Itt van a legnagyobb médiacégek listája

309 milliárd dollár volt tavaly a 100 legnagyobb amerikai médiacég Egyesült Államokból származó bevétele az Advertising Age összesítése szerint, ez 3,8 százalékos visszaesést jelent 2008-hoz képest. A Media 100 listát a Comcast vezeti, az újoncok között pedig feltűnt a Facebook is.

A médiavállalkozásokat amerikai bevételeik alapján értékelő listán az idén – csakúgy, mint a múlt évben – a Comcast kábelszolgáltató végzett az élen, a cégnek 32,09 milliárd dolláros forgalma volt tavaly, ez 3 milliárd dolláros növekedést jelent 2008-hoz képest. A második helyen szintén egy kábelcég, a DirecTV végzett 19,03 milliárd dolláros amerikai forgalommal, míg a harmadik pozíciót a Walt Disney Co. foglalja el 18,16 milliárd dolláros bevétellel. A top tízben újoncként szerepel a 9. helyen az AT&T, az elsősorban telefoncégként ismert vállalat napjainkra az egyik legnagyobb fizetős tévészolgáltatóvá vált.

A nyomtatott sajtó és a tévétársaságok voltak 2009 nagy vesztesei az amerikai médiapiacon, míg a kábelcsatornák üzemeltetői, illetve a kábel-, műhold- és telefoncégek a nagy nyertesei az Advertising Age friss toplistája, a Media 100 szerint. A múlt év fekete betűkkel vonul be a nyomtatott sajtó évkönyveibe, a rangsorban szereplő hírlapkiadók amerikai forgalma 21,5, míg a magazinokat publikáló társaságoké 19,6 százalékkal esett vissza tavaly 2008-hoz képest. De nem kímélte a válság a tévétársaságokat sem, az ő esetükben 13,2 százalékos volt a bevételcsökkenés. Igaz, ebben szerepet játszott az is, hogy 2008-ban a nyári olimpiának, illetve az elnökválasztásnak köszönhetően igencsak megugrottak a hirdetési bevételeik.

A hagyományosan jól teljesítő digitális médiacégek forgalma is visszaesett ugyan a múlt évben – 1,7 százalékos volt a csökkenés 2008-hoz viszonyítva -, azonban még így is nagyobb bevételre tettek szert, mint a nyomtatott sajtó képviselői. A szektor legnagyobb cége a Google, amely 7,91 milliárd dollárnyi amerikai bevételével a százas lista 13. pozícióját foglalta el, a nagy újonc pedig a Facebook, melynek tavalyi forgalmát 500 millió dollárra becsülték, ezzel a 69. helyre került. A digitális médiacégek teljesítményét elsősorban a Yahoo!, az AOL, illetve a News Corp.-hoz tartozó MySpace gyengébb eredménye rontotta le.

Válságállónak bizonyultak ugyanakkor a nagy tévéhálózatokat üzemeltető, illetve a műsoraikat terjesztő cégek. A többek között a Walt Disney-t, a Viacomot, a Comcastot felvonultató szegmens forgalma 4,3 százalékkal bővült tavaly az előző évhez viszonyítva. Ebből a csoportból kerültek ki a Media 100 rangsor éllovasai is. Jelentőségüket jól mutatja, hogy ha ezen vállalatok bevételeit nem számoljuk, akkor a médiacégek összbevétele nem 3,8, hanem 8,3 százalékkal esett volna vissza.

Az Advertising Age 1981 óta állítja össze a 100 legnagyobb amerikai médiacég listáját, és 2009 volt az első év, amelyben csökkent a rangsorban szereplő vállalkozások összbevétele. Az idei évben várhatóan már javul a helyzet, az első féléves adatok alapján a szakemberek 6,1 százalékos növekedést jósolnak az amerikai médiapiacon 2010-re.

 

 

  • Megosztom