Megújult hullámok – így változott a rádiós piac

Több rádió zenei és tartalmi kínálata is felfrissült az elmúlt egy évben, valamint a sales house-oknál is jelentős átrendeződés történt. A rádiós reklámpiacot megtépázta a járvány, de a megkérdezett szakemberek optimisták az idei évvel kapcsolatban.

Tavaly tavasszal a koronavírusjárvány első hulláma a rádiós reklámpiacra mérte az egyik legnagyobb csapást a médiapiacon belül, a tavaszi mélypontot követően csak lassan rázódott helyre a rádiós reklámköltés. Ugyanakkor médiafogyasztási szempontból egyáltalán nem áll rosszul a rádió, a hallgatottsági adatok alapján még jól is jöttek ki a járványhelyzetből.

A tavalyi év utolsó negyedévében napi szinten 5,59 millióan hallgattak rádiót, legalább hetente pedig 7,48 millióan kapcsolódtak bele valamelyik adó műsorába. Ez azt jelenti, hogy a 15 év feletti lakosság 67 százaléka naponta rádiózik, heti rendszerességgel pedig 90 százalék hallgat rádiót. Ráadásul ez a tavalyi harmadik negyedévhez, valamint 2019 utolsó három hónapjához viszonyítva is növekedést jelent.

Egy kézben

Az idei év egy újdonsággal kezdődött a rádiós piacon, ugyanis az Atmedia értékesítési portfóliója a közszolgálati rádiókon felül a Radio Factory által működtetett három adóval, a Retro Rádióval, a Rádió1-gyel és a Best FM-mel bővült. „Naponta a 15 évnél idősebb magyar lakosság 55, heti szintet a 79 százalékát érjük el a rádiókkal” – ecsetelte a piaci részesedésük mértékét Galavics András, az Atmedia rádiós divízió és kereskedelmi vezetője.

A szakember ezt lehetőségnek is tartja, ugyanis szerinte a rádió sok évtizede a médiapiac mostohagyerekének számít. „Ezért is tekintjük küldetésünknek a rádiók reklámpiaci részesedésének növelését. A rádió erejének bizonyítására folyamatosan készítünk kutatásokat és esettanulmányokat” – tette hozzá.

Fiatalodó piacvezető

Az elmúlt nyár egyik nagy eseménye volt, hogy Bochkor Gábor másfél éves szünet után visszatért a rádiós piacra. Azóta a Retro Rádión Lovász Lászlóval közösen vezetik a Bochkor című reggeli műsort. Ezzel együtt érezhetően megújult a piacvezető adó zenei kínálata. Az oldies rádióként indult adón egyre több zene jelent meg a 90-es évekből, valamint a 2000-es elejéről. Bochkorékon kívül feltűnt a műsorvezetőik között Abaházi Csaba és Vágó Piros is. „Szerencsére azt mondhatom, hogy mindez nagyon kedvező változást hozott magával a hallgatók számában. Amikor nem egészen egy évvel ezelőtt átvettük a rádiót, ezek az adatok nem voltak túl fényesek. A megújulás és a zenei finomhangolás következtében azonban nemcsak megállt a hallgatottság csökkenése, hanem erős növekedésnek indult, és ma már másfél millió ember tart napi szinten a Retro Rádióval” – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak a tavaly áprilisban kinevezett programigazgató, Sivák Péter.

A Rádió1-nél is volt újrapozicionálás, ennek kapcsán azt idézi fel Sivák Péter, hogy a zenei adó hallgatottsága tavaly tavasszal nem érte el a napi egymilliót. Ehhez képest 2020 utolsó három hónapjában már naponta 1,2 millió hallgatójuk volt, és a harmadik negyedéves adatokhoz képest egy helyet javítva megelőzték a Petőfit, ennek köszönhetően a Rádió1 a hallgatottsági toplista második helyén áll.

Változások a Slágeren

A hallgatottsági adatok szerint a Retro, Rádió1, Petőfi és Kossuth négyes után a Sláger FM éri el a legmagasabb hallgatottságot. A tavalyi év utolsó negyedévében napi 298 ezer hallgatójuk volt országosan, pedig csak egy fővárosi frekvenciával rendelkeznek. A budapesti piacon 128 ezret tett ki a napi elérésük, amivel fej-fej mellett álltak a Petőfivel. Az elmúlt időszakban a Sláger zenei kínálatát is felfrissítették.

„Igyekszünk olyan műsorkínálatot létrehozni, ami az összes versenytársától megkülönbözteti a Sláger FM-et. A zenei repertoárunkba már régóta beletartoznak a 2000-es évek legnagyobb slágerei. Emellett, kihasználva az országos rádiókkal szembeni előnyünket, helyi tartalmakkal, helyi információkkal látjuk el a vételkörzetünkben élőket” – vázolja fel a helyzetüket Ürge Dezső, a Sláger FM ügyvezető igazgatója.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

  • Megosztom