Milliárdokkal gyarapodhat az RTL és a TV2

Ezentúl kérhetnek programdíjat a műsorterjesztőktől az RTL Klub és a TV2 műsoráért is, az erről szóló kormányrendelet tegnap este jelent meg a Magyar Közlönyben. Akár 6-8 milliárd forintos plusz bevétel is összejöhet így, de mivel nagyon képlékeny a helyzet lehet, hogy ennél jóval kisebb összeggel számolhat majd a két nagy kereskedelmi csatorna.

 

A “jelentős befolyásoló erejű lineáris audiovizuális médiaszolgáltató legnagyobb éves átlagos közönségarányú lineáris audiovizuális médiaszolgáltatásáért járó programdíjról” szóló kormányrendelet szerint az ilyen csatornák médiaszolgáltatója – a műsorterjesztővel kötött megállapodás alapján – a legnagyobb átlagos közönségarányú médiaszolgáltatása tekintetében is jogosult programdíjra, az erről szóló megállapodás tartalmát pedig a felek szabadon állapítják meg.

 

Vagyis amit eredetileg a digitális átállás után tervezett a két legnagyobb kereskedelmi adó, és amit szintén kormányrendeletben tiltottak meg, az mostantól lehetővé válik. Azt ugyanakkor nem lehet tudni, hogyan hat majd a piacra ez a változás. Az RTL Klub és a TV2 közül a hírek szerint az utóbbinak talán nagyobb szüksége van minden fillérre, de a reklámadó és a piaci változások miatt nyilván az RTL-nek is jól jön néhány plusz milliárd. Az egyelőre bizonytalan, hogy mekkora lehet majd a többlet bevétel, korábban 6-8 milliárd forintos becslést is lehetett hallani, azonban könnyen előfordulhat, hogy ennél jóval kisebb lesz.

 

Nagy kérdés az is, hogyan reagálnak a műsorterjesztők. Az nyilvánvaló, hogy a két legnépszerűbb kereskedelmi csatornát nem hagyhatják ki a kínálatból, így vagy lenyelik a díjat, esetleg megpróbálják azt megspórolni más csatornákon, vagy áthárítják a fogyasztókra.

 

Az időzítés a kábelszolgáltatók szempontjából meglehetősen előnytelen, hiszen tipikusan az év végi időszakban állapodnak meg a szerződések hosszabbításáról. Tehát, ha az RTL Klub és/vagy a TV2 úgy dönt, hogy már júniustól pénzt kér, akkor nehéz helyzetbe kerülnek, mivel a többi tévével a szerződésük év végéig él. Érdekes lesz tehát a két nagy kereskedelmi tévé reakciója, hogy megpróbálják-e mielőbb érvényesíteni a jogszabály kínálta lehetőséget, vagy hagynak felkészülési időt maguknak és a piacnak egyaránt.

 

  • Megosztom