Ilyen volt az év a hazai médiapiacon

Elhunyt a médiapiac egyik legbefolyásosabb szereplője, racionalizált a KESMA, új vezérigazgató érkezett a TV2-höz, nyugdíjba ment Bayer József és nullára csökkentették a reklámadót. Az idei év sem nélkülözte a váratlan történéseket a hazai médiapiacon.

A Marketing&Media magazin idei utolsó lapszámában ismét összegyűjtötte a hazai médiapiac legfontosabb idei történéseit.

Változások a KESMA médiaholdingjában

A kormányközeli médiatermékek jelentős részét összefogó Közép-európai Sajtó és Média Alapítványt (KESMA) még 2018-ban hozták létre. Hozzájuk tartozik az összes megyei napilap és az újságokhoz kapcsolódó hírportálok, a Figyelő, a Nemzeti Sport, az Origo, a Retro Rádió, a Szabad Föld és még számos médiatermék. Az idén elkezdődött a portfólió racionalizálása, ennek részeként az év folyamán több kiadót is beolvasztottak a Mediaworks Zrt.-be.

A látványosabb változások közé tartozott, hogy február 6-án a Magyar Idők napilap felvette a Magyar Nemzet nevet. A G-nap negyedik évfordulójára időzített lépés szimbolikus volt, hiszen a Magyar Idők munkatársainak többsége a G-napot követően távozott a Magyar Nemzettől. A 2005-ben, eredetileg gazdasági tematikus csatornaként indult Echo Tv-t április elsején szüntette meg a KESMA. Az adó jogilag beleolvadt a Hír Tvbe, a gyakorlatban azonban az Echo Tv műsorainak többsége a Hír Tv-n folytatódott.

Elhunyt Andy Vajna

Január 20-án, 74 éves korában elhunyt Andy Vajna, aki 1956-ban disszidált az országból, majd az Egyesült Államokban producerként csinált karriert. 2011-től a filmipar megújításáért felelős kormánybiztosi posztot is betöltötte, a halála előtti években pedig jelentős médiapiaci érdekeltségeket szerzett. Andy Vajna a tulajdonában lévő InterCom révén már a 90-es években is közel állt ahhoz, hogy jelentős médiapiaci szereplővé váljon. 1997-ben a cége tagja volt az Írisz Tv néven kereskedelmi televíziós frekvenciacsomagért pályázó konzorciumnak. Fenyő János halála után a Vico-lapokat az utolsó pályázati körben halászta el előle a holland VNU.

A 2000-es évek elején pedig a TV2-ben is majdnem kisebbségi részesedést vásárolt. Vajna végül 2015-ben jelent meg a médiapiacon, amikor az érdekeltségébe került a TV2 Csoport, majd a portfóliója a Rádió 1-gyel és a Lapcommal bővült. Utóbbit azonban 2018-ban továbbértékesítette a Mediaworksnek, a TV2 Csoport pedig halála után került új tulajdonoshoz.

Új vezérigazgató a TV2 Csoportnál

Három év után, április elején távozott Dirk Gerkens a TV2 Csoport vezérigazgatói posztjáról. Ezt követően ideiglenesen Vaszily Miklós, a TV2 igazgatóságának elnöke vette át a vezérigazgatói feladatköröket, de nem kellett sokat várni az új vezető kinevezésére. Május 15. óta a bolgár Pavel Stanchev a médiavállalat vezérigazgatója. Stanchev ezt megelőzően a TF1 Distribution vezéreként a franciaországi, belgiumi és svájci csatornák nemlineáris szolgáltatásainak forgalmazásáért, illetve az új piacok megszerzéséért felelt.

A TF1 Groupot megelőzően a bolgár bTV Media Group vezérigazgatója volt, valamint szintén vezérigazgatóként irányította az Antenna Group South-East Europe-ot, korábban pedig az Antenna szófi ai székhelyű Nova televízióját. Vezérigazgatója volt a Planet Tv-nek Szlovéniában, a PRVA televíziónak Szerbiában, továbbá a bukaresti székhelyű Kanal D tévétársaságnak. Az RTL Croatia első általános igazgatójaként a társaság régiót érintő fejlesztéseiben is részt vett. Karrierjét a kilencvenes években a Ringier médiacsoportnál kezdte üzletfejlesztési menedzserként.

Ringier Axel Springer: jubileum és új vezető

Az Axel Springer Budapest Kft., a mai Ringier Axel Springer Kft. jogelődje 1989 tavaszán jelent meg a magyarországi médiapiacon, azaz az idén ünnepelték hazai jelenlétük harmincéves évfordulóját. A céget a német médiakonszern mellett a Reform Rt. és a Demján Sándor nevével fémjelzett Magyar Hitelbank hozta létre, de a németek hamar kivásárolták a helyi tulajdonostársakat. A médiacéget a kezdetektől fogva Bayer József irányította. A kiadóvállalat magyarországi története elválaszthatatlan volt Bayertől, az ő vezetői képességeitől és stílusától.

Ezért is volt nagy jelentőségű, amikor márciusban bejelentették, hogy Bayer József, valamint Király Mária operatív ügyvezető távozik a társaság éléről. A nyugdíjba vonuló Bayer utódjává szeptember elsejétől Kovács Tibort nevezték ki, aki korábban a Lapcom Zrt. vezérigazgatójaként dolgozott, 2011 óta pedig a Magyarországi Lapkiadók Egyesületének az elnöki posztját is betölti.

Vezetőváltás a Central Médiacsoportnál

Nyár elején távozott a Central Médiacsoport egy évvel korábban kinevezett vezérigazgatója, Mészáros Kinga. A médiavállalat vezérigazgatói posztját azóta ismét Varga Zoltán tulajdonos tölti be. Mészáros Kinga még 2017 végén érkezett a Central Médiacsoporthoz, akkor vezérigazgató-helyettessé nevezték ki. A vezérigazgatóvá való előléptetésekor azt közölték, hogy Varga Zoltán a jövőben a társaság külföldi terjeszkedésére kíván koncentrálni.

Szintén a vállalathoz kapcsolódó idei fejlemény, hogy a digitális érdekeltségeiket összefogó Central Digitális Média Kft.-t beolvasszák a Central Médiacsoport Zrt.-be. A digitális médiumokat még 2015-ben, az RTL Magyarországgal tervezett együttműködés miatt vitték ki külön cégbe, azonban az RTL-es tulajdonszerzést megvétózta a Médiatanács.

Lenullázták a reklámadót

Májusban jelentették be, hogy július 1-jétől 2022. december 31-ig nulla százalékra csökken a reklámadó kulcsa. Az adónemet még 2014-ben vezették be, majd 2017-ben jelentősen módosították, ekkor adómentessé tették a saját célú reklám közzétételét, az adó mértékét pedig egységesen 7,5 százalékban határozták meg.

Ez utóbbit az adóalap 100 millió forintot meghaladó részére szabták ki, azaz a kisebb médiacégek mentesültek a reklámadó alól. Az idei évre a kormány eredetileg 15 milliárd forint bevétellel kalkulált ebből az adónemből.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

  • Megosztom