Így zárták 2014-et a legnagyobb médiacégek

A legfrissebb mérlegbeszámolók alapján megnéztük, melyek voltak a legnagyobb hazai médiavállalatok 2014-ben, és azt is, hogy hogyan változott ezen társaságok árbevétele és adózott eredménye 2013-hoz képest. A Marketing&Media magazin top 30-as összeállításából ezúttal az első öt helyezettet vettük górcső alá, a többiek teljesítményét a magazin elemzésében olvashatják. A következő napokban külön foglalkozunk a legnagyobb média- és reklámügynökségek eredményével is.

Tavaly a Magyar RTL Televízió Zrt. bizonyult a legmagasabb árbevételű hazai médiavállalatnak. Igaz, a tavalyi, 21,5 milliárdos árbevételük 2,1 milliárddal alacsonyabb a 2013-asnál, míg a tavalyelőtti, 2,3 milliárdos nyereségük 1,8 milliárdos veszteségbe fordult át. Ebben jelentős szerepet játszott az, hogy fél év alatt 1,54 milliárd forint reklámadót kellett befizetniük az államkasszába.
Az RTL másik hazai televíziós cége, a kábeltévéket működtető RTL Magyarország Kft. ennél jóval szebb adatokat tudott felmutatni. Egyrészt 1,2 milliárd forinttal nőtt az árbevétele, és így 11,4 milliárdos árbevételt ért el, másrészt nőtt a nyeresége is, méghozzá több mint 700 millió forinttal, azaz 3,2 milliárdos eredménnyel zárta 2014-et. Mindez tökéletesen tükrözi a piac átalakulását, az RTL kábeltévéinek összesített bevétele ugyanis 2011-ben még csak 4,6 milliárd volt, azaz négy év alatt közel 7 milliárddal nőtt.

A televíziós piacon a TV2 érte el a második legnagyobb árbevételt 2014-ben. A cég a tavalyi év közepén alakult MTM-SBS Zrt.-ről TV2 Kft.-re, ami azért jó, mert gyönyörűen látszódik belőle, hogy a televíziós piacon mennyivel erősebb az év második fele. Ez alapján ugyanis 2014 júliusáig a TV2 7,8 milliárd, majd a második fél évben 9,6 milliárd forintnyi bevételt szerzett, azaz majdnem kétmilliárd forint a különbség a két fél év között. Az év egészében pedig 17,5 milliárd forint bevétele volt a TV2-nek.

A televíziós piac harmadik legnagyobb szereplője az AMC Network, amely a tavalyi évnek Chello Central Europe Zrt. néven vágott neki, majd februártól az AMC Networks nevű új cégben folytatta a működését, azaz az utóbbi társaság adatai 11 havi működés eredményét takarják. Januárban még Chello néven 1,2 milliárd árbevételt hoztak össze, azaz a Chello/AMC tavaly összességében bő 16 milliárdos bevételt ért el, azonban továbbra is veszteségesek. Ugyanakkor náluk fontos megjegyezni, hogy a cég régiós szinten fogja össze az AMC-érdekeltségeket. Az elmúlt évben a magyar piacról egymilliárd forintnyi reklámbevételük és 8,3 milliárdnyi disztribúciós bevételük származott.

Tavaly július elsején zárult le a korábban Sanoma Media Budapestként ismert társaság tulajdonosváltása, amely augusztus eleje óta Central Médiacsoport Zrt. néven működik. A finnből magyar kézbe került cég a legnagyobb árbevételű lapkiadó volt tavaly, valamint a nettó árbevételi adatok alapján a második legnagyobb bevételű médiavállalat lett. A Centralnak 1,2 milliárd forintos növekedéssel, 18,6 milliárdra duzzadt az árbevétele, és a korábbi 293 millió forintos veszteség helyett 2,1 milliárdos nyereséget produkált. A társaság beszámolójában lévő részletesebb adatokból kiderül, hogy a lapkiadásból származó árbevétele 2014-ben majdnem egymilliárddal, a hirdetési bevétele pedig 200 millió forinttal bővült.

Ez az is jelenti, hogy 2013-hoz képest nagyjából 1,4 milliárd forinttal termelt több bevételt a csatorna, bár mindkét cégük veszteséggel zárta az évet. A társaság 958 milliárd forintos EBITDA-eredményről és 3,5 milliárdos cash-flow tartalékról számolt be.

A lappiaci átalakulást követően megalakult cégek közül a Mediaworks Kiadó és Nyomda Kft. is jelentős árbevételt ért el. Ez 12,5 milliárd forintot jelent, amelyhez 2,3 milliárdos veszteség párosul. A jelenlegi Mediaworks Regionális Kiadó Kft. volt korábban az Axel Springer Magyarország, azaz ez adja ki a helyi napilapokat. A társaság árbevétele 6,1 milliárd forintról 5,7 milliárdra csökkent, viszont 394 milliós nyereséget ért el.

 

(A legnagyobb hazai média- és reklámcégek elmúlt esztendejét bemutató cikksorozatunk a héten a különböző ágazatok legjobbjaival folytatódik.)

  • Megosztom