Listaháború: itt az újabb fordulat

A 300 megkeresett szakember 70 százaléka válaszolt az Agency Toplist létrehozóinak kérdéseire. Az új ügynökségi rangsorban az ő válaszaik a ranglista súlyozásának 20 százalékát adják majd, a rangsort februárban hozzák nyilvánosságra. Legutóbb a múlt héten forrósodott fel a helyzet az ügynökségi rangsorok kapcsán, a MAKSZ felfüggesztette az Agency Toplist üggyel összefüggésben a Republic Group tagságát, erre válaszul az ügynökség kilépett a szervezetből. A MAKSZ elnöke, Aczél Lászlól az mmonline.hu érdeklődésére elmondta, hogy vizsgálják az adatgyűjtés hátterét, illetve az ügy kapcsán felvették a kapcsolatot más iparági szervezetekkel is.

A hazai kommunikációs szektor új, független ügynökségi rangsora a nemcsak a kreatív elismerések, hanem a bevételi adatok, valamint a kvantitatív, szektoriális edukatív tevekénységeket felmérő kérdőív eredményei alapján rangsorolja a vállalatokat. A 2017 őszén létrejött Agency Toplist egy független ügynökségi rangsor, amely az összeférhetetlenség, a fair play, a pályázati anyagok védelme és transzparencia értékek mentén határozta meg azon magyar és nemzetközi kreatív díjak listáját, melyek alapját képzik a lista összeállításának. 2018 januárjában a toplista egy kvantitatív kérdőívvel kereste meg a 300 legnagyobb reklámköltéssel rendelkező ügyféloldali szakembert.

A kérdések között szerepelt, hogy szerintük az egyes ügynökségek milyen mértékben vesznek részt az iparág edukációjában (pl.: saját rendezvények, workshopok, szakmai kiadványok, stb.), milyen ügynökségi készségekkel rendelkeznek (pl.: stratégiai gondolkodás, üzleti fókusz, trendismeret, hatékonyság stb.).

A megkérdezettek több mint 70%-a kitöltötte a kérdőívet, amely a ranglista súlyozásának 20%-át adja ki. Az Agency Toplist 3 komplex mérőszám – pénzügyi stabilitás, kreativitás, edukáció és ügynökségi értékek – szerint rangsorolja a magyar ügynökségeket, melyek kifejezetten az ügyfelek igényeire és szükségleteire reagálnak. A hivatalos tájékoztatás szerint az Agency Toplist kezdeményezés teljesen független a Republic Grouptól, szakmai vezetője Dr. Berkes Péter, aki szintén független tagként, szakmai vezetője a BrandFestivalnak is. Az Agency Toplist PR kommunikációs feladataiért januártól a DeepInsight felel.

Az új ügynökségi rangsor komoly vihart kavart a kommunikációs szakmán belül. Legutóbb a múlt héten került sor pengeváltásra az érintettek között. A MAKSZ (Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége) felfüggesztette a Republic Group szervezeti tagságát, miután az ügynökség egy kutatás kapcsán megkereste piaci riválisai ügyfeleit is, és bejelentették az etikai bizottság összehívását. A Republic Group több pontba szedett részletes válaszban reagált a MAKSZ bejelentésére. Az ügynökség szerint a felfüggesztést nem a MAKSZ működési alapszabálya szerint intézték és az ügynökség bejelentette, hogy kilép a szervezetből. Erről bővebben itt olvashat.

Továbbra is vizsgálják az adatgyűjtési vonatkozásokat, valamint a Republic Group és az Agency Toplist kapcsolatát – közölte az mmonline.hu megkeresésére Aczél László. A MAKSZ elnöke hozzátette, hogy azt is szeretnék tisztábban látni, hogy ki, hogyan és milyen célra használja fel a gyűjtött adatokat. A szervezet az ügyről más iparági szövetségekkel is egyeztet. Úgy tudjuk, hogy a MAKSZ hamarosan közleményt is kiad az ügy kapcsán.

  • Megosztom