Jöhet az újabb médiaháború

Ismét átszabná a magyar médiapiacot a kormány, a Népszabadság értesülései szerint ezúttal a reklámidőket és -felületeket értékesítő kereskedőházak (sales house-ok) működését szabályoznák törvénnyel. A tervezet leginkább az RTL csoportot érintené hátrányosan, de a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Class FM, az Index-et működtető CEMP és a Centrál Médiacsoport is megérezné hatását. A fő nyertese pedig a TV2 és a közmédia reklámidejének értékesítését a múlt év végén elnyerő Atmedia lehet.

 

A sales house-ok működését szabályozó törvénytervezet megtiltaná a médiavállalatok tulajdonosainak, hogy egyben kereskedőházat is működtessenek. Az elképzelés szerint sem közvetlenül, sem kapcsolt vállalkozásokon keresztül nem lehetnének érdekeltek a reklámbevételeket hozó cégekben. A Népszabadság összeállítása szerint a javaslat akár már idén az Országgyűlés elé kerülhet, és a lap úgy tudja, hogy a tervezetre már rábólintott a kommunikációért is felelős miniszter, Rogán Antal.

 

Amennyiben tényleg létezik egy ilyen elképzelés, és ebből törvény is születik, az leginkább az RTL csoportot érintheti, amelyhez az R-Time nevű sales house tartozik. Ez nem csak a médiavállalat érdekeltségébe tartozó csatornák, de további adók reklámidejét is értékesíti, összesen 18-at, így potenciálisan többmillió nézőhöz juttathatják el rajta keresztül üzeneteiket a hirdetők.

 

De a Class FM-nek is gondjai lehetnek, hiszen az ő reklámidejüket a SonitusMedia értékesíti. A cég tulajdonosa a Megapolis Zrt., amely közvetve érdekelt a Class FM-ben, így a törvény tiltólistára tenné. Az Index kiadója a CEMP Sales House-ban érdekelt közvetve, így őket is érintené a jogszabály, ahogyan a Nők Lapját és számos magazint, valamint a 24.hu portált működtető Centrál Médiacsoportot is.

 

A közelmúltban jelentősen megerősödő, a TV2 és a közmédia hirdetésértékesítését elnyerő Atmedia-t azonban nem érintené a törvény a Népszabadság írása szerint.

 

A Marketing&Media magazin legutóbbi számában interjú jelent meg a két legnagyobb sales house vezetőjével, Dudás Gergellyel és Lukács Csabával. Dudás Gergely, az R-Time ügyvezetője többek között arról beszélt, hogy egyáltalán nem tartanak a versenytől sőt, inkább motiválja őket. “Sokkal jobban kirajzolódik, hogy a mi márkáink, portfóliónk mögött más stratégiai gondolkodás húzódik, mint az Atmediánál. Meggyőződésem, hogy a televízió nem egy „commodity” termék. Persze van a piacnak egy pici szegmense, ahol ez elég, de a többség még mindig a szakmai alapon való tervezésben hisz. Nem lehet megfeledkezni a márkaértékről, az egyedi tartalom erejéről, a nézői involvementről és lojalitásról, a reklám hatékonyságról, illetve még egy sor olyan jellemzőről, amely a csatornákat megkülönbözteti egymástól, amely érték a hirdetőknek és ami ennek a szakmának a sava-borsa. Ezekért a hirdetők hajlandók magasabb árat fizetni, márpedig hosszú távon ez a siker kulcsa” – mondta el Dudás Gergely.

 

Lukács Csaba arról beszélt többek között, hogy kétszámjegyű növekedést vár idén a televíziós piacán, illetve beszámolt arról is, hogyan sikerült az új csatornák, illetve csatornacsoportok átvétele.

  • Megosztom