Jelentős változások a magyar médiaelitben

Az idén a sokéves átlagnál nagyobb változások voltak a Marketing&Media magazin legbefolyásosabb hazai médiapiaci személyiségeket bemutató Top 50 rangsorában. A lista harmadában új neveket láthatunk és a cserélődések az első tíz helyezettet is érintették. A változásokat nagyban befolyásolta a Vodafone–UPC-fúzió és a nagy kiadóvállalatoknál lezajló személyi változások.

Már csak öt szakemberből áll a Top 50 „kemény magja”. Ők azok, akik 2008 óta az eddigi összes kiadványunkban bekerültek a médiaipar 50 legbefolyásosabb szakembere közé. Név szerint, a mostani listán elfoglalt sorrendjükben, Vidus Gabrielláról, Kolosi Péterről, Somlói Zsoltról, Málnay B. Leventéről és Jonathan Cooperről van szó. Egy évvel ezelőtt még hat emberből állt a Top 50 „törzsgárdája”, viszont időközben Bayer József távozott a Ringier Axel Springer (RAS) éléről. Amennyiben marad, akkor neki is biztosan helye lett volna az idei mezőnyben.

Cserélődő élmezőny

Ahhoz képest, hogy 2019 érzésre nem volt viharos év a médiapiacon, a tavalyihoz viszonyítva egész nagy jövés-menést láthatunk az 50-es listánkon. Átlagosan a rangsorban szereplők negyede szokott cserélődni, ehhez képest az idén 30 százalékban újult meg a médiás toplistánk. Volt már ennél nagyobb cserélődés is, hiszen 2016-ban 38, 2013-ban pedig 36 százalékban változott meg a szereplők köre. A legkisebb átrendeződést pedig 2018-ban tapasztaltuk, amikor mindössze 18 százalékban újult meg egyik évről a másikra a médiapiac legbefolyásosabbjainak a köre.

Az idei listánk top 10 szereplőjét is érintették a személyi változások. A már említett Bayer József 2019ben még a nyolcadik helyet foglalta el, rajta kívül szintén távozott a számára médiapiaci befolyást jelentő pozícióból Liszkay Gábor, a Mediaworks Zrt. vezérigazgatója. Új szereplőként bukkant fel a 10-es élbolyban Pavel Stanchev, a TV2 Csoport vezérigazgatója, aki egyből az ötödik helyen kezdett.

Búcsúzó topvezetők

A Vodafone–UPC-fúzió elég sok szereplőt megmozgatott a listánkon, mind a kikerülőket, mind a bekerülőket illetően. A nagyra nőtt távközlési cég vezérigazgatója, Amanda Nelson ennek köszönhetően egész előkelő helyen, a tizenötödikként debütált. Ugyanakkor a Vodafone-tól való távozása miatt kikerült az 50-ből Baráth Péter és Carra Anita is.

Robert Redeleanu egy éve ilyenkor még a UPC Magyarország vezérigazgatója volt. Ő maradt a UPC anyacég Liberty Global kötelékében, de a társaság Magyarországról való kivonulásával már nincs ráhatása az itteni médiapiacra. A listáról kikerült szakemberek jelentős része az elmúlt egy évben távozott a posztjáról, és időközben nem tűntek fel olyan új pozícióban, aminek révén megőrizhették volna a listás helyüket.

Egy éve ilyenkor Mészáros Kinga, a Central Médiacsoport vezérigazgatója a 14. helyen állt, viszont még 2019 nyarán távozott a médiavállalattól. Tavaly május legvégén Lengyel András, az Atmedia akkori kereskedelmi és portfólióigazgatója szintén leköszönt, így az idei a Top 50-ben nem jutott neki hely. A frissebb távozók között van Németh Ottó, aki a közelmúltig a Henkel beauty care üzletágának általános és marketingigazgatójaként dolgozott. Bayer Józseffel együtt távozott a RAS-tól Király Mária operatív ügyvezető, így ő is kikerült a Top 50-ből. Korábban közvetlen médiapiaci érdekeltségei voltak Tombor Andrásnak és Habony Árpádnak, akik emiatt a tavalyi összeállításunkban még helyet kaptak. Jelenleg azonban már nincs tulajdonrészük hazai médiavállalatokban, így a legfrissebb összeállításunkba nem kerültek be.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is.

  • Megosztom