Keményen visszavág a Facebook az ausztráloknak

Drasztikus lépést tett a Facebook arra reagálva, hogy Ausztráliában törvény készül a médiapiac szabályozására. A társaság bejelentette, hogy blokkolja az ottani felhasználók és kiadók számára a helyi vagy nemzetközi hírtartalmak megosztását.

Váratlan és a jövőre nézve is igen fontos fordulatot vett az ausztrál kormány kísérlete, hogy rábírja a nagy technológiai cégeket – elsősorban a Google-t és a Facebookot -, hogy fizessenek a kiadóknak a tőlük átvett tartalmak után. A Facebook Ausztráliáért és Új-Zélandért felelős igazgatója, William Easton ugyanis tegnap bejelentette, hogy korlátozzák a hírtartalmak elérését Ausztráliában.

A menedzser blogbejegyzése szerint az ausztrál kiadók a jövőben nem oszthatnak meg vagy posztolhatnak semmilyen tartalmat a Facebook oldalaikon, igaz egyéb funkciókat továbbra is elérhetnek és a vállalkozásoknak szóló szabványos szolgáltatásokat is használhatják. A nemzetközi kiadók az eddigi gyakorlatnak megfelelően használhatják a közösségi felületüket, vagyis posztolhatnak szabadon, viszont azzal kell számolniuk, hogy az ausztrál felhasználók nem látják majd a megosztott tartalmaikat és linkeket.

Az ausztrál felhasználók a Facebookon keresztül egyáltalán nem juthatnak helyi vagy nemzetközi hírtartalmakhoz, és nem is oszthatnak meg ilyen tartalmakat. A világ más részén élő felhasználók szintén nem férhetnek hozzá a felületen keresztül ausztrál híroldalak anyagaihoz és persze így nem is oszthatják meg.

A döntést bejelentő blogbejegyzésben kiemelték, hogy az ausztrál kormány félreérti a Facebook működését és azt hangsúlyozták, hogy a kiadói tartalmak igazából nagyon kis mértékben járulnak hozzá a cég bevételeihez, így például leírták, hogy a hírek a News Feedben megjelenő tartalmak mindössze 4 százalékát teszik ki.

Más taktikát választott a másik érintett techcég, a Google, ők sorra egyeznek meg a jelentős ausztráliai kiadókkal. A legfrissebb hír, hogy a Rupert Murdoch érdekeltségébe tartozó News Corp-al kötöttek megállapodást, melynek lényege, hogy a megosztott tartalmaik melletti hirdetésekből származó bevételekből adnak részesedést. De a Seven West Media és a Nine Entertainment is megegyezett már a Google-el, ők évente egy bizonyos összeget kapnak majd.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy hova fut ki az ausztrál helyzet, viszont mindenképpen érdekesek az ottani történések, mert az Európai Unióban is napirenden van, hogy elérjék, hogy a techcégek fizessenek az átvett hírekért.

  • Megosztom