Jó évük volt a médiaügynökségeknek

Tavaly a Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó New Land Media megduplázta az árbevételét, amivel még a legnagyobb hazai médiaügynökségi csoportnál is magasabb bevételt ért el. Nagyot nőtt a Wavemaker, illetve összességében a GroupM csoport is. Csetényi Csaba és Kuna Tibor ügynökségei viszont látványos lejtmenetbe kezdtek.

Üzleti szempontból összességében tavaly egész jó éve volt a legnagyobb hazai médiaügynökségeknek. Amíg a Magyar Reklámszövetség becslése szerint 2018-ban 7,77 százalékkal bővült a reklámköltés, addig a top 20 médiaügynökség együttes nettó árbevétele terén 12,2 százalékos növekedést látni.

Igaz, ebben az átlagban az is benne van, hogy a Lounge csoporthoz tartozó New Land Media Kft. tavaly megduplázta a már korábban sem alacsony nettó árbevételét, és 52,2 milliárd forintos bevételt produkált. Ehhez persze kellett az is, hogy a tavalyi év során az állami megrendelések terén kizárólagos szereplővé lépjen elő a Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó Lounge csoport. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) tavaly nyáron bontott szerződést a másik két ügynökségi konzorciummal. A Csetényi Csaba és Kuna Tibor érdekeltségeivel való szakítást hivatalosan azzal indokolta az NKH, hogy korábban megsértették a közbeszerzési törvényt. Csetényiék esetében a Paksi Atomerőmű kommunikációja, Kunáéknál pedig a reformáció 500. évfordulójának kampánya során kapcsán találtak szabálytalanságokat. Ráadásul időközben az is kiderült, hogy 2014-ben 245 millió forintnyi hamis számlát is befogadott Kuna Tibor Young & Partners nevű cége, s ezzel kapcsolatban még egy bírósági eljárás is folyamatban van.

Ügynökséget vettek

Tavaly a Csetényi érdekeltségébe tartozó Affiliate Network és Network 360, valamint a Kuna-féle Trinity és a Young & Partners ügynökség árbevétele összességében 18,9 milliárd forinttal csökkent. Ugyanakkor a New Land Media árbevétele ennél is jelentősebb mértékben nőtt. Ezt az állami költés növekedése mellett annak is köszönhetik, hogy az elmúlt időszakban számos piaci megrendelővel bővült a New Land ügyfélköre.

Az ügynökség árbevételénél is nagyobb mértékben nőtt az eredményessége. 2017-ben a 25,8 milliárd forint árbevételükhöz még 2,1 milliárdos adózott eredmény tartozott, tavaly viszont már 8,8 milliárd forintnyi profi tot tudtak felmutatni. Mindehhez tegyük hozzá, hogy a New Land Media árbevétele 2016-ban még 1,5 milliárd, 2015-ben pedig mind össze 109 millió forint volt.

Balásy Gyulának egyébként tavaly óta van egy másik médiaügynöksége is, miután felvásárolta a Media Dynamics nevű céget. Ennek az ügyvezetője az a Tóth Orsolya, aki korábban éveken át vezette az I.M.G. Inter Media Group nevű ügynökséget.

Kínába mennek

Amennyiben a top 20 médiaügynökség sorából kivesszük a New Land Mediát, akkor az összárbevétel tekintetében hatszázalékos csökkenést látunk. Ezt ugyanakkor döntően a kegyvesztetté váló Csetényi- és Kuna-érdekeltségek okozzák. Amennyiben az utóbbiakkal sem számolunk, hanem csak tisztán a piaci médiaügynökségekkel, akkor 12,6 százalékos árbevétel-növekedést kapunk. Azaz nem pusztán az állami reklámköltés húzta fel a tavalyi évet.

Csetényi és Kuna érdekeltségeinek amúgy a nagy csökkenés után sem volt teljesen tragikus a tavalyi év. Csetényi cégei 4,3 milliárd, illetve 1,89 milliárd forint árbevételt produkáltak, néhány tízmillió forint profi t mellett. Kuna két cége közül a Trinity 10,6 milliárd, a Young & Partners pedig 1,8 milliárd forint árbevételt ért el. Utóbbi ugyan 167 millió forint mínusszal zárt, de az előbbi 636 milliós nyereséggel.

Piaci pénzek

Hiába nőtt ilyen nagyra a New Land Media, csoportszinten a GroupM-ügynökségek sem sokkal maradnak el tőlük. A GroupMhez tartozó cégek ugyanis tavaly együttesen 50 milliárd forint árbevételt produkáltak. Ennek a felét hozta a Wavemaker csoport, amely egy év alatt közel 10 milliárd forinttal növelte az árbevételét, az adózott eredményük pedig meghaladta az 550 milliót.

Nagyot nőtt a szintén a GroupMhez tartozó Mediacom Kft., 13,9 milliárd forint nettó árbevételük közel duplázást jelent az előző évhez viszonyítva. Növekvő, 10 milliárdot meghaladó árbevételt láthatunk a Mindshare-nél is, a profi tjuk pedig 583 millió forintot tett ki. A legkisebb GroupM-cégnél, a Maximize-nál történt egy jelentősebb csökkenés az árbevétel terén, ami tavaly éppen egymilliárd forint felett maradt.

A legnagyobb hazai médiaügynökségek tavalyi évéről szóló összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

Heszler Róbert

 

 

  • Megosztom