Így vásárolunk játékokat

Míg az Egyesült Államokban inkább a digitális, valamilyen okoseszközhöz köthető játékokra van nagy kereslet karácsonykor, Európában és így Magyarországon is inkább a hagyományos játékok hódítanak még. A Játéksziget felmérése szerint a magyar szülők 41 százaléka csak 11 évesnél idősebb gyermeknek venne okostelefont.

 

A karácsonyi vásárlások kapcsán a Játéksziget munkatársai felmérést készítettek arról, hogy hány éves korban vennének a szülők gyermeküknek tabletet vagy laptopot. A közel 1500 megkérdezett egyharmada válaszolta azt, hogy 11 éves kornál később, közel 20% pedig úgy gondolja, hogy 10 éves korban. A felmérés szerint a magyar szülők több mint 41 százaléka csak 11 évesnél idősebb gyerekeiknek vennének mobiltelefont, a válaszadók közel 30 százaléka 12 éves kortól engedné önállóan iskolába és külön órára a gyerekét, illetve ugyanennyien 10 éves kortól, így valószínűsíthető, hogy a biztonság miatt vesznek legtöbben ilyen korban mobiltelefont.

 

A kütyühasználat persze már óvodás korban megjelenik, ahogy azt az NRC egyik kutatása is jelzi: “közel minden második óvodást nevelő szülő fontosnak tartja, hogy a gyerek mihamarabb megbarátkozzon a modern technikai eszközökkel, mindössze negyedük tekint egyértelműen fejlesztőként a gyerek kezébe adott kütyükre”. Leginkább passzívan használják tehát a mobilokat a kisebbek, a legtöbb családban itthon kihasználatlan ezáltal az Amerikában már elterjedt oktató, fejlesztő, alkotó funkció.

 

A tengerentúlon 82%-os növekedés volt megfigyelhető a mobiltelefonnal vagy weben keresztül működtethető játékok terén. Nemcsak a magyar piac, de még Anglia is jócskán lemarad az intelligens játékok terén, hiszen a szigetországban is csak az összes játék 1%-ára rúg az okosjátékok forgalma.

 

Be kell építeni a technológiát a hagyományos játékokba is

 

„A gyerekek egyre fiatalabb korban kezdenek el különféle okos eszközökkel játszani, ezért a legnagyobb kihívás a hagyományos játékok gyártói számára, hogy ötvözzék a hagyományos, tényleges játszóértékkel bíró játékok előnyeit a technológia által kínált élményekkel. Itthon azonban a nemzetközi kiállításokon bemutatott digitális játékok szinte alig jelennek meg, mert túl drágák lennének. A mi kínálatunkban két ilyen márka jelent meg, a Stikbot video készítő és a Selfie Mic, mivel ezeknek a játékoknak az ára még a megfizethető kategóriába tartozik, erre még hajlandóak áldozni a szülők. Idén az átlagos karácsonyi vásárlási kosár várakozásaink szerint 8 000 forint lesz, 3 %-os forgalom növekedést prognosztizálunk üzleteinkben a tavalyi évhez képest” – mondta a Játéksziget bolthálózatot üzemeltető Formatex Kft. ügyvezetője, Borhi János.

 

A Star Wars mindent visz, de a mobilos változata túl drága

 

A smart játékok látványos áttörése nemcsak nálunk, de Nyugat-Európában is várat még magára, ennek valószínűleg a magas ár az oka. A Star Warsból ismert Sphero BB 8 iPaddel és iPhone-nal irányítható, hangérzékelő és válaszfunkciónak köszönhetően a gyerekek hangját felismerő és parancsokra reagáló droid például 60.000 forint körüli áron kapható. Amerikában magasabb árat fizetnek a szülők a játékokért, hiszen motiválja őket az is, hogy karácsonykor megosszák gyermekük rácsodálkozó örömét a Facebookon – véli egy játéktrendekkel foglalkozó elemző.

 

Nálunk viszont egy alig 8000 forintos Stikbot videofilm készítő funkcióját sem használják ki igazán. A hajlékony figurákat és egy mini videó stúdiót tartalmazó készletből, melyhez egy mobil app segítségével trükkös filmeket lehet forgatni és megosztani a magyar gyerekek többsége inkább a figurákkal játszik filmforgatás nélkül.

 

Nálunk az építő és a társasjátékok a menők

 

A nemzetközi játékipari szakértők szerint a legfényesebb jövő előtt az úgy nevezett STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Maths), vagyis “reál és művészeti tárgyakra felkészítő” és azokat játékosan oktató, valamint a digitális technológiát alkalmazó drónok és robotok, továbbá a programozást is bevezető játékok állnak. Magyarországon a Játéksziget által megkérdezett szülők ugyan értékelik a tudománnyal összefüggő játékokat, ugyanis háromszor annyian vennének Geomagot idén karácsonyi ajándékba, mint a következő legkedveltebb ajándékot, a Poppit finomotorikát és kreativitást fejlesztő gyurmakészletet vagy a kisállatos szerepjátékot, a Sylvanian Familiest, de például a mobiltelefonnal használható Selfie mikrofont csak a szülők 10 százaléka tenné a fa alá. A mágnesek segítségével térbeli formák kialakítására alkalmas Geomaggal a fizika alaptörvényeit lehet játszva felfedezni, 2015 után idén is elnyerte az Ország Játéka címet. A digitális technológiát alkalmazó játékok még túl drágák ahhoz, hogy széles körben elterjedjenek nálunk.

 

A magyar családok többsége tehát egyelőre jobban értékeli a családi társasjátékozást a technológiánál, a Játéksziget felméréséből ugyanis az derül ki, hogy a válaszadók 65 százaléka hetente, 20 százaléka pedig havonta társasjátékozik, leginkább memóriafejlesztő játékokkal, kártyajátékokkal, vagy kisebbeknek szóló társasokkal és pénzügyi játékokkal. Ezeket a játékokat az asztali ügyességi játékok és a stratégiai játékok követik, majd a parti játékok és a kockajátékok, valamint a kvíz és műveltségi játékok következnek.

  • Megosztom