Megugrott az állami reklámköltés

Idén az első félévben az egy évvel korábbinál másfélszer többet, listaáron 36,4 milliárd forintot költött reklámokra az állam – írja a G7.hu. A múlt héten indult gazdasági portál beszámolója szerint a legtöbb állami hirdetési pénz a TV2 Csoporthoz érkezett, igaz jóval kevesebb, mint egy éve. A portál összeállításában arra is felhívta a figyelmet, hogy listaáras adatokról van szó, vagyis a tényleges költés a kedvezmények miatt valószínűleg kisebb volt.

 

A Kantar Média adataira hivatkozva a G7.hu azt írja, hogy a minisztériumok, állami intézmények, önkormányzatok és állami cégek által hirdetésre költött összeg fele mindössze tíz médiumnál landolt, amelyek egy jól lehatárolható, kormányközeli tulajdonosi körnél vannak. A legtöbb pénz ezúttal is a TV2-höz áramlott be, más kérdés, hogy az első félévben a főcsatornán elköltött 5,9 (illetve a teljes csoporthoz érkező 7,9) milliárd forint így is sokkal kevesebb a 2016 hasonló időszakában mértnél.

 

A tendencia azért lehet meglepő, mert a kieső 1,2-1,3 milliárd (még ha tényleges költésben kevesebb is, hiszen a listaárból általában kedvezményt adnak az egyes médiumok) biztosan nagyon fog hiányozni a kasszából. A TV2 ugyanis tavaly még a brutális (egy évvel korábbinál háromszor nagyobb listaáras) állami költéssel sem tudott eredményt termelni, sőt, 2016-ban minden korábbinál nagyobb, 7,2 milliárd forintos veszteséget hozott össze.

 

Andy Vajna rádiójához, a Rádió-1-hez listaáron 923 millió forint érkezett az állami szektorból. Ennek 40 százaléka Rogán Antal minisztériumától érkezett, de a lóversenyekkel foglalkozó állami cégektől is jutott nekik közel 100 millió.

 

Ómolnár Miklós lapjánál, a Ripostnál közel 650 millió forintot költöttek el listaáron az állami hirdetők. A Riposton kívül egyetlen nyomatott újság tudott bekerülni a top10-be – vagyis azon médiumok közé, ahol a legtöbbet költötte reklámra az állam -, méghozzá a Habony Árpád közvetlen tulajdonában álló ingyenes Lokál Extra. Ráadásul a heti megjelenésű lap mellett a napi Lokál sem teljesített rosszul: a Kantar Média adatai szerint a két kiadványban fél év alatt összesen közel 1,5 milliárd forintot költöttek el listaáron a különböző állami szervezetek – olvasható a G7.hu-n.

 

Az első féléves top10-ből a négy legkeresettebb (két rádió és két tévé) csatornájával összesen mintegy 4,2 milliárdot behúzó közmédiát, és az Origo-Adnetwork portfóliót érdemes még kiemelni. Utóbbi duplázott 2016 első hat hónapjához képest.

 

A top10-ből egyedül a JCDecaux plakátcég lóg ki, mint nem egyértelműen kormányközeli médium. Ez a cég jórészt a kék, nemzeti konzultációs hirdetéseknek köszönhetően listaáron 4 milliárd forintnál is több állami bevételt szerzett január és június között.

  • Megosztom