Mást szeretnék – Szabó György interjú

Huszonkét év után távozik Magyarország egyik legbefolyásosabb médiavezetője a Sanoma éléről. Szabó Györggyel az elmúlt évek sikereiről, a visszautasított miniszteri pozícióról és egy esetleges jövőbeli politikai karrierről beszélgettünk. A teljes interjút a Marketing&Media magazin holnap megjelenő számában olvashatja.

 

– Július elsején átvette a Sanoma vezetését az új tulajdonos, a Centrál Csoport, Ön pedig 22 év után távozik. Milyen Sanomát hagy maga után? Hová fejlődött a kiadó ez idő alatt?

– Volt a cégnek egy komoly mennyiségi fejlődése. Tudom, hogy sokan másképp gondolkodnak, de a méret igenis számít. Költségelőny és vonzerő is van benne. Néhány tízmilliós cégből csináltunk egy fénykorában, 2007-ben 28 milliárd forintos konszolidált árbevételt elérő társaságot. Innentől mi voltunk a második legnagyobb médiacég Magyarországon. És volt egy minőségi fejlődés is. Az volt a célom, hogy európai vállalatot építsünk: kultúrájában, szellemiségében, kapcsolataiban. Szerintem ez is megvalósult.

 

– A válság miatt 19 milliárd forintra esett a cégcsoport bevétele. Mi a mostani diagnózis?

– Kiváló állapotban van a Sanoma. Az operatív működésből eredő nyereség ma is vaskos. A magyar mérlegben szereplő az adózott eredményre vonatkozó veszteség bizonyos pénzügyi leírásokból adódik.

 

– Melyik termékekre a legbüszkébb?

– Egyértelműen a Nők Lapja áll a lista élén, korszerű lap, amely maximálisan ki tudja használni a két csatornás üzleti modellt. Ez ma Magyarország egyik legjobb médiaterméke. Ráadásul még most is nő a példányszáma, ami világszám! Az internetes termékek közül nehéz elkülöníteni egy-egy terméket, de a Hír24 sikerei mindenképpen említésre méltóak. Voltak olyan napok, amikor ez volt a legnagyobb látogatottságú site. A szállás.hu-t és a profession.hu-t is érdemes kiemelni. Utóbbi verhetetlen a piacon és a Sanoma értékének is nagy részét teszi ki. De a Story tévét is kiemelném, és az azon futó Hír24 hírműsort is, amely ma szerintem a legjobb televíziós hírműsor: kiegyensúlyozottságában, koncepciójában egyaránt. Vérpofin csináltuk meg, nem csak a médiapiacra, hanem a magyar közéletre is hatást gyakorol.

 

– Marad a médiában?

– Inkább mást szeretnék. Megtettem a magamét e területen, nem igazán tudom elképzelni, hol lehetne itt nekem még szerepem. Sok jó médiavezető van az országban. Azzal szoktam biztatni magam, hogy széles látókörű ember vagyok. Egy jó vezető pedig mindig mindenhol olyan eszköztárat épít, amellyel képes bármilyen céget elvezetni a gazdaság legkülönbözőbb szegmenseiben.

 

– Felmerült korábban is, hogy távozzon?

– Amikor miniszteri pozícióra hívtak, az nagy lehetőségnek tűnt, komolyan fontolgattam a távozást. De az utolsó pillanatban visszaléptem.

 

– Jöhet a politikai pálya?

– Elképzelhető. Egyáltalán nem vagyok politikus ellenes. Fontos funkciót látnak el a társadalomban. Sőt, helytelennek tartom, hogy ennyire negatív megítélés alá esnek ma a politikusok. Ideje lenne egy új egyensúlyt kialakítani a társadalom és politika között. Az egy másik kérdés, hogy ezekhez az elvárásokhoz a politikának is igazodnia kell. Azt szoktam mondani, hogy állammenedzsmentről van szó, amit lehet jól és rosszul csinálni, államgépezetnek és pártoknak egyaránt. Látjuk, hogy vannak nagyon jól működő államok Európában.

 

– Hol tudja elképzelni magát a mai politikában?

– Nincs olyan szférája jelenleg a politikai életnek, ami evidensen nekem jó lenne. De annyira turbulensek a politikai viszonyok, hogy akár új konstrukciók is jöhetnek. Nagyon fontos lehet a civil szféra szerepe. Hadd mondjak egy példát: egy ország boldogság szintje egy tétellel korrelál igazán: az emberek közéletben való részvételével. Ha e területen tudnánk valamit tenni: struktúrák, együttműködési módok kialakításában, abban én szívesen részt vennék.

2005 és 2011 között a lengyel gazdaság 41 százalékkal nőtt, a magyar meg 3,5-el, miközben a lengyelhez közeli teljesítményt nyújtott a cseh és a szlovák gazdaság is. Ezt azt jelenti, hogy a magyar értelmiség: legyen szó üzleti, kulturális, politikai vagy éppen a média értelmiségről, leszerepelt az állam menedzsmentet illetően. Leginkább ott érezném otthonosan magam, ahol az értelmiség is fel tudna nőni ehhez a szerephez. Ez alapvetően nyitottság és kommunikáció kérdése, függetlenül attól, hogy valaki milyen politikai oldalon áll.

 

– Úgy tűnik, már összepakolta a cuccait itt az irodában. Nem hiszem el, hogy nem fáj a szíve.

– Hát, persze, hogy fáj. Minden tekintetben kiváló hely volt a Sanoma. Azt szoktam mondani, Magyarország legjobb állása volt a Sanoma vezérigazgatójának lenni. Legalább 2000 ember fordult meg az elmúlt években a cégnél, amelyből szerettem volna egy kis Hollandiát vagy Finnországot csinálni. Talán nem véletlen, hogy a sanomások általában felismerhetőek a médiában. Nekem most az a legfontosabb, hogy el tudjak számolni magammal. És el tudok.

 

Simon Krisztián

  • Megosztom