatodik szériája is hoz olvasókat, de messze nem annyit, mint mondjuk az első évad. Azt tapasztaljuk, hogy még mindig van, akit érdekel a valóságshow.

Katasztrófaturisták

A címlapokon egyértelműen a celebes sztorik, a rendkívüli események, a katasztrófákról szóló hírek a legjobbak, ezekkel lehet a legtöbb lapot eladni. Amikor jónak ígérkezik egy-egy téma, akkor ehhez igazítjuk a nyomott példányszámot is, azaz ha tudjuk, hogy többet adunk el belőle, akkor előfordul, hogy több lappal jövünk ki. Hogy mennyivel adunk el többet ezekből a lapszámokból, azt pontosan nem tudom megmondani.

Új alapok

Egyértelműen Zámbó Jimmy volt az, aki új alapokra helyezte a bulvárpiacot, ő generálta minden idők legnagyobb példányszámait, se előtte, se utána nem volt akkora érdeklődés a bulvárlapok iránt.

A lap működése során általában kell egy sztori, ami húzza a példányszámot, aztán jön egy kis visszaesés. Jimmy idején nem volt visszaesés, a vele kapcsolatos sztorik folyamatosan magasan tartották az eladásokat. Annak idején, a Blikknél Zámbó Jimmy 45-47 alkalommal is címlapon szerepelt, és még az utolsó alkalmakkor is több tízezer példányt hozott.

Változó hatás

Hogy a ma futó celebekre az emberek emlékeznek-e, az az ő memóriájuktól függ, ám szerintem társadalmilag nem fogunk emlékezni rájuk. Ezek a mai hírességek napi használatra kitalált emberek. Gyorsan elkopnak, egy dimenziót jelenítenek meg, ráadásul jön a nyakukba a következő celebgeneráció.

A mostani celebek kifutási ideje teljesen változó. Például Győzike még most, kb. 15 év elteltével is ismert ember, míg a Való világban feltűnő sztárok ideje két perc. De vannak ellenpéldák, mint Majka, aki a semmiből került be, és felépített magának egy zenészkarriert. Szerintem az értékes és érdekes emberek tudnak hosszabb ideig fennmaradni, a többiek nem.

A cikk teljes terjedelmében a Marketing és Média legutóbbi számában olvasható, ahol több más főszerkesztő véleménye is megjelent a témáról.

  • Megosztom