Nagyot erősödtek a tévék kihívói

Egy stúdió megvásárlásával pörgeti fel még jobban a tartalomgyártást a Netflix, az Amazon reklámokból fenntartott megoldással próbálkozhat, a Disney pedig élő szereplős Star Wars-sorozatokkal igyekszik meghódítani a streaming videószolgáltatások piacát. A klasszikus tévétársaságok is reagálnak, az RTL Magyarország kimondottan digitális platformra szánt tartalmakat fejleszt, a TV2 Csoport pedig sportos vállalkozásba kezd.

Első hallásra meglepőnek tűnő hírről számolt be a The Verge című technológiai oldal október elején, összeállításuk szerint a Netflix megvásárolja az új-mexikói Albuquerque-ban található ABQ Studiost. A közel 16 ezer négyzetméternyi területen elterülő létesítmény már évek óta eladósorban van, igaz, az elmúlt esztendőkben olyan alkotásokat forgattak ott, mint például a Logan, a Preacher című sorozat vagy éppen az első Bosszúállók. A lépéssel természetesen a saját gyártású tartalmak előállítását szeretné még olcsóbbá és hatékonyabbá tenni a Netflix, amely tavaly azt közölte, hogy egyedül 2018-ban 8 milliárd dollárt fordít erre a célra. A tervük az, hogy néhány éven belül a kínálatban szereplő tartalmak felét a cég saját maga állítsa elő. Ez komoly előrelépést jelentene számukra, hiszen jelentős mértékben csökkentené függésüket a nagy stúdióktól.

Ez a hír is jól mutatja, hogy az induláskor még inkább technológiai cégnek tekintett Netflix, amely lényegében egy fejlett internetes adatátviteli megoldásból indult ki, mára a médiapiac meghatározó szereplőjévé vált. Ráadásul a sikerük mintaként szolgál az egyéb nagy technológiai vállalatok számára, és persze maguk a stúdiók is kezdik felismerni, hogy kezdeniük kell valamit a jelenséggel.

A Netfl ix mellett a Hulu az, amely a korai OTT-szolgáltatások közül komolyabb eredményeket ért el, illetve az Amazon Prime Video megoldása tudott még számottevő tábort kiépíteni. A Netflixnek június végén valamivel több mint 124 millió fizetős felhasználója volt, és egy év alatt 25 millióval nőtt ez a szám. Fontos kiemelni azt is, hogy már egyáltalán nem lehet azt állítani, hogy csak az amerikai fogyasztókra építene a cég, hiszen több mint 68 millióan az Egyesült Államokon kívül használják a szolgáltatást. A Hulu az idén tavasszal lépte át a 20 milliós felhasználói számot az USA-ban, míg az Amazon Prime Video esetében százmillió körüli táborról lehet beszélni. Ezeknek a cégeknek az előretörését mutatja az is, hogy a tévés tartalmak legfontosabb megmérettetésén, az Emmy-gálán már évek óta rengeteg elismerést gyűjtenek be. Az idén például a Netflix programjai már ugyanannyi díjat kaptak, mint az HBO sorozatai.

A jelenleg az OTT-piac meghatározó szereplőjének számító Netflix azonban egyáltalán nincs könnyű helyzetben, hiszen már most is nagyon komoly riválisokkal kell megküzdenie, és a következő években tovább erősödik a mezőny. Az Amazon például a hírek szerint újabb nagy dobásra készül, ezúttal egy ingyenes, teljes mértékben reklámokból fenntartott online videós szolgáltatást indítanának el.

A nagy kihívók között lehet az Apple is, amely a beszámolók alapján több tucat sorozat készítésén dolgozik már most is, és csak az idén egymilliárd dollárt költ arra, hogy saját streamingvideó-szolgáltatást indítson. A társaság már olyan hollywoodi nagyágyúkat is megnyert magának, mint Steven Spielberg, Jennifer Aniston és Reese Witherspoon. De alaposan átírhatja a piaci erőviszonyokat a Disney érkezése is, a rendkívül aktív akvizíciós politikát folytató társaság várhatóan 2019 végén indítja el streamingszolgáltatását. Tartalomban náluk sem lesz hiány, elég ha csak arra gondolunk, hogy övék a Marvel filmes univerzum jogai és náluk vannak a Star Wars-filmek is. Ezzel a lehetőséggel élnek is, néhány hete derült ki, hogy több élő szereplős Star Wars-sorozat is érkezik a Disney új szolgáltatásába.

Az egyértelmű, hogy a televíziós piacot hosszú évtizedekig uraló klasszikus tévétársaságoknak lépniük kell. Az látszik, hogy kisebb-nagyobb mértékben már elindultak abba az irányba, hogy tartalmaik a világhálón is elérhetők legyenek, de ez természetesen önmagában még nem elég. Grósz Judit, az RTL Magyarország digitális és üzletfejlesztési igazgatója a legutóbbi lapszámunkban adott interjúban többek között arról beszélt, hogy szerepel a tervek között kimondottan csak digitális platformokra szánt tartalmak készítése is. Illetve komoly hatással lehet a piacra az is, hogy arra készülnek, hogy a távközlési szolgáltatók video-on-demand szolgáltatásaiban is megjelenjenek az anyagaik. A TV2 Csoport pedig a közelmúltban jelentette be, hogy több mint másfél éves tárgyalássorozatot követően hosszú távú stratégiai együttműködésről állapodott meg az OTT-ONE Nyrt.-vel. A kooperáció első elemeként közösen fejlesztik és üzemeltetik a „Spíler Extra” videostreaming-alkalmazást, így a médiacég sporttartalmai mobileszközökön is elérhetővé válnak. Az OTT One Nyrt.-nek egyébként már komoly referenciái vannak a magyar piacon, ők biztosítják a Telenor MyTV szolgáltatásának technológiai hátterét.

Kalocsai Zoltán

A teljes összeállítást a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

  • Megosztom