Játékkal lazítanak a LEGO-gyárban

A LEGO Csoport idén harmadszor rendezte meg a Play Day nevű dolgozói eseményt, amely során a játékgyártó mintegy 17 500 dolgozója a világon mindenhol játékkal tölt egy munkanapot. Nyíregyházán 2 700-an vethették bele magukat az önfeledt játékba: építettek, alkottak, megismertek, mozogtak, inspirálódtak. Mindeközben a londoni LEGO irodában kísérleti módszerekkel bizonyították, hogy a játék jótékony hatással van a munkahelyi teljesítményre és hangulatra.

A nyíregyházi LEGO gyárban szeptember 7-e a szokásosnál is inkább a játékról szólt: a termelés nem indult el pénteken, hiszen ezen a napon a gyár körül felállított helyszíneken játékkal tölthette idejét az összes dolgozó. Mint ahogy a cégcsoport többi gyárában, üzleti központjaiban, irodáiban is ugyanez történt világszerte. A cél az önfeledt kikapcsolódás, a kreatív energiák felszabadítása, a közös lazítás és feltöltődés volt.

A dolgozók természetesen alkothattak LEGO kockákkal, de távirányítós LEGO járművek által mozgatott filctollal is. Megpróbálhattak kijutni a szabadulószobából, majd zen kert kialakításával nyugtathatták idegeiket. LEGO autós curlingben és sorversenyekben mérhették össze ügyességüket, és építhettek spagetti hídat is. Ilyen és sok más hasonló játékkal, aktivitással telt a munkanap, amelyen a LEGO minifigura 40. születésnapjáról is megemlékeztek egy óriási LEGO mozaik megépítésével.

Újszerű kísérlet a munkahelyi játék hatásáról

A LEGO Play Day alkalmából a megelőző napokban rendhagyó kísérletet hajtottak végre a cégcsoport londoni irodájában. A Goldsmiths, University of London közreműködésével elvégzett kísérletben azt vizsgálták, hogy a játék hogyan hat 5 különböző területen dolgozó kolléga fizikai, társas, kognitív, kreatív és érzelmi teljesítményére, illetve állapotára. A vizsgálat három napig tartott: két normál munkanap között egy napot játékkal töltöttek a résztvevők, akiken egy biometrikus eszközzel folyamatosan mérték az ún. CVT-t (Cardiac Vagal Tone), azaz a szívhez futó idegrostokon az aktivitás fokát – ami hatással van az ember hangulatára vagy fáradságérzetére. Emellett a kísérleti alanyok egy chatbot segítségével maguk is beszámoltak arról, hogy érzik magukat.

A kísérlet eredménye

A résztvevők arról számoltak be, hogy mind az öt vizsgált készség terén jobb teljesítményre képesek, ha játszanak – szemben a tipikus munkanapokkal. Emellett alacsonyabb volt az átlagos CVT értékük a játékos napon, ami arra utal, hogy nagyobb volt a bevonódásuk és a lelkesedésük.

Az ötből négy résztvevő a játékkal töltött napot követő munkanapon is magasabb átlag CVT értéket mutatott, mint az azt megelőzőn, ami arra utal, hogy a játéknak lehet maradandó hatása is a dolgozókra nézve, hiszen nyugodtabbak lettek és jobban érezték magukat, mint a játékos program előtt.

Loren I. Shuster, a LEGO Csoport személyügyi vezetője elmondta: „Abban hiszünk, hogy a játék által a gyerekek egy életre szólóan fejleszthetik kreatív, kognitív, társas, fizikai és érzelmi készségeiket. Olyan vállalatként, amely gyerekeket inspirál a játékon keresztül, arra is kell törekednünk, hogy a dolgos mindennapokat játékosabbá és vidámabbá tegyük. Ezért is rendezzük meg a LEGO Play Day-t, amely közelebb hozza a dolgozóinkat a céljainkhoz és értékeinkhez.

Azért hajtottuk végre próbajelleggel ezt az újszerű kísérletet, hogy megértsük, milyen hatással van a játék a munkahelyünkre. Hiszünk abban, hogy egy kis játékossággal a munkanapokon is feléleszthetjük azt a belső kíváncsiságot és tudásszomjat, ami a gyermekekben még természetüknél fogva megvan.”

A Goldsmiths, University of London innovációs igazgatója, Chris Brauer hozzátette: “Bár ez egy kezdetleges, kis mintán alkalmazott kutatási módszertan, bebizonyosodott, hogy a személyre szabott, releváns játékos aktivitások egyaránt növelhetik a dolgozói bevonódást és hangulatot. A pilot kísérlet előtt személyiségteszteknek vetettük alá a résztvevőket, és aztán azt láttuk, hogy az egyes dolgozók személyisége, céljai és az öt készség terén mutatott kompetenciái erősen befolyásolták a játékos időtöltés által kiváltott hatást. Ezért azt gondoljuk, hogy a még inkább személyiségre -vagy csapatjellegre – szabott aktivitások még hatékonyabbak lehetnek a munkahelyi teljesítmény növelésében.”

A kutatás eredményei tehát megerősítették a LEGO Csoportot abban, hogy a játék jelentős szerepet játszik az életünkben, az öt alapvető készség gyerekkori fejlesztésétől kezdve azok felnőttkorban történő alkalmazásáig. A pénteki LEGO Play Day ennek a filozófiának az ünnepe is egyben, ami arra bátorítja a cég dolgozóit, hogy kreatív és játékos módon álljanak hozzá a munkához.

“A tanulás és a játékosság nem ér véget akkor, ha felnövünk. Aki valóban sikeres akar lenni, annak egész életében tanulnia kell, meg kell tudni őriznie gyermeki kíváncsiságát, és nyitottnak kell maradnia,” tette hozzá Loren I. Shuster.

  • Megosztom