Különleges mobiljáték a Telekomtól

Mobiljáték indult nemzetközi összefogásban a Telekomtól a demencia kutatások elősegítésére. A jótékony célú kezdeményezés neves külföldi tudósok, kutatók, játékfejlesztők és a Deutsche Telekom Csoport együttműködésében valósul meg.

 

A Deutsche Telekom valamennyi európai vállalata, így a mai napon a Magyar Telekom is bemutatta a „Sea Hero Quest” (A tenger hőse) elnevezésű új mobiljátékot, amely a szórakoztatás mellett nemes célt is szolgál. A több platformon játszható mobiljátékot abból a célból fejlesztették, hogy elmélyítse a térbeli tájékozódásról meglévő tudományos ismereteket, illetve információval szolgáljon arról, hogyan működik agyunknak ez a területe.

 

A demencia 2050-re világszerte 135 millió embert érint majd – derül ki a “A demencia globális hatása” című jelentésből (2013-2050). A betegség megakadályozza az új emlékek kialakulását, gyakran elszigetelve és összezavarva az érintetteket. Számos demenciával küzdő ember számára az első jel a tájékozódási képesség elvesztése, amelynek következtében még a jól ismert helyeken és környezetben sem képesek eligazodni és tájékozódni.

 

A most debültált mobiljáték létrehozását – amelynek folyamatát a Saatchi & Saatchi London vezeti a Glitchers játékfejlesztői és számos tudós, kutató bevonásával – az a cél vezérelte, hogy bepillantást engedjen mindennapi tájékozódásunk folyamataiba. A játékosok szigetek és jéghegyek közötti lavírozásának minden másodperce a szakértők számára hasznos tudományos adattá konvertálható. Hagyományos módszerekkel több, mint 5 órába telne ugyanannyi adat begyűjtése, mint két percnyi Sea Hero Quest játékkal. Ha 100 000 ember 2 percig játszik, ezzel több, mint 50 évnyi laboratóriumi kutatásnak megfelelő adat jöhet létre.

 

„Eddig sosem látott mértékű erőfeszítésnek lehetünk tanúi a demencia kutatásában. A Deutsche Telekom Sea Hero Quest játéka által létrejövő adathalmaz példa nélküli: korábban az ilyen vizsgálat koordinálása éveket vett igénybe, és legjobb esetben is csak egy-egy pillanatképet adott igen alacsony számú önkéntes viselkedéséről. Az eddigi legnagyobb, a tájékozódási képesség kutatására irányuló vizsgálatban mindössze 600 önkéntes vett részt. A kutató közösség hozzáférése egy ekkora méretű nyílt adathalmazhoz ilyen rövid idő alatt pontosan az a típusú innováció, amelyre a demencia kutatásában a következő áttörés eléréséhez szükséges” – nyilatkozta Hilary Evans, az Alzheimer’s Research szervezet vezetője.

 

A demencia és leggyakoribb formája, az Alzheimer-kór Magyarországon is súlyos problémát jelent: mintegy 250 ezerre becsülik a közvetlenül érintettek számát, de mivel ez a betegségcsoport a páciensek környezetére is jelentős hatással van, nem túlzás azt mondani, hogy egy millió magyar életében jelen van a demencia.

 

 

A Magyar Telekom ma budapesti sajtótájékoztatóján mutatta be az új játékot:

 

Európai szintű összefogással olyan programot valósítunk meg, amely a játékszenvedélyt és a hálózati képességeket egy jó ügy szolgálatába állítja, partnerként szólítva ebbe mindenkit, akinek csak mobiltelefon van a kezében, és hajlandó az idejéből pár percet egy jó ügyre szánni” – hangsúlyozta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója.

Az eseményen Kálmán János professzor, a Szegedi Egyetem Pszichiátriai Klinikájának intézményvezetője elmondta, hogy a korai felismerés és szűrés a jelenlegi „csak” tüneti, elsősorban a gondolkodási és viselkedési problémákra irányuló terápiás lehetőségek ellenére is nagy jelentőségű, hiszen nagyobb lehetőséget biztosít a korai pszichés, biológiai és szociális beavatkozásokra, életmód-változtatásra, mely bizonyítottan hatékony lehet a betegség kialakulásának késleltetése, illetve a romlás lassítása szempontjából.

 

A játék során összegyűjtött adatokat névtelenül, biztonságosan tárolják a T-Systems németországi adatközpontjában az adatok sértetlenségének biztosítása és az Európában a legszigorúbbak közé tartozó német adatkezelési szabványoknak való megfelelés érdekében. Az adatok elemzését a University College London, a DT tudományos partnere végzi.

 

Hans-Christian Schwingen, a Deutsche Telekom márkáért felelős vezérigazgató-helyettese a következőket mondta: „A Deutsche Telekom hisz a megosztás erejében. Tudtuk, hogy megvan a módja annak, hogy mindenki időt tudjon szentelni annak a célnak, hogy egy lépéssel közelebb vigyen bennünket az áttöréshez a demencia kutatásában. Azt is tudtuk azonban, hogy ha valódi sikert és látható eredményeket akarunk elérni, a közreműködést minden érintett számára szórakoztatóvá kell tenni. Valami olyat kellett létrehoznunk, ami egy jó cél érdekében készteti játékra az embereket.”

 

A Sea Hero Quest világszerte elérhető iOS és Android eszközök számára, és ingyenesen letölthető az App Store-ból és a Google Play-ből. A különleges és nemes célt szolgáló játékkal, és az általa nyújtott segítséggel kapcsolatban további információk a www.seaheroquest.com/hu oldalon találhatók.

 

  • Megosztom