Változások a napilapoknál

A lapeladások terén nagyjából 3,5 milliárd forintos piacon osztozkodnak az országos közéleti-poitikai napilapok, és ez kiegészül körülbelül 1,5 milliárd forintnyi hirdetési bevétellel. Hamarosan megújul a Népszabadság és új tulajdonost kaphat a Népszava.

 

Tavaly bővült hazánkban az országos terjesztésű, közéleti-politikai kategóriába sorolható napilapok köre, a Népszabadság, Népszava, Magyar Hírlap, Magyar Nemzet mellé érkezett a Napi Gazdaság felvásárlása után Magyar Időkre átmárkázott napilap. Az öt közéleti lap kiadójának beszámolóiból úgy lehet kalkulálni, hogy lapárbevétel terén körülbelül 3,5 milliárd forintos piacról van szó. Azaz ezekhez a napilapokhoz összességében ennyi bevétel folyt be 2014-ben az árushelyi és előfizetéses értékesítésből. Ráadásul az olvasók ennél többet fizetnek ki ezekért a lapokért, hiszen ez az összeg nem tartalmazza a terjesztési jutalékot.

 

A közéleti napilapok reklámbevételét már nehezebb kiszámolni. Ami tudható, hogy 2014-ben a Népszabadságnak 860 millió, a Népszavának 199 millió, a Magyar Hírlapnak pedig 26 millió forint hirdetési bevétele volt. A Magyar Nemzet kiadója 1,8 milliárd forintos hirdetési bevételt közölt, de ebbe beletartozik a Hír Tv reklámbevétele is, így náluk a pontos adat nem ismert. A Magyar Időkről 2015-ös adatok nincsenek – s amúgy is elzárkóztak attól, hogy bármilyen kérdésünkre válaszoljanak –, így csak a Napi Gazdaság tavalyelőtti adatait ismerjük. Egyébként az akkor még gazdasági – de már kormánypárti – napilapként működő újságnak 445 millió forintnyi éves hirdetési bevétele volt. A számokból mindenesetre látszik, hogy ezeknél a lapoknál a fő árbevételi forrást az értékesített példányok jelentik.

 

Részleges olvasócsere

 

Az elmúlt évben fontos változások voltak a piacvezető Népszabadságnál. A Népszabadság Zrt.-től ugyanis az Mworks Print Zrt.-hez került át a napilap kiadása. A kiürített cégben 27,69 százalékos tulajdonrészt birtokló Szabad Sajtó Alapítványt, valamint a dolgozói egyesületet pedig kivásárolta a Mediaworks.

 

A kiadónál megkeresésünkre annyit közöltek, hogy elégedettek a Népszabadság tavalyi értékesített példányszámával és hirdetési bevételeivel, de erről konkrét számokat nem árultak el. Az idei évi terveikkel kapcsolatban viszont megtudtuk, hogy a napilap arculatának felfrissítését tervezik. „A kiadó digitális stratégiájának részeként az olvasók hamarosan egy meglepő és izgalmas, újragondolt Nol.hu-val találkoznak” – tették hozzá.

 

Jelentős változás volt a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Magyar Nemzetnél is, hiszen tavaly a szerkesztőség egy része átigazolt a Magyar Időkhöz. Azóta a Nemzet amolyan jobboldali, de ellenzéki lapként működik. Érdekes lesz látni, hogy ez a konstrukció mennyire működik. A konkrét terveikről a Nemzet Kft. ügyvezetője, Tóth Marianna nem nyilatkozott. Mindenesetre a Cink.hu megszűnése után a lap szerzői között tavaly feltűnt Gazda Albert nemrég egy interjúban arról beszélt, hogy „a részleges olvasócsere elkerülhetetlen lesz” a Magyar Nemzetnél.

 

Eladó napilap

 

A politikai napilapok piacán az idei év egyik fontos eseménye lehet a Népszava tulajdonosváltása. A napilaptól ugyanis megválna a svájci bejegyzésű TGD Intermedia SA, amely állítólag Puch László, volt MSZP-pénztárnok érdekeltsége. Két vevőjelöltje is van a Népszavának. Az egyik a VH Kiadói Kft.-n keresztül a Geomédia Zrt. A kiadó nem titkolt célja, hogy a felvásárlás után összevonja a Vasárnapi Hírek és a Népszava szerkesztőségét. A másik érdeklődő a napilap kiadójában egyszázalékos tulajdonrészt szerzett Népszava Szerkesztőség Dolgozóinak Szociális, Kulturális és Segélyező Egyesülete.

 

Láposi Elza, a Népszava Lapkiadó Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, hogy jelenleg nincs új információja a lapeladás állásáról. A két vevőjelölt közötti különbséget szerinte az jelenti, hogy a dolgozói egyesület nem küldene már el több embert a laptól, ahonnan tavaly 23 főt bocsátottak el, a Geomédia viszont még faragna a létszámból.

 

Láposi Elza szerint az adásvétel elhúzódása nem veszélyezteti a lap működését, miután a jelenlegi tulajdonos már három éve egy fillért sem rak a Népszavába. Az elbocsátásoknak és az újságírók alacsony bérének köszönhetően tavaly sikerült leszorítaniuk a működési költségeiket, adósságuk pedig nincs, így 2015-ben még egy csekély nyereséget is el tudtak érni. Ugyanakkor az ügyvezető elmondása szerint a lapeladásból és a hirdetésből származó bevételük nem lenne elegendő az újság fenntartásához, szükségük van támogatásra is. A 2014-es mérlegükben egyébként ezen a címen 176 millió forint szerepelt, amelynek nagy része állítólag egy német szociáldemokrata alapítványtól és egy megnevezni nem kívánt hazai üzletembertől érkezett a Népszavához.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Heszler Róbert

 

Idén újra elindul a Print Ereje kampány, ennek keretében a Marketing&Media magazinban megjelent, a nyomtatott lappiacról szóló összeállításokat közlünk az mmonline.hu-n is. A következő hetekben pedig kiemelten foglalkozik a print szegmenssel, a hazai és a nemzetközi trendekkel.

  • Megosztom