Így változnak a nézői szokások

Miközben a televíziós műfajok csak lassan változnak, az emberek számára egyre kevésbé lesz jelentősége annak, hogy milyen képernyőn nézik kedvenc műsoraikat, filmjeiket, sorozataikat – hangzott el a Telekom által szervezett délelőtti beszélgetésen a többképernyős tévézésről és a televíziózás jövőjéről a budapesti Toldi moziban, ahol Vörös Cilla, Rajki Annamária, Szabó Zoltán, Rab Árpád és Kolosi Péter is elmondta a véleményét.

A technológia és a fiatal fogyasztók által diktált új szokások kihívások elé állítják a tévés iparág szereplőit, azonban az új eszközök nem a tévézéssel töltött időből vesznek el, hanem új platformot teremtenek neki.

Vörös Csilla, a Nielsen ügyvezető igazgatója elmondta, hogy bár a fiatal felnőtt nézők körében (18-29) kis mértékben csökken a tévénézésre fordított idő, a teljes lakosság körében az elmúlt években kis mértékben (napi 5 perc) még növekedés is megfigyelhető volt.

Szabó Zoltán, az Index tartalomfejlesztési vezetője szerint a fiatalok körében egyre nagyobb a párhuzamos médiafogyasztás szerepe: több képernyőt figyelnek egyszerre. A mai tizen-, huszonévesek számára nincsenek meg az éles határok televízió és web között, ott fogyasztják a tévés tartalmakat ahol éppen vannak, olyan módon, ahogy számukra kényelmes: tévében, laptopon, tableten vagy akár okostelefonon.

Míg a technológiai változás kétségtelenül forradalmi, az emberek alapvető kulturális igényei nem csak az elmúlt években, de évezredekben sem változtak sokat, így kulturális szempontból nincs jelentősége, hogy milyen platformon érkezik a műsor – tette hozzá Rab Árpád, az Óbudai Egyetem Digitális Kultúra és Humán Technológia Tudásközpont kutatója. A focimeccs és a családi, nagyképernyős tévézés igénye is megmaradt, ezzel párhuzamosan zajlik a fiatal generációk multitasking-jellegű médiafogyasztása – véli a kutató.

Rajki Annamária, a Magyar Telekom média- és tartalommenedzsment igazgatója a cég által 2014 nyarán indított TV GO szolgáltatás tapasztalatai nyomán elmondta: az alternatív platformokon is a szerkesztett műsorok a legnépszerűbbek, a nézők keresik a megszokott tartalmakat, ragaszkodnak hozzá.

A szerkesztett tartalom hatása a nagyképernyős moziklubos filmnézésnél is tetten érhető. Tavaly a labdarúgó VB mérkőzései voltak a legnépszerűbb műsorok. A trendeket a fiatalok diktálják: a TV GO több mint 100 ezer regisztrált felhasználójának négyötöde 40 év alatti. A szakember egyetértett azzal az állítással, hogy eltűnhetnek a határok a különböző platformok között, ez azonban új típusú közönségmérést igényel.

Az RTL Klub már most is úgy kommunikálja a nézettségét, hogy a Nielsen által biztosított „Live+AsLive” adatokból dolgozik, tehát a televíziós programok valós időben, illetve a még aznap, de nem valós időben történő együttes nézettségi adatait mutatja – ma már ez adja a leghitelesebb képet a nézői magatartásról – állítja Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója.

Kolosi szerint az élesedő verseny a csatornák és a platformok között növeli a saját gyártású produkciók jelentőségét, ezek száma a jövőben tovább nő majd, sőt ezek egyre nagyobb arányban lesznek láthatók a kisebb kábelcsatornák képernyőjén is. Vörös Csilla a tehetségkutató műfajt látja a legerősebbnek minden platformon, mind a klasszikus, mind az internetes eszközökön ezek a műsorok vonzzák a legtöbb nézőt.

Rajki Annamária szerint az előfizetői igények hozták az integrált szolgáltatók megjelenését. Az új médiaterületek tekintetében a médiatulajdonosok is alkalmazkodnak, a lehetőségeket a Telekom is vizsgálja, de az már látszik, hogy az új médiaszolgáltatások bevezetése sokkal többe kerül, amely a piac által elfogadható, de működő üzleti modellt feltételez. A Telekom szakembere szerint nem lesz ennyire elkülönült az előfizetői oldalon a tévézés, másodlagossá válik, milyen módon jut hozzá a szolgáltatásokhoz a fogyasztó, de a piac anyagi szerepvállalása mindehhez elengedhetetlen.

Vörös Csilla szerint is rugalmasságra van szükség a médiatulajdonosok részéről, hiszen ma már másképp építünk közönséget, mint 5 évvel ezelőtt.

Szabó Zoltán a közönségépítésben a közösségépítés szerepére hívta fel a figyelmet. Az internetes véleményvezér szerint ugyanis a főként okoseszközökön futó közösségi média-alkalmazások segítségével a szobában vagy akár a buszon egyedül ülve is megkapjuk a közösségi tévénézés élményét, csak már nem a nappaliban mellettünk ülő rokonunkkal vitatjuk meg, amit a képernyőn látunk, hanem online ismerőseinkkel.

  • Megosztom